Również w dzisiejszych czasach są one wykorzystywane do przemieszczania różnego typu ładunków ładunków o dużym ciężarze, sięgającym w niektórych przypadkach nawet do kilkudziesięciu ton. Najczęstsze obszary zastosowania wózków to transport bliski i magazynowanie, w tym załadunek i rozładunek na terenie fabryk, portów, magazynów i hurtowni. Czasami ładunek łączy się w jednostki ładunkowe, a surowce lub materiały sypkie na czas transportu umieszcza się w pojemnikach.
Konstrukcja najpopularniejszych wózków jezdniowych pozwala na poruszanie się nimi z prędkością do do 25 km/h. Obecnie projektowane i projektowane wózki jezdniowe w zależności od typu są w stanie udźwignął ładunek o wadze od 5 ton (wózki naładowne) do 12,5 tony (podnośnikowe oraz unoszące). Dostępny na rynku asortyment wózków jezdniowych jest na tyle zróżnicowany, że dzieli się je na kilka typów w zależności od rodzaju napędu, cech eksploatacyjnych lub sposobu kierowania. Pod względem cech eksploatacyjnych wyróżnia się wózki naładowne (ładunki są tu naładowywane są ręcznie albo mechanicznie) wykorzystywane do transportu ładunków w transporcie wewnętrznym; wózki unoszące (posiadające osprzęt unoszący ładunek na wysokość konieczną do jego przemieszczania ładunku); wózki podnośnikowe (modele wyposażone w urządzenie do podnoszenia ładunku na wybraną wysokość, stosowane też do transportu poziomego wewnątrz hal produkcyjnych, hurtowni, magazynów) oraz wózki ciągnikowe, charakteryzujące się bardzo dużą siłą uciągu, przeznaczone do ciągnięcia wózków naładownych i przyczep).
Typ wózka należy wybierać w zależności od zaplanowanego zastosowania. W każdej z grup wyprodukowano mnóstwo modeli o zróznicowanych parametrach technicznych i możliwościach roboczych. Czasami duże znaczenie ma także sposób kierowania. Do wyboru są między innymi wózki jezdniowe prowadzone przez operatora, wyposażone w fotel, podestowe oraz bardzo nowoczesne modele wózków sterowane zdalnie.