Nadszedł czas, abyś spróbował czegoś nowego. Musisz "założyć" Program Partnerski.
Pytasz się, co z tego będziesz miał. Już Ci tłumaczę.
Ale najpierw wytłumaczę Ci, czy jest Program Partnerski.
Program Partnerski to jeszcze jeden kanał promocji Twoich towarów i usług (dla ułatwienia wszystko to będę nazywał towarem).
W ramach Programu Partnerskiego umawiasz się z drugą osobą (Twoim Partnerem), że on będzie promował (przedsprzedawał) Twoje towary, a Ty w zamian podzielisz się z nim zyskiem ze sprzedaży towaru, który został sprzedany za jego pośrednictwem.
Jak to działa?
Partner rejestruje się w Twoim Programie Partnerskim i system przydziela mu unikalny identyfikator. Następnie na podstawie tego identyfikatora powstaje link partnerski (Partner go buduje według Twoich wskazówek lub jest on generowany automatycznie przez Twój system)., który Partner umieszcza na swoich stronach i/lub w podpisach swoich listów, zachęcając czytelników (potencjalnych klientów) do wejścia na Twoją stronę. W momencie wejścia na Twoją stronę system rozpoznaje link twojego Partnera i w przypadku sprzedaży przydziela mu prowizję.
Ponieważ rzadko dochodzi do sprzedaży przy pierwszym wejściu, system na kompie klienta zapisuje cookie z informacją z czyjego polecenia klient wszedł aby przy następnym wejściu i sprzedaży została przydzielona prowizja Twojemu Partnerowi (jest to bardzo ważne, gdyż takie cookie z kilkumiesięcznym okresem ważności dodatkowo motywuje Twojego Partnera do wytężonej "pracy" na Twoją rzecz).
A teraz korzyści:
- dzięki Partnerom docierasz do większej liczby klientów,
- Partnerzy przejmują na siebie zadanie promowania Twoich produktów - Ty możesz skupić się na innych obszarach Twojego biznesu,
- dzięki umieszczaniu przez Partnerów na ich stronach linków partnerskich, w których skład wchodzi Twoja domena, poprawia się Twoja pozycja w wyszukiwarkach,
- płacisz za efekty - tylko za sprzedaż towarów, a nie za obietnice (banery już dawno przestały działać, chociaż firmy promocyjne mówią Ci wciąż o ich skuteczności),
- przy zastosowaniu dolnego progu wypłaty (np. gdy partner zarobi minimum 50 lub 100 zł) dostajesz odroczenie płatności, niejako Partner Cię "kredytuje".
Sam musisz przyznać, że to brzmi interesująco.
A teraz zajmiemy się zagadnieniem cech Programu Partnerskiego, które zachęcą Twoich Partnerów do wytężonej "pracy" na Twoją rzecz.
Poprawnie skonstruowany Program Partnerski charakteryzuje się trzema rodzajami prowizji dla Partnera:
1. prowizja bezpośrednia
2. prowizja kolejnych poziomów
3. prowizja wieczna
ad.1. prowizję bezpośrednią płacisz od sprzedaży dokonanej poprzez bezpośrednie polecenie przez Partnera Twojego towaru – ta prowizja powinna być największa.
ad.2. prowizja kolejnych poziomów – to prowizja, którą płacisz Partnerowi, gdy sprzedaż nastąpi z polecenia innego partnera, który zapisał się do Twojego programu z polecenia pierwszego partnera tzn. gdy Twój Partner (nazwijmy go Partnerem nr 1) poleci Twój program innemu Partnerowi (nazwijmy go Partnerem nr 2) – to gdy nastąpi sprzedaż z polecenia Partnera nr 2 – to on otrzymuję prowizję bezpośrednią a Partner nr 1 otrzyma procent z prowizji Partnera nr 2 – prowizję kolejnego poziomu. Jest to bardzo ważna prowizja, gdyż dzięki niej Twoi Partnerzy są zainteresowani tym aby promować Twój program partnerski i rekrutować nowych partnerów. Dzięki tej prowizji sieć Twoich Partnerów będzie się rozwijać w postępie geometrycznym.
ad.3. prowizja wieczna – to taka prowizja, którą wypłacisz Partnerowi gdy klient, który pierwszy raz dokonał zakupu z jego polecenia dokona kolejnego zakupu (niezależnie od tego czy cookie partnera jest na kompie klienta czy już nie). Jest to klasyczny dochód pasywny, który jeszcze bardziej „przywiązuje” do Twojego programu Partnerów i motywuje ich do dalszej wytężonej „pracy”.
A gdy Twój biznes się już rozrośnie, możesz pójść o krok dalej i tak jak Kamil Cebulski w swoim programie partnerskim ESCPartners udostępnić np. skrypty API oparte na protokole SOAP, dzięki którym Twoi Partnerzy będą mogli otworzyć własne sklepy oparte na Twoich towarach. Zobacz sam jak to wygląda w ESCPartners.
Pamiętaj, że do Twojego programu partnerskiego będą zapisywać się różni Partnerzy: jedni będą się doskonale znać na informatyce i programach partnerskich, inni będą całkiem „zieloni”. W związku z tym musisz stworzyć przejrzysty system tworzenia linków partnerskich, a także cykl szkoleń, w których nauczysz swoich partnerów jak mają promować Twój towar i samego towaru.
Jeżeli to możliwe, to udostępniaj swoim Partnerom darmowe próbki i/lub bardzo szczegółowe opisy Twoich towarów.
Aby się tego wszystkiego o czy wcześniej pisałem nauczyć, radzę Ci zapisać się jako partner do do jakiegoś już istniejącego programu. Dzięki temu będziesz mógł się przyjrzeć jak działają takie programy i będąc z drugiej strony poznać odczucia i problemy Partnerów z którymi w przyszłości Ty będziesz współpracował. A przy tym możesz jeszcze coś zarobić. Ponadto, jeżeli zapiszesz się do Programu Partnerskiego zbliżonego do Twojej branży, to będziesz mógł przy okazji wzbogacić i uzupełnić Twoją ofertę.
Osobiście polecam Ci takie programy jak Złote Myśli, CnebPionts, czy wspomniany już ESCPartners – sprawdź sam co one oferują.
Na koniec podpowiem Ci jak otworzyć Program partnerski.
Masz trzy możliwości:
1. Możesz zlecić programiście napisanie dla Ciebie takiego programu. Zaletą tego rozwiązania jest to, że program będzie idealnie dopasowany do Twojego modelu biznesu, pod warunkiem (i to jest wada tego rozwiązania), że już dokładnie wiesz jak Twój program partnerski ma wyglądać – to Ty musisz dokładnie wytłumaczyć programiście, jak to ma działać.
2. Możesz przyłączyć się do jakiegoś istniejącego programu, w którym jego właściciel w Twoim imieniu poprowadzi program partnerski na swojej platformie, on również dostarczy swoich partnerów i ich rozliczy – lecz to nie będą nigdy Twoi Partnerzy – przykładem takiego rozwiązania jest ProPartners.
3. Ostatnim rozwiązaniem jest zakupienie gotowego programu wraz z jego instalacją w Twoim systemie i dopasowanie. Taki program oferuje np. Netigo.
To tyle w skrócie.Więcej o tworzeniu Programów Partnerskich możesz dowiedzieć się z książki Czas na e-biznes autorstwa Piotra Majewskiego.
Pamiętaj, im większą sieć Partnerów zbudujesz, tym większą ilość klientów zdobędziesz – a co za tym idzie – coraz więcej będziesz sprzedawać.