Właściciel sklepu, który dba o swoich Klientów stara się o odpowiedni wystrój, zaopatrzenie w topowe produkty ale równie ważne okazuje się odpowiednie wyeksponowanie towaru i tutaj z pomocą przychodzi znajomość zasad merchandisingu.

Data dodania: 2017-06-08

Wyświetleń: 1906

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

16 zasad merchandisingu w wyposażeniu sklepów

Stosowanie zasad merchandisingu powinno zwiększyć nam sprzedaż i zainteresowanie Klientów a więc jest to właściwa strategia. Zasady merchandisingu zawarte są w skrócie AIDA, który pochodzi od angielskich słów: Attention-Interest-Desire-Action czyli: zwrócić uwagę-zainteresować-wzbudzić potrzebę posiadania- zainincjować akcję czyli zakup. Jednym z elementów w tak przedstawionym procesie zakupowym jest wyposażenie sklepu.

Już na etapie projektowania sklepu powinniśmy przemyśleć wdrożenie minimum kilku zasad merchandisingu.

1. Optymalna wysokość dla produktu
W oparciu o zasady merchandisingu najchętniej sięgamy w sklepie po towary, które mamy na wysokości od 120 do 160 cm. Jest to tzw. strefa wrażliwa, którą mamy mniej więcej na wysokości oczu. To w tej części regałów powinna być wyeksponowana największa ilość towaru, które chcemy promować.

2. Wrażenie obfitości
Klienci wolą wybrać taki produkt, który dostępny jest w większej ilości. Należy więc w sklepie dbać o uzupełnienie asortymentu. Dodatkowo w meblach możemy zastosować efekt lustra – umieszczenie lustra w ściance tylnej regału lub w zwieńczeniu zwielokrotni nam ilość towaru i na pewno przyciągnie wzrok Klienta.

3. Kolory które sprzedają
W wyposażeniu sklepów wciąż dominują jasne kolory – dlaczego? Po prostu to nie meble są najważniejsze a asortyment na nim prezentowany. Regały, lady sklepowe powinny tworzyć odpowiednie uniwersalne tło do eksponowania towarów, które zwykle są bardzo kolorowe.
Jednocześnie warto zadbać o wyeksponowanie koloru firmowego: może to być ściana ale także uniformy pracowników. Takie wywołane u Klientów trwałe łączenie koloru z marką dobrze wpływa na postrzeganie marki i oferowane produkty.

 

4. Oddziaływanie na inne zmysły
Od dawna wiadomo że „kupujemy oczami” ale nie mniej ważne są także inne zmysły. Spróbujmy zająć się zmysłami kompleksowo a przyniesie to efekty.
Najłatwiej oprócz wzroku zadziałać na węch poprzez rozpylenie odpowiedniego (najczęściej sztucznego) aromatu. Odpowiedni zapach pomoże nam osiągnąć zapach świeżego pieczywa, owoców czy też intensywny zapach kawy. O pierwszego bodźca jest tylko krok do zakupu.
Sklepy wielkopowierzchniowe bardzo często oddziałują na nasz słuch – muzyka przeplatana jest reklamami produktów. I promocja tych produktów przynosi wzrost ich sprzedaży.

5. Klient lubi kupować „do pary”
Nie koniecznie mamy tutaj na uwadze sprzedaż kilku sztuk tego samego towaru bo to już się trochę opatrzyło. Z założenia mało jest Klientów, którzy robią zakupy na zapas. Teraz Klienci lubią kupować opakowania z dodatkową próbką innego towaru. Kupując jakiś szampon bardzo chętnie sięgamy po taki do którego dodatkowo otrzymujemy próbkę np. balsamu. Do makaronu dostajemy małą saszetką sosu, przy zakupie węgla na grilla dodaje się podpałkę – takie pomysły naprawdę się opłacają.

Taka wiązana sprzedaż towarów, które są z sobą ściśle związane wzbudza w Kliencie chęć zakupu.

6. Czystość i porządek
Klient zdecydowanie lepiej czuje się w sklepie, w którym panuje ład i porządek. Mamy tutaj na myśli zarówno eleganckie, estetyczne wyeksponowanie produktów jak porządek wokół. Puste kartony, pudełka potrafią zniechęcić nawet najbardziej zainteresowanego Klienta.

