Błędy, które popełniamy
Bardzo często właściciele samochodów z zamontowanym hakiem do przyczepki nie przykładają większej wagi do konserwacji haka. To bardzo duży błąd, ponieważ hak niedostatecznie zabezpieczony bardzo szybko się niszczy. Hak do przyczepki może zacząć korodować, a styki w gnieździe elektrycznym mogą zaśniedzieć - taki stan rzeczy staje się bardzo dużym problemem, kiedy zachodzi konieczność podpięcia przyczepy pod hak.
Najważniejsza jest kula
Kula haka to ściślej rzecz ujmując kolista kopuła z walcowym trzpieniem. Jej kształt jest ściśle określony, podobnie jak wymiary, z których średnica jest najistotniejsza. Stan techniczny kuli zawsze powinien być nienaganny. By tego dokonać, należy zabezpieczyć ją przed korodowaniem. Jak? Powinna się na niej znajdować elastyczna osłonka. Jeśli takowej nie posiadamy, można ją zastąpić inną osłonką (np. od dezodorantu) wypełnioną smarem stałym lub towotem w taki sposób, by przykleiła się do powierzchni kuli.
W przypadku braku możliwości zabezpieczenia kuli należy jej powierzchnię pokryć warstwą smaru w celu ochrony przed korozją. To normalne, że na lepkiej powierzchni będzie osiadał kurz i piach, dlatego przed każdym podpięciem przyczepy należy kulę oczyścić i nałożyć nowy smar. Podobnie postępujemy z wnętrzem zaczepu kulowego.
Jak sobie poradzić z luzami między kulą a zaczepem?
Naturalnym procesem w czasie eksploatacji haka do przyczepki jest wycieranie się powierzchni kuli i wnętrza zaczepu, w efekcie czego powstają między nimi coraz większe luzy. Takiego stanu rzeczy nie można bagatelizować, ponieważ może się to wiązać z przykrymi konsekwencjami. Przyczepka może w czasie jazdy odczepić się od pojazdu, a to narazi nas nie tylko na szkody materialne, ale stworzy niebezpieczną sytuację na drodze. Warto wiedzieć, że luz między poszczególnymi częściami haka można regulować.
Nakrętka regulacyjna umiejscowiona jest pod sprężyną w zaczepie kulowym i zabezpieczona jest podkładką. Po odgięciu podkładki należy dokręcić nakrętkę odpowiednim kluczem nasadowym do momentu aż między kulą a zaczepem powstanie minimalny, niemal niewyczuwalny luz. Mocniejsze dokręcenie nakrętki spowoduje, że te elementy zużyją się znacznie szybciej. Na koniec trzeba jeszcze zgiąć brzegi podkładki oraz docisnąć ściany nakrętki, by ta samoistnie się nie odkręcała.
Podsumowanie
Hak do przyczepki to bardzo istotny element samochodu. Pozwala na podłączenie do pojazdu przyczepki samochodowej, ale także kempingowej. Regularna konserwacja haka sprawi, że będzie od zdatny do użytku w każdym momencie, w którym będziemy musieli podpiąć przyczepkę.