Dynamometry są niezwykle przydatne w wielu dziedzinach, wśród których wskazać można chociażby budownictwo czy przemysł (np. meblowy, spożywczy, motoryzacyjny), jak również medycynę.
Jakie siły można mierzyć z wykorzystaniem dynamometrów? Trzeba tu wymienić siłę rozciągania, łamania, ściskania, pchania, rozrywania czy też zerwania. Określenia te przywodzą na myśl wytrzymałość mechaniczną i faktycznie dynamometry bardzo często wykorzystuje się w celu zabezpieczenia przedmiotu przed uszkodzeniem mechanicznym. Typowym przykładem mogą być urządzenia do transportu, z których każde ma określony maksymalny udźwig. Aby nie został on przekroczony, ładunek poddaje się kontroli właśnie z wykorzystaniem dynamometru.
Pierwsze siłomierze dokonywały pomiarów na podstawie rozciągnięcia sprężyny, na którą działała jakaś siła. Obecnie niemal wyłącznie korzysta się z niezwykle precyzyjnych czujników siły działających w oparciu o mostki tensometryczne.
Klasyczne dynamometry dzielą się na rurkowe (sprężynowe), analogowe oraz elektroniczne. Najdokładniejsze są oczywiście siłomierze elektroniczne. Ich dodatkową zaletą jest sygnalizacja przeciążenia.
Na specjalną uwagę zasługują tak zwane klucze i wkrętaki dynamometryczne. Dzięki nim połączenia dokręcane są z odpowiednią siłą – nie za duża i nie za małą. Znajdują zastosowanie wszędzie tam, gdzie konieczna jest duża precyzja w łączeniu elementów, tak na etapie produkcji, jak i późniejszej naprawie czy konserwacji. Nawet przy tak powszechnej czynności, jaką jest wymiana kół w pojeździe, powinno się korzystać z narzędzi dynamometrycznych, ponieważ każdy producent wymaga innego momentu dokręcenia, a jakiekolwiek odstępstwa w tym względzie mogą mieć bardzo duże konsekwencje.
Moment dokręcenia nie może być ustalony bez odpowiednich narzędzi. Klucze dynamometryczne zapewniają stabilne, bezpieczne mocowanie, chroniąc jednocześnie przed nadmiernym dokręceniem i tym samym uszkodzeniem śruby i innych elementów. Dzięki temu ograniczane są koszty związane z użytkowaniem części i materiałów, a także z czasem potrzebnym na powtórne dokręcenie.