Księgowość w firmie może być prowadzona osobiście przez przedsiębiorcę, jednak może on także zatrudnić wykwalifikowaną osobę, która będzie zajmowała się obsługą księgową lub skorzystać z usług biura rachunkowego. Każda z tych opcji posiada wady i zalety, więc decyzja zależy tylko i wyłącznie od przedsiębiorcy.
Niejedna osoba zastanawia się nad tym, jak prowadzić księgowość w spółkach? Otóż rodzaj księgowości zależy od formy prawnej przedsiębiorstwa. Istnieją spółki, które ustawowo zobowiązane są do prowadzenia pełnej księgowości.
Pierwszym z rodzajów księgowości, o którym będzie mowa jest uproszczona księgowość. Rozliczając się na jej podstawie można wybrać kartę podatkową, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych lub podatkową księgę przychodów i rozchodów. Księgowość uproszczona może być prowadzona przez osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, u których przychody netto ze sprzedaży za poprzedni rok obrotowy nie przekraczają określonej w przepisach kwoty.
Uproszczona księgowość zobowiązuje do prowadzenia:
-
księgi przychodów i rozchodów w przypadku opodatkowania według skali podatkowej lub podatkiem liniowym,
-
ewidencji przychodów w przypadku opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,
-
w niektórych przypadkach przedsiębiorca musi prowadzić ewidencję środków trwałych, ewidencję wyposażenia, rejestry VAT, ewidencję przebiegu pojazdu.
Pełna księgowość prowadzona jest w formie ksiąg rachunkowych. Jest to rozbudowany i skomplikowany system ewidencji wszystkich operacji gospodarczych mających miejsce w przedsiębiorstwie. Pełną księgowość prowadzić mogą jedynie osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje np. księgowi lub doradcy podatkowi.
Spółkami, które obowiązkowo muszą rozliczać się na zasadach pełnej księgowości są spółki kapitałowe - spółka z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółka akcyjna, a także spółka komandytowa i spółka komandytowo-akcyjna. Często zdarza się, że małe przedsiębiorstwa zmuszone są do prowadzenia ksiąg rachunkowych, gdyż przekraczają limit przychodów w danym roku obrotowym.
Prowadzenie zarówno pełnej, jak i uproszczonej księgowości posiada wady i zalety. Uproszczona księgowość jest łatwa i znacznie tańsza w prowadzeniu niż księgi rachunkowe. Przedsiębiorca samodzielnie prowadzić ewidencję, jednak ponosi pełną odpowiedzialność prawną za popełnione w niej błędy. Pełna księgowość jest skomplikowana, ale dzięki niej przedsiębiorca może przeprowadzać szeroką analizę finansową swojej firmy oraz wie, gdzie ulokowane są jego pieniądze.