Silniki elektryczne, już niedługo znajdziesz je nawet w samochodach, a na co dzień używasz ich w mikserze, momputerze czy suszarce. Poznaj je!

Data dodania: 2014-12-08

Wyświetleń: 1970

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Budowa silnika, a jego chłodzenie

Podczas pracy każdy silnik wytwarza ciepło, które jest generowane w wyniku strat elektrycznych i mechanicznych tworzonych wewnątrz urządzenia. Chłodzenie silniki to bardzo ważna czynność, jeśli chcesz zachować go w dobrej kondycji.

Chłodzenie elektrycznego silnika asynchronicznego zachodzi dzięki wykorzystaniu wentylatorów, które znajdują się na wale silnika. Wspomniany wał tłoczy powietrze na zewnątrz konstrukcji, a w niektórych wersjach nawet równocześnie także do wnętrza silnika. Zazwyczaj stosuje się wentylatory dwukierunkowe wykonane z mocnego tworzywa, jakim jest aluminium lub stal. Pozwalają one na działanie silnika w obu kierunkach wentylatora. Dodatkowo obudowa wyposażona w użebrowanie, które są ułożone wzdłuż toru ruchu powietrza, co pozwala na o wiele lepsze chłodzenie silnika.

Najważniejsze w budowie silnika jest odpowiednie zaprojektowanie go, tak by utrzymać przepływ powietrza na całej długości jego długości, dzięki czemu korzystanie wpływa to nie tylko na chłodzenie, ale również działa samooczyszczająco na żebra. Między nimi a obudową wentylatora pozostaje szczelina, która kieruje strumień powietrza w odpowiednie miejsca.

Czy stosuje się wentylatory?

W mniejszych silnikach sprawa ma się zupełnie inaczej. Stosuje się wentylator wewnętrzny wykonany na wirniku w postaci łopatek. Takie rozwiązanie pozwala na mieszanie powietrza wewnątrz silnika tak, aby ciepło równomiernie się rozprzestrzeniało. Warto również wspomnieć, że dzięki temu nie następuje promieniowanie cieple z końcówek ramek wirnika.

Jeśli stosujesz standardowe silniki indukcyjne do napędu o zmiennej prędkości, zasilane przez falowniki. Wydajność wentylatora umieszczonego na wale silnika  przy jego pracy poniżej częstotliwości znamionowej 50 Hz może okazać się zbyt niska, a co za tym idzie nie wystarczająca, by odpowiednio chłodzić system. W takiej sytuacji przy niższych obrotach niż klasycznych przy częstotliwości znamionowej powinniśmy zastosować chłodzenie typu obcego. Jest to model montowany na zewnątrz silnika, który zapewnia odpowiedni przepływ powietrza przy niskich obrotach silnika. Już niedługo w kolejnych częsciach opiszę nieco więcej o zastasowaniu tych silników w samochodach.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena