0
głosów
- +

Nauka jazdy na nartach: co robić, żeby szybko się nie zniechęcić

Autor:

Aktualizacja: 11.01.2014


Kategoria: Sport / Sporty Zimowe


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 689 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Pewnie każdy niedoświadczony, lecz pełen zapału przyszły narciarz, który naukę jazdy na nartach ma wciąż przed sobą, sądzi, że wystarczy przypiąć dwie deski do stóp na szczycie zbocza i dalej wszystko samo się ułoży. Złe wieści. 


Każdy z was powinien oswoić się z kilkoma podstawowymi terminami, zanim jeszcze pojawi się na stoku.
A zatem, przyszły narciarzu, oto mini – słowniczek pojęć podstawowych, w sam raz dla ciebie:

  •  Linia spadku stoku, to nic innego jak linia wzdłuż samego stoku, która jest prostopadła do jego podstawy. Kąt pomiędzy nią, a jej rzutem pionowym, wyznacza ci nachylenie stoku.
  •   Narta dolna (zewnętrzna), to ta, która znajduje się dalej od środka skrętu.
  •   Narta górna (wewnętrzna), to ta, która znajduje się bliżej środka skrętu.
  •   Pług, wykonujesz wtedy, kiedy układasz narty w kształt litery „V”, co umożliwia ci kontrolowany ześlizg w dół stoku.
  •   Ześlizg: kiedy narty zsuwają się (dryfują) po stoku.

 Zanim zdecydujesz się na swój pierwszy w życiu zjazd na nartach, weź pod uwagę nasze rady i dobrze odrób pracę domową. Wybierz dość łagodne zbocze, takie, z którego nie dasz rady za bardzo się rozpędzić – najlepiej z przeciwstokiem, który zadziała jak najlepszy hamulec. Nauka jazdy na nartach, od razu na czerwonych trasach, jest, z całym przekonaniem, odradzana. Rada druga – ekwipunek. Zaopatrz się w narty typu „allround” (czyli uniwersalne), które powinny być 15 – 20 cm krótsze niż twój wzrost. Nie wybieraj najdroższych, tylko takie, które nie wywiozą cię w krzaki. Nie zapomnij o wiązaniach: siła wypięcia powinna być dostosowana do wagi danej osoby i ustawione przez serwis narciarski. Kolejna rada: wybierz miękkie, wygodne buty, dzięki którym twoje stopy nie nabawią się otarć i pęcherzy. Pamiętaj też o rozgrzewce, żadna nauka jazdy na nartach nie może się bez niej obejść! Wreszcie, ruszaj w teren. 

Każdy narciarz na stoku powinien zachowywać się tak, aby pod żadnym pozorem nie stwarzać niebezpieczeństwa dla innej osoby. Dlatego może zjeżdżać z prędkością odpowiednio dostosowaną do swoich umiejętności, rodzaju trasy oraz jej stanu, a także pogody. Dodatkowo, każdy narciarz powinien stosować się do znaków narciarskich, ustawionych na trasach. A w razie zauważenia wypadku, każdy, kto znajduje się w pobliżu, powinien udzielić poszkodowanym podstawowej pomocy.

 


Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij