Na jego ogólny odbiór narzędzia, z którego korzysta użytkownik ma wpływ jego użyteczność, kreacja, sposób wykonania i ogólna koncepcja. Rolą projektantów UX jest zwiększanie satysfakcji użytkownika i zapewnienie realizacji celów biznesowych, jakie przed projektem internetowym stawiają jego właściciele / zleceniodawcy.
Jak więc zabrać się za efektywne i właściwe projektowanie przyjazne użytkownikowi? Jak spełnić podstawowe wymogi user experience? Jak profesjonalnie zapewnić projektowanie usług spełniających oczekiwania zleceniodawców i późniejszych użytkowników? Kilka rad na bazie wieloletniej pracy w agencji interaktywnej:
- Na początek odpowiedz na pytania:kim jest użytkownik? jakie są jego potrzeby i pragnienia? jakie cele mu przyświecają? w jaki sposób myśli i korzysta z dostarczanych mu narzędzi? do czego jest przyzwyczajony? jakie są cele biznesowe projektu? czy podobne narzędzia już istnieją na rynku? jakie? jakie mają wady, jakie zalety? jaką technologię chcesz wykorzystać? czy będzie ona dostępna dla twoich użytkowników?
- Przeprowadź badania użytkowników, w tym ankiety i sondaże, wywiady indywidualne, badania fokusowe i w końcu testy użyteczności prototypów.
- Zdefiniuj tzw. persony czyli sylwetki reprezentantów grupy docelowej, określ ich preferencje, nawyki i potrzeby. Wczuj się w rolę i potrzeby użytkownika końcowego.
- Zaprojektuj tzw. ścieżki użytkownika, czyli drogi, które będzie przemierzał użytkownik, by osiągnąć zamierzony w projekcie cel (np. jak znajdzie informację, jak dokona zakupu, jak dotrze do danych teleadresowych, innymi słowy projektujemy tzw. call2action). 5. Przeprowadź analizę konkurencji, benchmarking. Korzystamy z wyników specjalistycznych badań i dobrych wzorców.