Po co wybierać szablony?
Teoretycznie można pozostać przy pierwszym lepszym szablonie, ale to kiepskie rozwiązanie, ponieważ w takim przypadku witryna jest najczęściej zupełnie niedopasowana do wymogów konkretnej firmy. Można używać szablonów tematycznych, ale tutaj kłopot polega na tym, że między sobą różnią się one najczęściej tylko zdjęciem w tle. Szablon to jednak coś więcej niż tylko szata graficzna – to również konkretny układ strony, lokalizacja menu, pól logowania, newslettera czy zamówienia. Wybór szablonu może być więc bardziej skomplikowany, niż się na początku wydaje, ponieważ z elementu czysto estetycznego, templatki stron www stały się narzędziami funkcjonalnymi.
Problem z wypełnieniem szablonu
Sam szablon to oczywiście nie wszystko – trzeba go wypełnić treścią, co jest trudnym zadaniem, szczególnie dla kogoś, kto zajmuje się stroną internetowa pierwszy raz. Sam fakt, że stworzenie dobrej treści jest problematyczne, utrudnia pracę, ale trzeba przecież jeszcze wiedzieć co i jak wprowadzić w odpowiednie miejsca, żeby nową treścią strony nie zepsuć. W tym celu pomocne są przykładowe dane, standardowa treść, którą można wykorzystać po podstawowej personalizacji. Dzięki temu strona jest gotowa do działania praktycznie w kwadrans a jej uruchomienie nie wymaga wiedzy technicznej. Niestety niewielu dostawców oferuje w ogóle szablony z przykładowymi branżami – jednym z nielicznych serwisów, które dają taką możliwość, jest pl.mfirma.eu. Duży wybór branż i dobrej jakości szablony z przykładową treścią stanowią ułatwienie dla sporej grupy przedsiębiorców.
Na stronie www internet się nie kończy
Dawniej mówiło się, że firma bez strony internetowej nie istnieje. Dziś może nie istnieć, nawet jeśli stronę ma. Chodzi bowiem o to, żeby w jakiś sposób swoją witrynę pokazać, dlatego najwygodniejsze rozwiązanie to zawsze pakiety łączone: hosting, domena, konto pocztowe, reklama, możliwość podpięcia kodów śledzących. All-in-one eliminuje praktycznie zupełnie kłopoty z niekompatybilnymi wtyczkami, aktualizacjami, niespójnymi wymaganiami CMS i możliwościami serwera i wiele innych problemów, których często nie da się w łatwy sposób rozwiązać. Oczywiście, że każdy taki pakiet ma pewne ograniczenia, ale zwykle są on mniej uciążliwe, a w każdym przypadku przynajmniej jasne i znane już na początku, natomiast przy budowie firmy z pojedynczych klocków, nigdy nie można być pewnym, w którym punkcie jeszcze coś się nie powiedzie.
Szablony mogą ratować firmę
Często spójność działania wszystkich usług internetowych i dobry szablon w zupełności wystarczają, żeby uratować firmę przed upadkiem. Dobra organizacja pracy jest oczywiście niezbędna, ale to strona internetowa i usługi www często są wizytówką, afiszem, a przede wszystkim platformą kontaktową, dlatego muszą być dopracowane w najdrobniejszym detalu – należy poświęcić im dużo uwagi, ale na pewno nie warto tracić czasu na wynajdywanie koła od początku.