Wizerunek firmy tworzony jest przez wiele elementów. Jednym z nich jest właściwie dobrana kolorystyka. Nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, jak bardzo jest w nas zakorzeniona symbolika barw.

Data dodania: 2012-10-03

Wyświetleń: 2499

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Dlatego też, tworząc wystrój firmy, jej logo, stronę internetową czy ulotki reklamowe, powinniśmy zwrócić dużą uwagę właśnie na ten aspekt tworzenia wizerunku firmy. Odpowiednio dobrana kolorystyka to doskonały chwyt psychologiczny, który na pewno pomoże odnieść w przyszłości sukces.

 Jakie główne znaczenie ma dla firmy odpowiednio dobrana kolorystyka?

a)      wpływa na sposób, w jaki klienci będą postrzegać firmę;

b)      kolory mają swoją symbolikę zapisaną w kulturze europejskiej;

c)      jest to psychologiczny komunikat na temat branży, rodzaju i jakości oferowanych produktów oraz potencjalnej grupy klientów, do której firma jest kierowana;

d)     przyjmuje się, że w największym stopniu to efekt wizualny, w tym kolorystyka, sprawia, że decydujemy się wejść do danego punktu i skorzystać z jego usług.

Warto więc poznać kilka zasad, jakimi warto się kierować, dobierając kolorystykę, z którą wiązać się będzie dana firma:

Kolory: czarny, czerwony i czysty niebieski – zgodnie z psychologią te barwy przemawiają najmocniej do klientów, którzy lubią dokonywać zakupów pod wpływem impulsu. Nie warto więc wybierać tę kolorystykę do sklepów spożywczych czy kosmetycznych, natomiast doskonale sprawdza się ona w takich miejscach, jak fast foody czy duże sklepy wyprzedażowe. Są to kolory bardzo silnie działające i niosące ze sobą dużą moc. Zwłaszcza kolor niebieski, który wyraźnie wskazuje klientom, że mają oni do czynienia z miejscem solidnym, bezpiecznym, również biznesowym.

Dlatego też kolory te, głównie czarny, wykorzystuje się, tworząc logo sklepów luksusowych, markowych. Jednak trzeba zaznaczyć, że czerwony kolor bardziej trafia do kobiet niż do mężczyzn. Kolory: ciemny niebieski, zielony – to są kolory, po które śmiało powinny sięgać osoby kierujące swoje firmy do klientów, którzy wykonują przemyślane i planowane zakupy. W związku z tym taka kolorystyka najlepiej sprawdza się w bankach i w dużych domach towarowych.

Dodatkowo warto uwzględnić fakt, iż zielony kolor jest psychologicznie „zarezerwowany” dla punktów związanych ze zdrowiem, kosmetyką, terapiami i sportem.Kolory: odcienie różu i błękitny – nie trudno zgadnąć, że są to kolory kierowane przede wszystkim do kobiet i dzieci. Warto je wykorzystywać w przypadku sklepów odzieżowych, z biżuterią czy zakładów fryzjerskich. Kolory jaskrawe, agresywne: żółty, pomarańczowy – warto mieć na uwadze fakt, że takie barwy najbardziej przyciągają uwagę.

Jednak krzykliwe kolory nie najlepiej nadają się do punktów luksusowych, które powinny kojarzyć się klientom z wysoką jakością, elegancją i solidnością. W innych przypadkach też nie warto przesadzać z krzykliwymi barwami, aczkolwiek dobrym rozwiązaniem mogą okazać się jaskrawe elementy.

Dobierając kolorystykę dla swojej firmy, warto zadbać o jej spójność, to znaczy o to, by te same barwy były wykorzystywane nie tylko do wystroju wnętrz, ale również do logo firmy, ulotek reklamowych czy nawet jako tło dla firmowej strony internetowej.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena