Warto przyjrzeć się dobrym praktykom budowania wizerunku pracodawcy w procesie rekrutacji, ponieważ jest to często pierwszy moment, w którym potencjalny pracownik styka się z firmą. Jeśli nie zadbamy o świetne pierwsze wrażenie naszych kandydatów bezpowrotnie stracimy ich zaufanie i zainteresowanie.
Pierwszym narzędziem, którym dysponujemy w procesie pozyskania talentów do naszej organizacji jest ogłoszenie rekrutacyjne. Zadbajmy, aby było ono czytelne, jasne, nie zawierało błędów, a nasze oczekiwania były opisane w sposób przejrzysty i zrozumiały. To absolutne minimum, gdy przygotowujemy naszą ofertę. Obecnie portale ogloszeniowe dają nam duże możliwości wyróżniania naszej oferty na tle konkurencji (tak w obszarze treści, jak i formy). Infografiki, pliki multimedialne sprawią, że ogłoszenie będzie jeszcze bardziej atrakcyjne i z łatwością przykuje uwagę odbiorców. Naszą aktywność na popularnych portalach ogłoszeniowych możemy zminimalizować o ile mamy przygotowaną ciekawą zakładkę karierową na naszej stronie internetowej. Jeśli strona korporacyjna nie daje nam wielu możliwości atrakcyjnego komunikowania się z kandydatami warto rozważyć możliwość przygotowania odrębnej strony poświęconej tylko pracy zawodowej w firmie.
Jeśli nasze ogłoszenie przykuło uwagę kandydata na tyle, aby wysłał nam swoje CV zadbajmy o profesjonalną z nim komunikację.. Warto poinformować kandydatów o tym, że zgłoszenie trafiło do naszej bazy i kiedy planujemy podjąć decyzję o wyborze osób do pierwszego etapu. Dostępny na rynku programy rekrutacyjne ułatwią nam wysyłkę e-maili do naszych kandydatów. Na tym etapie nikt nie będzie jeszcze oczekiwał na spersonalizowaną wiadomość, ale na informację, że jego CV dotarło - jak najbardziej. Mile widziana będzie również informacja, jeśli nie zakwalifikujemy się do kolejnego etapu. Dobrym pomysłem jest odesłanie tych osób do naszej strony karierowej z sugestią przejrzenia innych ogłoszeń. Dla kandydata to jasny sygnał, że nadal jesteśmy zainteresowani jego osobą. Być może ten kandydat wróci do nas odpowiadając na ogłoszenie lepiej dopasowane do jego profilu zawodowego.
Świetnie możemy budować wizerunek firmy dbając o to by kandydat podczas całego procesu czuł, że traktujemy go poważnie i profesjonalnie. Jeśli chcemy przeprowadzić dłuższą rozmowę telefoniczną ustalmy czy osoba rekrutowana ma czas, ewentualnie umówmy się na inny termin. Wiadomość potwierdzająca spotkanie rekrutacyjne: jego miejsce, czas, formę, długość, osoby uczestniczące to również dobra praktyka. Jeśli dysponujemy wirtualną wycieczką po naszej siedzibie lub ciekawym filmem dotyczącym firmy warto pochwalić się nim w e-mailu. Nawet najbardziej atrakcyjna oferta pracy nie znajdzie uznania w oczach kandydata, jeśli spotkanie poprowadzi osoba nieprzygotowana czy mocno spóźniona. Zadbajmy o to, aby w trakcie spotkania osoba rekrutowana czuła się komfortowo. Odpowiednia temperatura w pomieszczeniu, świeża woda, życzliwość i wyrozumiałość rekrutera sprawi, że nawet jeśli dany kandydat opuści nasze biuro bez oferty współpracy być może poleci firmę swojej rodzinie i znajomym.
Na naszą markę mocno rzutować będzie to jak pożegnamy osoby, które pomimo zaangażowania, i często w kilka etapów naszej rekrutacji, ostatecznie nie zostaną zatrudnione. Pogłębiony feedback, szczera, ale z wyczuciem przedstawiona opinia sprawi, że kandydat z przyjemnością wróci do nas, kiedy zdobędzie pożądane przez nas umiejętności bądź poleci naszą firmę innym. Pamiętajmy, że to także dobry moment na uzyskanie od kandydata zgody na informowanie go o innych naszych ofertach czy przekazywania mu nowości na temat firmy. Zadowolony kandydat to często także wierny klient oraz ambasador naszej marki.
Dobrze zaprojektowany i przeprowadzony proces rekrutacji to bardzo ekonomiczny, prosty i efektywny sposób budowania naszego wizerunku wśród kandydatów. Warto o tym pamiętać.
Artykuł przygotowany przez agencję BardzoHR - Employer & Employee Branding