Wiemy już, że teksty publikowane w sieci nie tylko wyglądają inaczej niż te klasyczne, ale również zupełnie inaczej są odbierane przez internetowego czytelnika. Czy istnieją uniwersalne zasady, jak tworzyć teksty do Internetu, aby zachęcały i jednocześnie nie „męczyły” czytelnika? 

Data dodania: 2013-03-19

Wyświetleń: 1728

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak pisać teksty do Internetu?

 
Jedną z podstawowych różnic pomiędzy tekstem na kartce gazety czy książki oraz tym, co widzimy codziennie na ekranach naszych monitorów, jest formatowanie. Wprawny copywriter oraz redaktor gazety internetowej zdaje sobie sprawę z tych różnic, dlatego priorytetową sprawą jest dbanie o jak najlepszy wygląd tekstu. Ma to niebagatelne znaczenie – czytelnik internetowy nie tylko nie czyta tekstu, ale wyłącznie „przepływa” po nim wzrokiem. Odpowiednie ułożenie materiału, podział, pozwoli mu odnaleźć informacje, które go interesują, a tym samym – pozwolą zatrzymać go na dłużej na naszej witrynie!
Pamiętajmy również o badaniach dotyczących eye-trackingu: to, jak skanuje wzrokiem tekst internetowy czytelnik znacznie różni się od czytania klasycznych książek.
 
Przejrzystość tekstu to również powszechna sztuczka używana przez webwriterów. Wiedzą, że aby niejako oszukać czytelnika, muszą edytować tekst tak, aby nie czuł się on znużony czytaniem. Aby to osiągnąć, dzielą tekst na niewielkie akapity (zazwyczaj zawierające jeden konkretny wątek), dodają śródtytuły (pozwalające na ocenę, czy kolejne akapity nas zainteresują czy też nie) oraz wspomagają tekst wyliczeniami. Te ostatnie świetnie sprawdzają się podczas czytania na monitorze: nie tylko porządkują tekst, ale pomagają zapamiętać najważniejsze informacje. Oczywiście istotne są również tytuły – to ich treść głównie przyciąga czytelników.
 
Ważne okaże się również odpowiednie dobranie czcionki, jej kolor i tło. Te dwa ostatnie aspekty również posiadają kolosalne znaczenie podczas odbioru tekstu. Istotne jest wyrównanie do lewej strony oraz zadbanie, aby linijki nie ciągnęły się na całej długości ekranu z lewej do prawej strony. Copywriterzy zalecają również tworzenie krótkich zdań. Zdania wielokrotnie złożone doskonale sprawdzają się w literaturze, niekoniecznie w tekstach użytkowych. Im dłuższe zdanie, tym szybciej czytelnik internetowy zniechęca się, gubiąc niejednokrotnie wątek.
 
Pisz rzeczowo!
 
Podstawową zasadą tworzenia tekstów internetowych jest ich rzeczowość i zwięzłość. Żaden czytelnik internetowy nie zechce poświęcić nawet chwili, kiedy zobaczy długi tekst – im więcej treści, tym mniej uwagi! Specjaliści zalecają skrócenie gotowego tekstu o... 50%, mimo iż wydaje się to niemożliwe, taki zabieg pozwoli uniknąć zbędnych ozdobników w tekście i „wyciągnąć” z niego tylko to, co najistotniejsze. Warto zastosować tutaj zasadę „odwróconej piramidy”, gdzie najwięcej miejsca poświęcimy najważniejszym informacjom, w nieco mniejszym stopniu zajmiemy się szczegółowymi informacjami, a w najmniejszym stopniu – wątkami pobocznymi. Specjaliści podpowiadają, że webwriting powinien być niczym dobra rozmowa – treściwa oraz rzeczowa.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena