Przekaz wideo jest o wiele silniejszy, niż inne formy komunikacji.
Statystyki pokazują, że
- YouTube odwiedza miesięcznie ponad miliard unikalnych użytkowników.
- Każdego miesiąca użytkownicy spędzają ponad 6 miliardów godzin na oglądaniu filmów w YouTube – to prawie godzina oglądania przypadająca na każdego mieszkańca Ziemi.
- Co minutę do YouTube trafia 100 godzin filmów.
- 80% ruchu w YouTube pochodzi spoza Stanów Zjednoczonych.
- YouTube jest dostępny w 61 krajach i 61 językach.
- Według danych firmy Nielsen liczba widzów w wieku od 18 do 34 lat oglądających YouTube w Stanach Zjednoczonych jest większa niż w przypadku jakiejkolwiek telewizji kablowej.
- Codziennie przybywają miliony subskrypcji. Liczba widzów, którzy każdego dnia subskrybują kanały w YouTube, wzrosła od zeszłego roku trzykrotnie, a liczba nowych subskrypcji dziennie – ponad czterokrotnie.*
*źródło: youtube.com
Świadczy to o ogromnym potencjale, jaki tkwi w serwisie YouTube. W serwisie tym można promować zarówno konkretną markę, określone produkty, bądź po prostu kształtować wizerunek swój lub swojej firmy. Jeżeli więc jeszcze nie myślałeś o tym, jak wykorzystać YouTube do promocji swojego biznesu, koniecznie przeczytaj ten artykuł.
Jak wykorzystać YouTube do promocji swojego biznesu?
Pierwszą i największą zaletą prowadzenia kanału w serwisie YouTube, jest możliwość dotarcia do ogromnej liczby potencjalnych klientów. Jeżeli udostępniasz ciekawą dla użytkowników treść, możesz liczyć na marketing wirusowy, który będzie odbywał się w dużej mierze, bez Twojego udziału. Dzięki możliwości udostępniania filmów bezpośrednio w innych mediach społecznościowych lub na blogach, najciekawsze nagrania trafiają codziennie do olbrzymiej liczby odbiorców, co pozwala na szybszą promocję. Kolejnym istotnym elementem, który serwis oferuje, jest możliwość subskrybowania dowolnego kanału. Dzięki niemu, każdy subskrybent na bieżąco otrzymuje powiadomienia o nowym wideo, na polubionym kanale. To z kolei znacznie zwiększa częstotliwość wejść oraz liczbę odsłon. Pamiętaj również o tym, że dostępne na Twoim kanale materiały video, mogą być komentowane. Liczba komentarzy z kolei, przekłada się na popularność kanału. Ok, tyle teorii. Teraz przejdźmy do szczegółów.
Poniżej przedstawiam szczegółowo 11 porad, jak wykorzystać YouTube do promocji swojego biznesu, aby osiągnąć najlepsze rezultaty.
1. Stwórz plan działania
Zanim w ogóle założysz kanał i dodasz pierwsze materiały video, powinieneś zrobić plan działania. Przede wszystkim musisz mieć jakiś pomysł na to, jak Twój kanał ma wyglądać, jakie materiały będziesz udostępniał, jakiej tematyki mają dotyczyć. Zaplanuj również korzystanie z playlist. Ułatwi to użytkownikom wyszukiwanie materiałów, którymi są zainteresowani. Wrzucanie wszystkiego, co tylko przyjdzie Ci do głowy, jest marnowaniem czasu. Bałagan jaki będzie tam panował, spowoduje zniechęcenie do Twojego kanału wielu internautów. Poza tym działanie według opracowanego wcześniej planu, przyniesie zdecydowanie większe rezultaty, i to bardzo szybko.
