Obecnie pojęcie jakości jest weryfikowane poprzez spełnianie przez przedsiębiorstwa określonych norm. Jednym z bardziej prestiżowych i międzynarodowych wyznaczników jakości jest wdrożenie i stosowne udokumentowanie systemu zarzadzania jakością ISO 9001. Droga do zdobycia stosownego dokumentu, niesie ze sobą wiele wyzwań i zmian. Jednak przedsiębiorstwo posiadające certyfikat ISO 9001 zyskuje ogrom korzyści bezpośrednich i pośrednich. Miedzy innymi są to:
- Minimalizacja ryzyka wykonania złej jakościowo usług lub produktu
- Poprawa czasu życia produktu
- Spełnianie wymagań jakościowych światowych koncernów
- Zwiększenie zaufania wśród konsumentów i kontrahentów,
Systemy zarządzania ISO wprowadzone są w ponad 150 krajach. Oznacza to możliwość standaryzacji zarządzania na rynku międzynarodowym. Obecnie bardzo dużo firm zajmuje się pomocą w wdrażaniu standardów ISO. Proces wprowadzania norm jest siedmiostopniowy. Początkowo przeprowadzany jest audyt wstępny, podczas którego zostaje sporządzona wycena wdrożenia programu. Następnie zostaje opracowana dokumentacja. Kolejnym krokiem jest przeprowadzenie szkoleń ISO 9001, dzięki którym kadra kierownicza, personel oraz wewnętrzny specjalista do spraw jakości zyskują niezbędną, profesjonalną wiedzę. Kolejnym etapem jest wdrażania norm ISO poprzez wprowadzenie wcześniej przygotowanej dokumentacji systemu zarzadzania jakością. Po tych kilku krokach odbywa się kolejny audyt, na podstawie którego zostają wprowadzone działania korygujące i zapobiegawcze zgodne z wprowadzanym standardem. Ostatnim etapem jest uzyskanie certyfikatu systemu zarządzana jakością ISO 9001.
Zdobyć certyfikat można samodzielnie, lub z pomocą wyspecjalizowanych w tym obszarze przedsiębiorstw, prowadzących cały proces. Skorzystanie z pomocy wiąże się z kosztami, jednak zdecydowanie przyspiesza działania, systematyzuje prace i niweluje prawdopodobne błędy. Warto zatem skorzystać z przewodnika po tym procesie.