Każdy pracownik biurowy posiada na swoim komputerze podstawowe oprogramowanie, umożliwiające wykonywanie jego codziennych zadań. Firmy zazwyczaj sporo za nie płacą - a wcale nie muszą. Na rynku istnieją bowiem świetne, darmowe zamienniki znanych programów, których zastosowanie może przynieść przedsiębiorstwu niemałe oszczędności.

Data dodania: 2014-10-18

Wyświetleń: 2389

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

10 programów, dzięki którym zaoszczędzisz w firmie

10 darmowych odpowiedników komercyjnych programów, z których korzystasz w swojej firmie

 

1. OpenOffice.org - zamiast Microsoft Office (http://www.openoffice.org/pl/)

OpenOffice.org, a właściwie Apache Open Office (bo pod takim szyldem jest obecnie rozwijany) - to darmowy pakiet biurowy, który z powodzeniem może stanowić alternatywę dla popularnego Microsoft Office. W jego skład wchodzą: edytor tekstu Writer (odpowiednik MS Worda), arkusz kalkulacyjny Calc (odpowiednik MS Excela), narzędzie do tworzenia prezentacji multimedialnych Impress (odpowiednik MS PowerPointa), aplikacja do tworzenia diagramów Draw (alternatywa MS Visio), baza danych Base (odpowiednik MS Access) oraz Math - kreator funkcji matematycznych. Poszczególne aplikacje obsługują nie tylko własne formaty plików, ale również formaty swojego komercyjnego konkurenta - MS Office, dzięki czemu można z nich korzystać nawet wtedy, gdy kontrahenci firmy stosują pakiet Microsoftu.

2. Gimp - zamiast Photoshopa czy Corela (http://www.gimp.org/)

Zazwyczaj w firmie programu graficznego potrzeba jedynie do bardzo prostych zastosowań - np. do zaprojektowania grafiki reklamowej czy drobnej obróbki zdjęć z jakiejś konferencji. Nie wiedzieć dlaczego, mimo to przedsiębiorcy często sięgają po drogie kombajny graficzne, jak Adobe Photoshop czy Corel Draw. Jednak nawet jeśli potrzebujesz edytora graficznego do bardzo specjalistycznych zastosowań, spróbuj darmowego Gimpa. Program wyposażony jest w popularne narzędzia i filtry do edycji grafik, obsługuje warstwy i wiele formatów plików.

3. 7zip - zamiast WinZipa czy WinRara (http://7-zip.org.pl/)

Nie każdy zdaje sobie sprawę, że popularne archiwizatory plików WinZip i WinRar nie są aplikacjami darmowymi. Po okresie testowym co prawda nie dezaktywują się, jednak korzystanie z nich jest już wówczas nielegalne (aż do uiszczenia opłaty). Zamiast nich warto skorzystać z zupełnie darmowego kompresora - 7zip, który obsługuje wszystkie popularne formaty archiwów (w tym oczywiście .zip oraz .rar).

4. Comodo Antivirus - zamiast komercyjnego pakietu antywirusowego (http://antivirus.comodo.com/)

Comodo Antivirus jest jednym z najlepszych darmowych programów antywirusowych dla firm. I choć nie może pochwalić się równie skuteczną ochroną, jak najpopularniejsze komercyjne rozwiązania, prezentuje ona bardzo dobry poziom. Narzędzie zapewnia ochronę rezydentalną, na żądanie oraz skaner mailowy.

5. Mozilla Thunderbird - zamiast Microsoft Outlook (http://www.mozilla.org/pl/thunderbird/)

Klientów poczty elektronicznej jest na rynku wiele - Thunderbird firmy Mozilla jest natomiast jednym z najlepszych spośród nich. A do tego darmowym. Thunderbird jest wyposażony we wszystkie najważniejsze funkcje programu pocztowego, a jedną z jego największych zalet jest szeroka dostępność wielu dodatków rozszerzających standardowe możliwości programu.

6. PDFill and Image Writer / Tools - zamiast Adobe Acrobat (http://www.pdfill.com/)

Adobe Acrobat umożliwia edycję dokumentów PDF. Zwykle jednak nie potrzebujemy edycji treści dokumentu, a jego obróbkę - np. wycięcie kilku stron, obrócenie dokumentu, czy wypełnienie formularza. Między innymi takie możliwości daje darmowy zestaw narzędzi PDFill and Image Writer / Tools, pozwalający ponadto na wydruk materiału bezpośrednio do pliku PDF.

7. yED - zamiast Microsoft Visio (http://www.yworks.com/en/products_yed_about.html)

W firmie często pojawia się potrzeba naszkicowania diagramu, schematu, odwzorowania jakiegoś procesu. Najczęściej wykorzystuje się do tego celu jeden z programów pakietu MS Office - Visio. Znacznie lepszym narzędziem, co istotne - darmowym, jest yED. Wyposażony w całą masę kształtów i połączeń, pozwala na wyrysowanie m.in. procesów biznesowych (BPML), a także diagramów UML.

8. Gantt Project - zamiast Microsoft Project (http://www.ganttproject.biz/)

Na komputerze każdego kierownika czy managera projektu obowiązkowo musi znaleźć się dobry program do harmonogramowania. Zazwyczaj jest to MS Project, jednak do tworzenia i zarządzania harmonogramem projektu, bazując na jego kamieniach milowych i dostępności zasobów, świetnie nadaje się również darmowy Gantt Project. Program dostępny jest w języku polskim i umożliwia łatwe eksportowanie harmonogramu do plików różnego formatu.

9. Free Commander - zamiast Total Commander (http://www.freecommander.com/pl/)

Niektórzy nie wyobrażają sobie pracy ze standardowym managerem plików Windows - szczególnie w najnowszej wersji popularnych "okienek". Wśród alternatywnych rozwiązań, od wielu lat prym wiedzie Total Commander (dawny Windows Commander). Niestety, jego komercyjne wykorzystywanie wymaga opłaty. Świetnie może go zastąpić jednak darmowy Free Commander oferujący podobną funkcjonalność.

10. Ubuntu - zamiast Windows (http://ubuntu.pl/)

Większość aplikacji wymienionych wyżej działa zarówno pod dyktando systemu operacyjnego Windows, jak i Linux. Szukając oszczędności w firmie, warto więc, przynajmniej na części komputerów (tych pracowników, którzy będą w stanie przystosować się do nowego środowiska) zainstalować darmowy system Ubuntu, charakteryzujący się stabilnością działania, atrakcyjnym wyglądem oraz prostą obsługą.

Licencja: Creative Commons
1 Ocena