ISO 9001
ISO 9001:2009 to międzynarodowy System Zarządzania Jakością, zawierający wymagania służące rozpoznaniu potrzeb klienta i jego oczekiwań względem danego produktu czy usługi. ISO 9001 zawiera także wymagania odnośnie planowania i zarządzania jakością, dokumentacji systemu oraz kontroli i doskonalenie systemu zarządzania.
Wymagania Systemu ISO 9001 uwzględniają i są zgodne z ośmioma zasadami jakości. Są to:
- nastawienie na wymagania klienta
- zaangażowanie kierownictwa
- zaangażowanie wszystkich pracowników
- wysoka jakość realizowanych procesów
- odpowiednie zarządzanie procesami
- ciągłe doskonalenie Systemu
- podejmowanie decyzji analizie wszystkich dostępnych danych
- tworzenie wzajemnie korzystnych stosunków z dostawcami
Wdrożenie Systemu ISO 9001 polega na opracowaniu kompletnej dokumentacji, zgodnej z wymaganiami normy oraz niezbędnej do uzyskania certyfikatu ISO 9001 . Stworzenie prawidłowej dokumentacji służy prawidłowemu działaniu oraz nadzorowaniu wymagań ISO 9001. Na dokumentację systemu zarządzania jakością ISO 9001 składają się:
- Księga Jakości,
- Polityka Jakości,
- Cele dotyczące jakości,
- Procedury i Instrukcje oraz Zapisy.
Cele i korzyści posiadania prawidłowej dokumentacji Systemu Zarządzania Jakością:
- prawidłowe opisanie SZJ
- lepsze zrozumienie wzajemnych zależności i powiązań z dostawcami
- komunikowanie pracownikom zobowiązania kierownictwa w odniesieniu do jakości
- zapewnienie wzajemnego zrozumienia między pracownikami a kierownictwem
- możliwość uzyskania certyfikatu ISO 9001, a to umożliwia rozszerzenie działalności firmy oraz wzrost jej konkurencyjności na międzynarodowych rynkach.
Wszystkie normy ISO, w tym także ISO 9001 zostały opracowane na zasadzie Ciągłego Doskonalenia Systemu, zwanej Kołem Deminga, która opiera się na czterech podstawowych założeniach:
PLANUJ – WYKONAJ - SPRAWDŹ - POPRAW
Po spełnieniu wszystkich wymagań zawartych w normie ISO 9001, dana organizacja może ubiegać się o przeprowadzenie audytu certyfikującego, a po jego pozytywnym przejściu- o wydanie certyfikatu ISO 9001.
Wdrożenie systemu ISO 9001 nie tylko umożliwia otrzymanie międzynarodowego certyfikatu. Zgodność danej firmy z wymaganiami jakościowymi ISO 9001 wiąże się także ze zwiększeniem sprzedaży produkowanych wyrobów i świadczonych usług oraz wzrostem wydajności i efektywności działań danej firmy.