Spróbujmy zagłębić się w pierwsze z tych zagadnień, a więc optymalizacją przez copywriting.
Optymalizacja treści strony www sprowadza się nie tylko (jak myśli większość osób) do nasycenia treści witryny takimi czy innymi słowami kluczowymi. Profesjonalny copywriter dokonując poprawek redakcyjnych lub pisząc nowe teksty na stronę www musi wziąć pod uwagę również aspekty pozycjonowania typu long tail. Taki wymóg narzucają obecne trendy użytkowników korzystających z wyszukiwarek internetowych, którzy coraz rzadziej wyszukują pojedyncze, bardzo ogólne słowa czy frazy. Coraz częściej precyzują bardzo mocno zapytania kierowane do wyszukiwarek. Stąd też dobry pozycjoner (copywriter) formułując zdania zwraca uwagę nie tylko na użycie pojedynczych wyrazów w zdaniach, ale stara się je wplatać w dłuższe frazy, które mogą być poszukiwane przez internautów. Tego typu działania wymagają ogromnej intuicji. Im wieksze wyczucie osoby odpowiedzialnej za pozycjonowanie w tej kwestii tym naturalne pozycjonowanie witryny będzie przynosiło bardziej wymierne korzyści.
To jednak w dalszym ciągu nie jest wszystko. Nie można zapomnieć, że teksty umieszczone na łamach każdej strony www są przeznaczone dla użytkowników, a nie robotów. Content strony nie może stać się nieczytelny i niejasny z powodu stosowania zabiegów mających na celu osiągnięcie w/w efektów. Nasycając nadmiernie słowami i frazami kluczowymi tekst można doprowadzić do tego, iż użytkownik zmęczy się jego czytaniem lub nie zrozumie merytorycznego sensu zawartego w tekście po mimo jego prostoty.
Napisanie tekstu, który będzie przejrzysty i jasny w odbiorze dla użytkownika witryny, a przy tym będzie zawierał najistotniejsze słowa kluczowe oraz dłuższe, bardziej rpecyzyjne frazy generujące wejścia na stronę z wyszukiwarek internetowych to nielada sztuka.
Stąd też nie zawsze osoba zajmująca się optymalizacją strony www, jest odpowiedzialna również za modyfikacje i tworzenie nowych treści. Umiejętność pisania efektywnych tekstów, które będą pozytywnie odbierane zarówno przez użytkowników jak i roboty wyszukiwarek jest zagadnieniem bardzo szerokim i wymagającym, dużego poświęcenia oraz sporej dawki cierpliwości. Z tego też powodu obserwuje się obecnie bardzo dynamiczny rozwój dość młodej branży marketingu internetowego związanej nierozerwalnie z pozycjonowaniem, a mianowicie Copywriting'u. W odniesieniu wyłącznie do pozycjonowania można również użyć zwrotu SEO-copywriting.