Z pozoru to tylko ciąg siedemnastu niezwiązanych ze sobą znaków. Jeśli jednak wiemy, jak odczytać numer VIN, powie naprawdę wiele.              

Data dodania: 2015-04-01

Wyświetleń: 1606

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym jest numer VIN? Dlaczego jest ważny?

VIN, czyli Vehicle Identification Number, to źródło wielu cennych informacji na temat auta. Dowiemy się z niego nie tylko kiedy i gdzie samochód został wyprodukowany. Producenci mogą w nim bowiem zaszyfrować także dane o tym, z jakim silnikiem zjechał z taśmy montażowej, jakiego koloru miał wtedy karoserię, a nawet o zamontowanym fabrycznie nagłośnieniu. Szczególną uwagę na numer VIN powinniśmy więc zwrócić, gdy kupujemy auto używane – to idealny sposób na sprawdzenie, ile modyfikacji ma za sobą.

Jak sprawdzić VIN? Jeśli jesteśmy zainteresowani kupnem Volkswagena, Skody, Seata lub Audi, zajrzyjmy pod maskę i poszukajmy go na grodzi. Na kielichu znajdziemy go natomiast w większości modeli BMW, Renault Megane lub Skodzie Felicia, a na progu drzwi od strony kierowcy zwykli wybijać go Jeep oraz Ford.

Producenci mogą umieścić ten numer w dowolnym miejscu, więc przed szukaniem warto sprawdzić, gdzie w danym aucie się znajduje. Odnalezienie numeru to jednak dopiero połowa sukcesu, bo powinniśmy jeszcze wiedzieć, jak go odczytać. Co więc mówią nam poszczególne znaki?

Sekcja WMI
Trzy pierwsze znaki to zakodowana informacja o producencie auta, od której należy zacząć sprawdzenie VIN. Pamiętajmy jednak, że zawartość tej sekcji może być różna nawet w pojazdach tej samej marki, bo koncerny mają czasem inne oznaczenia dla każdej fabryki. Tak jest między innymi w przypadku Audi, które swoje wozy produkuje w Niemczech (kod WAU) oraz na Węgrzech (TRU) lub Hondy, która ma zakłady w Japonii (JHM), Wielkiej Brytanii (SHH) i Stanach Zjednoczonych (1GH).

Nie zawsze też WMI mówi nam całą prawdę. Czasem może oznaczać kraj, w którym znajduje się siedziba koncernu – na przykład produkowane w naszym kraju Fiaty mają kod taki sam, jak auta z Włoch.

Sekcja informacyjna
Kolejna sekcja to znaki na pozycjach od czwartej do dziewiątej. Producenci kodują w niej informacje na temat danego modelu – o rodzaju nadwozia lub poziomie wyposażenia. Każda firma ma jednak swój własny sposób wygenerowanie sekcji VDS, a do jego odczytania niezbędny będzie dekoder VIN.

Tego, w jakim wieku jest samochód, dowiemy się zaś z ostatniego znaku sekcji VDS. Jeśli został wyprodukowany przed rokiem 2000, przybierze postać litery, gdzie A oznacza rok 1980, a Y – 2000. Pojazdy, które fabryki opuściły w latach 2001-2009, oznaczane są kolejnymi cyframi, natomiast jeszcze młodsze – ponownie literami.

Numer seryjny
VIS, czyli ostatnich siedem znaków to numer przydzielony tylko jednemu, konkretnemu egzemplarzowi. Czasem dowiemy się z niego, jaki napęd lub dodatkowe wyposażenie posiada samochód, ale niektórzy producenci używają po prostu nadanego kolejno numeru.

Ostatnia sekcja numeru VIN daje nam również możliwość sprawdzenia, czy auto nie jest kradzione. Jak to zrobić? Wystarczy po prostu wpisać cały kod w jedną z dostępnych w sieci wyszukiwarek, by już po chwili dowiedzieć się, czy pojazd nie trafił do sprzedaży nielegalnie. Niekiedy w ten sposób uzyskamy też informacje o wypadkach, w których samochód brał udział.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena