Dokumenty niezbędne do zorganizowania pogrzebu
Organizując pogrzeb, przede wszystkim musimy pamiętać o akcie zgonu. Jeśli śmierć nastąpiła w domu, wzywamy lekarza, który wypisuje tzw. kartę zgonu. Dokument ten jest niezbędny do uzyskania aktu zgonu z Urzędu Stanu Cywilnego. Jeśli śmierć nastąpiła w szpitalu, wystawieniem karty zgonu zajmuje się zazwyczaj lekarz prowadzący.
Kontaktując się w wybranym zakładem pogrzebowym, powinniśmy mieć przygotowane następujące dokumenty:
- akt zgonu,
- dowód osobisty wnioskodawcy i osoby zmarłej,
- zaświadczenie z pracy – jeśli osoba zmarła pracowała, lub legitymację emerytalno – rentową, jeśli w czasie śmierci przebywała na rencie bądź emeryturze.
Funkcja konsultanta zakładu pogrzebowego
Niektóre zakłady pogrzebowe posiadają specjalnych konsultantów, z którymi warto się skontaktować w tej dramatycznej sytuacji. Ich zadaniem jest służenie wszelką pomocą oraz zajmowaniem się najdrobniejszymi nawet szczegółami w ustalaniu przebiegu i organizacji ceremonii żałobnej. Konsultanci dysponują zazwyczaj możliwością osobistego przyjazdu w celu odbioru niezbędnych dokumentów i uzyskaniu pełnomocnictw.
Konsultant przedstawi i opisze wszystkie oferowane przez dany zakład pogrzebowy usługi pogrzebowe, w tym m. in. transport zwłok i kremację. Na liście usług pogrzebowych zwykle znajdują się dwa rodzaje pogrzebów tradycyjnych – pogrzeb VIP (z określonym, bogatym ceremoniałem) oraz pogrzeb z kremacją. Wariant ceremonii zależy od wyboru zleceniodawcy. Z konsultantem danego przedsiębiorstwa można ustalić takie elementy pogrzebu jak: wybór ceremonii (świecka lub kościelna), wybór kościoła, cmentarza, stroju do pochówku, rodzaj oprawy muzycznej, model trumny, treść napisu na tabliczce, rodzaj i ilość kwiatów, transport zwłok, a nawet treść nekrologu.
Do zadań konsultanta należy również zapoznanie zleceniodawcy z cennikiem, formami płatności, a także wszystkimi zasadami obowiązującymi przy odbiorze zasiłku pogrzebowego.