Jeszcze kilka lat temu głównym celem pozycjonowania było osiągnięcie 1 pozycji dla wybranych, nie zawsze najbardziej efektywnych słów kluczowych. Zarówno pozycjoner, jak i jego klient, byli zadowoleni z zajmowania przez stronę wysokich pozycji. 

Data dodania: 2011-05-04

Wyświetleń: 2825

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

3 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dopiero z czasem zaczęto zwracać uwagę na tak istotne elementy jak sprawdzenie, czy pozycja ta przekłada się na wzrost ruchu na stronie, a nawet na konwersję, np. w postaci założenia konta lub dokonania zamówienia w sklepie. Do skutecznych działań niezbędne będą nam zatem 2 narzędzia dla webmasterów, jakimi są:

- narzędzie umożliwiające sprawdzanie pozycji w wyszukiwarkach;

- system statystyk, np. Google Analytics.

W jaki sposób podejść do tematu analizy efektów i dostosowywać do nich swoje działania? Przyjrzyjmy się temu na przykładzie jednej ze stron, istniejącej już od kilku lat i zajmującej stabilne pozycje dla większości fraz. Zarówno dzięki optymalizacji, jak wzmocnieniu strony linkami przychodzącymi, stronę można znaleźć w top 5 m.in. po wyszukaniu następujących fraz:

astronomia;

astronomia-pozycje

galaktyki;

 galaktyki-pozycje

podział galaktyk.

podzial-galaktyk-pozycje

Czy jednak wysokie pozycje dla tych zapytań generują wejścia z wyszukiwarek? Poniższe dane prezentują miesięczną ilość wejść organicznych (głównie z Google) dla wymienionych fraz (dane na podstawie Google Analytics):

astronomia – 1032 odwiedziny;

galaktyki – 153 odwiedziny;

podział galaktyk – 4 odwiedziny.

Widać tu ogromną różnicę w tym, jak wysoka pozycja dla analizowanych słów kluczowych odbija się na wzroście ruchu na stronie. Jak więc zareagować na takie statystyki? Pierwsza z fraz przynosi oczekiwane korzyści, tzn. wysoka pozycja = spory ruch na stronie, dlatego też dalsze działania w kierunku pozycjonowania tej strony powinny się skupić m.in. na słowie „astronomia”.

Jednak frazy związane z galaktykami zdecydowanie wymagają naniesienia zmian. Mimo że ilość odwiedzin dla słowa „galaktyki” nie jest imponująca, to jednak poprawa pozycji z obecnej 5-6 o kilka oczek w górę powinna zwiększyć w niewielkim stopniu ilość wejść na stronę. Skoro więc topowe pozycje strony dla frazy „podział galaktyk” nie dały praktycznie żadnych korzyści, pora usunąć ją z monitora pozycji i poszukać jej innego odpowiednika, np. na podstawie danych z narzędzia propozycji słów kluczowych Google AdWords, albo w większym stopniu skupić się na słowie „galaktyki”.

nowe-keywordy

Tym samym eliminujemy bezskuteczną frazę i możemy przejść do ponownej optymalizacji strony, tym razem pod kątem słów kluczowych generujących – co prawda niewielki, ale jednak – ruch. Po uzyskaniu wysokich pozycji dla nowych fraz, wykonajmy analizę ponownie i upewnijmy się co do tego, że tym razem strona została zoptymalizowana pod kątem odpowiednich słów kluczowych. W szczególności warto wzmocnić zdobywanie linków z anchorami, które pomogą w podniesieniu pozycji już w obrębie top 10, ponieważ widać znaczną różnicę pomiędzy skokiem np. o 3 pozycje z 20 na 17-tą a tym, kiedy pozycja zmienia się z 10 na 7-mą, albo jeszcze lepiej – z 3 na 1-szą.

Taka analiza powinna być prowadzona systematycznie, w szczególności dla nowo dodanych fraz oraz takich, które w ostatnim czasie wskoczyły na topowe pozycje, czyli wtedy gdy ich wpływ na ruch będzie najbardziej widoczny. Nie zapominajmy więc o głównym celu pozycjonowania, jakim nie są wysokie pozycje dla dowolnych fraz tylko takie, które wpłyną na wzrost ruchu z wyszukiwarek i w rezultacie zwiększą szanse na konwersję.

Licencja: Creative Commons
3 Ocena