Chociaż narzędzia do analityki danych stają się z każdym rokiem coraz bardziej powszechne, w Polsce korzysta z nich tylko 18% firm.

Data dodania: 2016-11-29

Wyświetleń: 956

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Big Data - wprowadzenie do świata wielkiej analizy

 Tymczasem dzięki Big Data przedsiębiorcy mogą znacznie lepiej odpowiadać na potrzeby swoich klientów, podejmować decyzje biznesowe obarczone mniejszym ryzykiem oraz przewidywać nadchodzące trendy.


Witaj w świecie Big Data

Rozwój nowych technologii spowodował narodziny społeczeństwa cyfrowego, które produkuje niespotykaną dotychczas ilość informacji. Szacuje się, że od początku istnienia ludzkości do 2003 roku wyprodukowaliśmy pięć eksabajtów danych. Obecnie jesteśmy w stanie wyprodukować taką ilość w ciągu zaledwie dwóch dni. Wielkie światowe koncerny szybko dostrzegły potencjał, jaki dają zgromadzone i odpowiednio zinterpretowane dane.

Celem wprowadzenia Big Data jest bowiem nie tylko zbieranie i przechowywanie olbrzymiej ilości informacji, ale przede wszystkim wyciąganie na ich podstawie wniosków. Pionierami wykorzystania analizy danych do celów biznesowych są tacy giganci, jak Google, Amazon czy Facebook, którzy szczycą się dopasowaniem produktów i reklam bezpośrednio do indywidualnych potrzeb użytkowników.     

Zwiększ swoją skuteczność

Zakres wykorzystania analizy Big Data jest tak duży, że obecnie z powodzeniem stosują ją zarówno małe przedsiębiorstwa, jak i wielkie korporacje. Najczęściej zaawansowane operacje na systemach bazodanowych wdrażają banki, różnego rodzaju sklepy oraz dostawcy usług, a więc wszystkie firmy, które na co dzień przetwarzają terabajty danych na temat swoich klientów. Korzyści, jakie daje Big Data to m.in. możliwość czerpania wiedzy, którą trudno uzyskać jedynie na podstawie jednostkowych obserwacji. Zastosowanie matematycznych algorytmów oraz selekcja zbędnych informacji i zestawienie ze sobą różnych źródeł danych pozwalają na zbudowanie dokładnego profilu klienta, a następnie przygotowanie oferty trafiającej bezpośrednio w jego potrzeby.

Przykład? Jedna z sieci pizzerii połączyła dane pogodowe z informacjami na temat awarii prądu w mieście. Gdy mieszkańcy nie mogli skorzystać z własnego sprzętu kuchennego (brak dostaw energetycznych), otrzymywali na smartfony powiadomienie o możliwości kupna pizzy w atrakcyjnej cenie.    

Nie daj się wyprzedzić konkurencji

Eksperci przewidują, że już wkrótce wykorzystanie Big Data będzie niezbędnym elementem działalności każdej firmy. Według danych Intela z tego roku, w Polsce tylko 18 proc. firm stosuje narzędzia do analityki wielkich zbiorów danych. Pozostajemy więc na szarym końcu państw Europy Środkowej. Niebawem jednak sytuacja może ulec zmianie. Jak wynika z badania InsightExpress, 8 na 10 polskich managerów IT przyznaje, że strategia rozwoju ich firm na kolejne 5 lat będzie oparta na systemie Big Data.

Podobny trend widać w prognozach światowych. Według analizy przygotowanej przez firmę Gartner, 73 proc. przedsiębiorstw deklaruje inwestycje w Big Data. Firmy, które nie chcą pozostać w tyle, a przede wszystkim - pragną doganiać europejską i światową konkurencję, powinny więc już teraz uwzględnić wykorzystanie narzędzi analitycznych w swojej działalności.  

Licencja: Creative Commons
0 Ocena