2. Utwórz i dostosuj grafikę, do profilu kanału
Zdjęcie główne kanału, logo oraz cała kolorystyka, powinny być przemyślane i spójne. Dbałość o szczegóły pozytywnie wpłynie na Twój wizerunek. Jeżeli w swojej firmie, na blogu lub w innych mediach społecznościowych używasz jakiegoś logo, powinieneś dodać je również na kanale YouTube. Taki zabieg spowoduje, że zaczniesz być szybciej rozpoznawany, a Twoja aktywność w internecie coraz częściej kojarzona.
3. Używaj słów kluczowych w opisach
Pomóż odbiorcom w znalezieniu Cię . Aby użytkownicy mogli w łatwiejszy sposób odnaleźć Twoje materiały, muszą być one odpowiednio opisane. Tutaj panują podobne zasady do tych, z jakich korzystamy podczas optymalizacji stron pod kątem Google. Tworząc opisy, używaj zasad pisania pod kątem SEO oraz stosuj tzw. długi ogon. Więcej na ten temat znajdziesz w artykule„Jak pisać artykuły SEO”. Koniecznie stwórz opis kanału, playlisty oraz każdego filmu z osobna. Dodawaj również tagi. Im więcej słów kluczowych umieścisz w tytule, opisie i tagach, tym lepiej.
4. Używaj Playlist
Zaplanuj również korzystanie z playlist. YouTube umożliwia dodawania ulubionych filmów do własnych, tematycznych kolekcji, zwanych Playlistami. Takie grupowanie tematyczne materiałów, ułatwi użytkownikom wyszukiwanie video, którymi są zainteresowani.
5. Zadbaj o regularne dodawanie nowych nagrań video
Tylko regularne dodawanie nowych materiałów, zapewni popularność Twojego kanału, wzrost liczby odwiedzających oraz stałych odbiorców. Pamiętaj o tym, że każdego dnia w serwisie YouTube, dodawane są tysiące nowych filmów. Jeżeli chcesz się wybić, po prostu musisz na bieżące umieszczać nowe materiały. Zadbaj więc o to, aby przynajmniej raz w tygodniu dodawać nowe video.
6. Dodawaj niezbyt długie nagrania
Największą popularnością cieszą się nagrania, które nie przekraczają 8 minut. W dzisiejszym świecie, w którym niemal każdemu brakuje czasu, ludzie nie chcą tracić czasu na wysłuchiwanie zbędnej paplaniny. Większość z nas, poszukuje konkretnych odpowiedzi na pytania, pomocy w rozwiązaniu problemu. Czym bardziej Twoje nagrania będą pomocne, a jednocześnie proste i w miarę krótkie, tym większą popularnością będą się cieszyły.
7. Umieszczaj adres Twojej strony internetowej w opisie każdego video
Pozwól, aby cały system działał wirusowo. Dzięki umieszczeniu wysoko w opisie adresu swojej strony internetowej, odbiorcy będą na nią przechodzili. Dzięki temu, będziesz miał większy ruch na stronie/blogu, a więc więcej osób zapozna się z Twoją ofertą. To z kolei spowoduje, że znacznie wzrosną Twoje szanse na sprzedaż. Jak widzisz, odbywa się to bez jakiejkolwiek dodatkowej reklamy. Umieszczając z kolei w opisie numeru telefonu czy innych danych kontaktowych, w razie potrzeby, odbiorcy w łatwy sposób będą mogli się z Tobą skontaktować.
8. Odpowiadaj na komentarze
Wykorzystaj fakt, że YouTube to platforma społecznościowa, zrzeszająca miliony fanów z całego świata. Odpowiadaj na komentarze, zamieszczane pod Twoimi filmami. W ten sposób możesz nawiązać kontakt z odbiorcami Twoich materiałów, dowiedzieć się wielu ciekawych informacji, np. które filmy cieszą się największa popularnością, bądź którym materiałom warto poświęcić kolejne nagrania. Pamiętaj, że to właśnie od odbiorców zależy, czy Twój film stanie się popularny i rozpowszechniony po całym Internecie.