7. Oznaczenia produktów
Warto zatroszczyć się w sklepie o wyeksponowanie ceny towaru. Żadem Klient nie lubi tzw. „bezcennych towarów”. Dodatkowo w ostatnim czasie sklepach często stosuje się wydruki, które umieszczone nad regałami w jasny i klarowny sposób informują o zawartości danej strefy sklepu.

Mogą to być zarówno wydruki wyłącznie z napisami, wydruki z piktogramami lub fotografie sprzedawanych towarów.

 

8. Sterowanie ruchem Klientów w sklepie
Zasada merchangisingu, która najszybciej zyskała swoich entuzjastów i wciąż jest na czasie. Towary tzw. pierwszej potrzeby (np. pieczywo) umieszczane są daleko od wejścia – wtedy Klient przechodzi koło innych towarów i ma możliwość ich zakupu.

9. Oświetlenie sklepu
Coraz bardziej jako właściciele sklepów zwracamy uwagę na rolę oświetlenia – pozwala ono w odpowiedni sposób zaakcentować strefy lub towary w sklepie, które są dla nas szczególnie ważne. W tym względzie warto zasięgnąć porady ekspertów w tej dziedzinie.

10. Oświetlenie towaru
Niemniej ważne od oświetlenia sklepu jest także oświetlenie towaru. Tutaj bardzo ważne jest odpowiednie skierowanie światła tzn. powinniśmy oświetlić front a nie wierzchnią warstwę opakowania produktu. Dodatkowo możemy wprowadzić oświetlenie punktowe wewnątrz lad, regałów czy witryn. Dla niektórych towarów sugerowane jest specjalistyczne oświetlenie np. w urządzeniach chłodniczych stosuje się tzw. świetlówki mięsne. Dzięki niej mięso i wędliny wyglądają bardziej efektownie.

11. Zasada prawej strony
Podczas aranżacji powierzchni sklepowej bardzo ważna jest część sklepu po prawej stronie wchodzącego Klienta – tutaj fokusuje się oko Klienta i to wpływa na pierwsze wrażenie o sklepie. Z kolei na regale Klient patrzy na produkty produkty od lewej do prawej – warto to wykorzystać przy doborze asortymentu.

12. Narożniki w sklepie
Bardzo specyficzną częścią sklepu są narożniki (regały narożne). Bardzo ważny jest dobór asortymentu, który będzie tutaj eksponowany. W tej strefie powinniśmy unikać eksponowania drobnych przedmiotów oraz drogiego asortymentu.

13. Określenie tzw. magnesów
Warto wyodrębnić w sklepie towary sprzedawane najczęściej i takie na których najwięcej zarabiamy – są to tzw. magnesy naszej działalności.

 

14. Wykorzystanie tzw. strefy impulsowej
Od kilku lat widzimy trend, który wykorzystuje moment oczekiwania Klienta przy kasie. Bardzo często sięgamy wtedy po słodycze, parafarmaceutyki itp.

15. Organizacja stoisk promocyjnych
Przy wyodrębnianiu takiej strefy szczególnie ważne są: lokalizacja w dobrym miejscu,ustalona częstotliwość zmian w oparciu o frekwencyjność wizyt w sklepie, komplementarny dobór produktów, profesjonalne oznakowanie, wykorzystanie akcesoriów

16. Okno wystawowe
Wystawa wciąż jest wizytówką sklepu. Warto przemyśleć jej wygląd już na etapie wyposażenia. Kiedyś bardzo często stosowano wystawy z własną ekspozycję – najczęściej była to wystawa tematyczna skonstruowana na zasadzie kontrastu lub harmonii. Obecnie coraz częściej widzimy wystawy wizualne – okna są oklejone reklamami z asortymentem sklepu.

Każdy sklep powinien wdrożyć podstawowe zasady merchandisingu a na efekty nie trzeba będzie długo czekać. Świat się zmienia, Klienci są coraz bardziej wymagający a my powinniśmy podążać za ich oczekiwaniami, żeby sprostać wymogom rynku.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena