W jaki sposób branże takie jak bankowość, telekomunikacja, handel czy transport mogą rozwijać się dzięki BIG DATA?
Potencjał BIG DATA
Do niedawna przechowywanie danych było dużym wyzwaniem dla firm. Dziś przetwarzanie i wykorzystywanie zebranych informacji staje się decydującym elementem konkurencyjności w wielu sektorach rynku. Jak pokazują badania Big&Fast Data: The Rise of Insight-Driven Business, przeprowadzone przez Capgemini, aż 53% przedsiębiorstw uznaje korzyści płynące z analizy BIG DATA za ważny czynnik przewagi konkurencyjnej. W branży telekomunikacyjnej, szczególnie narażonej na ryzyko odejścia klientów, BIG DATA daje możliwość szybszego i skuteczniejszego podjęcia akcji mających na celu ich zatrzymanie. W bankowości zbieranie i analizowanie danych służy weryfikacji wartości klientów i przygotowaniu ofert dopasowanych do ich możliwości. Decyzje kredytowe, które w tym modelu podejmowane są na podstawie informacji z portali społecznościowych i platform zakupowych, obarczone są mniejszym ryzykiem nieterminowej spłaty niż w przypadku tradycyjnej weryfikacji klienta.
Szerokie zastosowanie BIG DATA w branży logistycznej sprowadza się do optymalizowania procesów logistycznych, w tym wytyczania efektywnych tras kierowców czy sprawnego reagowania na zmiany w zamówieniach. Wiąże się to nie tylko z bardziej wydajną obsługą klientów, ale przede wszystkim z ogromnymi oszczędnościami w kosztach paliwa.
Dzięki analizie BIG DATA sieci handlowe poznają dokładniej preferencje i zachowania swoich klientów, co pozwala im prognozować popyt na dane produkty i usługi oraz tworzyć spersonalizowane oferty.
Umiejętna analiza danych
By w pełni wykorzystać drzemiący w BIG DATA potencjał, firmy muszą korzystać z odpowiednio zaprojektowanych i wdrożonych narzędzi analitycznych. Dobór metody i algorytmów matematycznych pozwala bowiem efektywniej oceniać, które dane są istotne z punktu widzenia przedsiębiorstwa, a które mogą być pominięte.
Oprócz maksymalizacji działań za pomocą dedykowanych rozwiązań analitycznych, istotne jest przetwarzanie i integrowanie różnego rodzaju danych pochodzących z wielu źródeł i od wielu odbiorców. Działając w ten sposób firmy mają szansę w krótkim czasie znaleźć zależności i wzorce istniejące pomiędzy zebranymi danymi.
Poza mocą obliczeniową komputerów, w analizie BIG DATA ogromną rolę odgrywa też sam czynnik ludzki. To on pozwala firmom w pełni wykorzystać potencjał BIG DATA, pomocny w redukcji czasu i kosztów przedsiębiorstw, podejmowaniu trafniejszych decyzji biznesowych, tworzeniu zoptymalizowanych ofert czy przewidywaniu rynkowych trendów.