9. Komentuj nagrania na innych kanałach
Warto zostawiać komentarze, pod nagraniami innych osób. Rob to systematycznie. Oczywiście, musisz być zalogowany na swoim koncie firmowym, dzięki czemu, ludzie po jakimś czasie zaczną Cię kojarzyć. Bardzo często zdarza się, że właściciel danego kanału, chcąc się „odwdzięczyć”, również komentuje i lajkuje nagrania osób najbardziej aktywnych.
10. Dziel się ze światem swoimi nagraniami
Umieszczaj linki do swoich nagrań na własnej stronie internetowej oraz blogu. To pozwoli Tobie, po pierwsze szybciej pozycjonować bloga (linki do stron zewnętrznych), a po drugie umożliwi Twoim czytelnikom lepsze poznanie Ciebie oraz działalności, którą prowadzisz. Filmy video cieszą się ostatnio bardzo dużą popularnością, wykorzystaj więc ich potęgę i ułatw odbiorcom odnalezienie Twojego kanału. Dodatkowo, umieszczaj nagrania w mediach społecznościowych typu Facebook, Tweeter, itd. Jeżeli treści nagrań będą ciekawe, bardzo szybko zostaną rozpowszechnione.
11. Nawołuj do akcji
Każde nagranie video, powinno zawierać wyraźne wezwanie do akcji. Najlepiej, abyś pod koniec materiału poprosił o zasubskrybowanie kanału, polubienie oraz udostępnianie nagrania. Nawołanie do akcji podnosi konwersje o około 70%.
Jak prowadzić kanał na YouTube, aby w pełni wykorzystać go do promocji swojego biznesu?
Nieco wyżej pisałam, że powinieneś mieć plan działania. Jeżeli teraz zastanawiasz się, jaką obrać strategię, jakie materiały umieszczać na swoim kanale, skąd czerpać pomysły, poniżej przedstawiam kilka wskazówek, jak wykorzystać YouTube do promocji swojego biznesu. Oczywiście, wiele zależy od tego, jaki rodzaj działalności prowadzisz, jednak myślę, że wiele z poniższych wskazówek będziesz mógł od razu wykorzystać na swoim kanale.
1. Odpowiadaj w nagraniach na najczęściej powtarzające się pytania czytelników Twojego bloga, oraz klientów.
2. Twórz nagrania typu „jak coś zrobić…krok po kroku”. Takie nagrania cieszą się największą popularnością.
3. Część filmów poświęć na dokładne zapoznanie odbiorców z Twoimi produktami. Opowiedz o ich zaletach, zastosowaniu oraz o tym, czym wyróżniają się na rynku.
4. Udostępniaj zapowiedzi nowych produktów, dzięki czemu ludzie z większą niecierpliwością będą ich oczekiwali.
5. Umieszczaj nagrania ze szkoleń stacjonarnych, które prowadzisz.
6. Dodawaj Twoje relacje z konferencji i szkoleń, na których bywasz.
7. Nagraj i umieść na YouTube referencje Twoich klientów. Referencje, to bardzo potężne narzędzie.
8. Pokaż odbiorcom miejsce swojej pracy, firmę, biuro oraz współpracowników. Potencjalni klienci są tym naprawdę zainteresowani. Udostępnianie takich materiałów spowoduje również, że będziesz bardziej wiarygodny w oczach odbiorców.
Pamiętaj, że kanał to tylko narzędzie, które ma służyć promocji Ciebie, Twojej firmy, marki produktu. Jednak aby tak się stało, przede wszystkim odbiorcy muszą poznać Cię jako osobę, która potrafi i chce pomagać innym. Jeżeli wyjdziesz z założenia, że kanał na YouTube ma przede wszystkim pomagać oraz szkolić innych, Twoja popularność będzie rosnąć lawinowo. Ludzie poznają Twoją wartość, z czasem zaczną Ci ufać. A tylko te elementy mogą drastycznie zwiększyć obroty twojej firmy.