PN N 18001
Norma PN N 18001 zawiera wymagania, które dotyczą identyfikacji zagrożeń które mogą występować w miejscu pracy oraz oceny ryzyka zawodowego jakie się z nimi wiążą. Nie określa konkretnych sposobów działania prowadzonych na rzecz minimalizacji tych zagrożeń ale nakłada na organizację obowiązek formalnego wyrażenia w polityce BHP, że będzie funkcjonowała w oparciu o spełnienie wymagań prawnych oraz będzie stosowała działania przyczyniające się do jej ciągłego doskonalenia.
Popularnym narzędziem wykorzystywanym do celów ciągłego doskonalenia procesów organizacji jest Cykl Deminga oparty na prowadzeniu 4 następujących po sobie działaniach: planowanie - wykonanie - sprawdzenie – poprawienie.
System Zarządzania oparty na PN N 18001 musi spełniać wymagania prawne określone przez Kodeks Pracy oraz Rozporządzenie z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy.
Korzyści z wdrożenia Systemu Zarządzania Bezpieczeństwem i Higieną:
- zapewnienie pracownikom odpowiednich szkoleń wpływa na zwiększenie ich świadomości i ważności spełniania zasad BHP miejscu pracy
- rzeczywista poprawa warunków pracy
- posiadanie certyfikatu zgodności z normą PN N 18001 wpływa na zmniejszenie ilości kontroli okresowych ze strony Państwowej Inspekcji Pracy
- spełnienie wymagań prawnych
- lepszy stan BHP w przedsiębiorstwie to więcej czasu przeznaczonego na produkcję (brak przestojów)
- mniejsza ilość zwolnień chorobowych
- ograniczona liczba wypadków przy pracy (związanych np. z nieznajomością zasad BHP)
- zapobieganie wypadkom, które mogą się potencjalnie wydarzyć
- opłacanie mniejszych składek na ubezpieczenie wypadkowe
- certyfikat jest dobrym narzędziem marketingowym
Podczas wdrażania systemu ISO 18001 w pierwszej kolejności są rozpoznawanie zagrożenia oraz ocena i kontrola ryzyka, następnie wdrażany jest program zarządzania OHSAS . Badana jest struktura i odpowiedzialność w firmie, a następnie prowadzone są szkolenia pracowników aby zwiększyć świadomość i ich kompetencje. Później prowadzone są konsultacje i komunikacja, kontrola podejmowanych działań oraz przygotowania i działania na wypadek różnego rodzaju awarii. Należy także uwzględnić pomiary, monitoring i poprawę wydajności.