Żyjemy w czasach, kiedy technologie bardzo szybko się rozwijają. Nie chodzi tutaj tylko o urządzenia mobilne, czy strefę internetową, ale również o produkcję. Zobaczy, jak to wygląda w przypadku prowadnic liniowych.

Data dodania: 2014-12-08

Wyświetleń: 2261

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zastosowanie prowadnic liniowych w nowoczesnych czasach

Trochę historii

Prowadnice liniowe zostały prowadzone do użytkowania w roku 1972. Ruch prostoliniowy uzyskano za pomocą styku tocznego, który wcześniej był niewykonalny dla profesjonalistów. Taki system pozwala na zwiększenie dokładności, prędkości, a także potencjalną oszczędność pracy drogich i specjalistycznych przyrządów mechatronicznych.

Taka technologia usprawniła pracę wielu zakładów. Liniowe prowadnicy pozwalają na wykonanie niezwykle precyzyjnych operacji, a dodatkowo warto wspomnieć, że urządzenia produkujące półprzetworniki mają możliwość działania w skali mniejsze od mikrona.

Budowa prowadnicy liniowej

Prowadnica liniowa jest zbudowana z szyny liniowej, po której porusza się wózek liniowy. Taki wózek posiada obiegi kulkowe, w których wspomniane kulki toczą się po bieżni szyny liniowej. Mogą one być umieszczone luźno jedna przy drugiej lub połączone w łańcuszek kulkowy za pomocą specjalnych elementów z profesjonalnego tworzywa. Łańcuszek kulkowy pozwana na zwiększenie szybkości, z jaką przemieszcza się wózek, zmniejszenie oporu tarcia, a także zmniejszenie hałasu tworzone przez przesuwanie wózka. Dodatkowo wydłuża żywotność wózka, dzięki ograniczeniu ścierania się kulek między sobą. Zazwyczaj wózek posiada 4 obiegi kulek, dzięki czemu można przenosić obciążenie we wszystkich kierunkach. Odpowiednio ustawiony profil szyny liniowej wymusza styk kulek w każdych czterech punktach układu.

Drugim, niezwykle ważnym elementem jest zasobnik substancji smarującej, który znajduje się po dwóch stronach wózka. Są one połączone z szyną liniową za pośrednictwem materiału filcowego o odpowiednio wyprofilowanej strukturze. Takie rozwiązanie sprawia, że do bieżni, po której poruszają się kulki, zapewniony jest stały dopływ oleju.

Dodatkowo można zastosować również zestaw uszczelniaczy umieszczony zaraz przed zasobnikiem smarnym. Zabezpiecza on wnętrze prowadnicy liniowej przed zanieczyszczeniami. Zazwyczaj jest to po prostu gumowe uszczelnienie wargowe precyzyjnie dopasowane do kształtu szyny liniowej. Innymi słowy jeżeli kiedykolwiek przyszło by Ci je projektować pamiętaj, że nie jest to wcale prosty proces, a szyna, która mogła Ci się wydawać kawałkiem metalu zaprojektowana została przez zespół specjalistów.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena