Stare Chińskie księgi oraz teksty filozoficzne do dziś dnia cieszą się wielką popularnością wśród kolejnych pokoleń czytelniczych z obszru kultury europejskiej. Mimo upływu czasu wiedza ta stanowi niezastąpione kompendium o refleksjach filozoficznych od czasów powstania pierwszych szkół po współczesność.

Data dodania: 2007-03-16

Wyświetleń: 6914

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Artykuł zawiera fragment wykładu MeiLing Hao Konsultanta d/s nauki Ośrodka Kultury Chińskiej ZhongGuo WenHua ZhuJia.

Jest to wstęp do cyklu analizy klasycznych tekstów poświęconych klasyce i historii filozofii naszego kraju dla wszystkich zainteresowanych naukami medytacyjnymi i filozofią.

Warsztat “Konfucjusz pierwszy nauczyciel” prezentuje mądrość starożytnych Chińczyków, którzy żyli w oparciu o zasady harmonii z Naturą oraz równowagi we wszystkich aspektach życia.

Warsztat ten jest czymś więcej niż tylko rozprawą o Konfucjuszu czy szkole jaką reprezentował, spróbujemy podjąć główne zagadnienia, które przyciągają niesłabnącą uwagę zainteresowanych środowisk na Zachodzie.

Wartościowy przekaz jakiegokolwiek przedmiotu nie może być zwyłym skrótem – nawet obszernym zawierającym jedynie wykaz nazw i zwrotów. Dlatego też oddajemy w ręce słuchaczy adekwatny i należycie sformułowany wykład w zakresie podstaw filozoficznych.

Pisząc wykłady przeznaczone dla szerokiego grona słuchaczy w Polsce mam nie lada zadanie, by interesująco przekazać treść wykładów. Pragnę wykłady uczynić ciekawymi, czytelnymi i zrozumiałymi dla zachodniego odbiorcy. Wykłady te potraktujemy jako wprowadzenie do szerszego rozważania o filozofii chińskiej. Osoby, które chcą wiedzieć więcej i więcej napewno znajdą dostatecznie wartościowe uzupełniające źródła tematyczne, jednak pragnę by w naszych wykładach Użytkownik znalazł maksimum interesującej go wiedzy.

Filozofia w naszym kraju jest niczym religia. W Chinach z filozofią ma nierozerwalnie do czynienia każdy wykształcony człowiek. W dawnym państwie człowiek zdobywając wykształcenie, jako pierwsze pobierał nauki z filozofii. Gdy dziecko szło do szkoły, najpierw uczono je czytać “Czteroksiąg”: “Dialogi Konfucjusza”, “Mencjusza (MenZi)”, “Wielką Naukę” i “Doktrynę Środka”. Są to nasze najważniejsze teksty filozoficzne. W pisaniu uczyły się najpierw tzw. “Trzech znaków" mówiących o tym, iż “natura człowieka pierwotnie jest dobrem”.

Ludzie na Zachodzie widząc jak życie chińczyków przepełnione jest filozoficznymi doktrynami, wydaje im się, że owe doktryny są religią. A czy platonizm lub arystotelizm to również religia? To prawda że czteroksiąg Konfucjusza jest chińską “Biblią” jednak w tejże księdze nie ma słowa wzmianki o stworzeniu świata ani żadnej innej o piekle czy niebie.

Religia ma również coś wspólnego z życiem. Źródłem każdej wielkiej religii jest filozofia. Każda wielka religia jest w istocie filozofią z pewną otoczką obejmującą przesądy, dogmaty, obrzędy i instytucjonalizm. Jeżeli pojęcie religii spróbujemy
rozumieć w ten sposób, zauważymy, że konfucjanizmu nie można nazwać religią.Spotkałam się na zachodzie z twierdzeniem, iż w Chinach istniały trzy wielkie religie: Konfucjanizm, Taoizm i Buddyzm. No cóż jeśli chodzi o taoizm to istnieje rozróżnienie pomiędzy taoizmem jako filozofią – daojia (szkoła taoistyczna), a religią – daojiao (szkoła religii). Ich nauki nie tylko są odmienne ale wręcz sprzeczne.




Licencja: Creative Commons