Usprawniony ruch lotniczy, wyeliminowane opóźnienia, obniżone koszty obsługi samolotów i zwiększone bezpieczeństwo, taki ma być efekt współpracy polsko-litewskiej.

Data dodania: 2012-12-12

Wyświetleń: 2014

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Oba kraje, zgodnie z wytycznymi Unii Europejskiej w ramach FABu Bałtyckiego, będą wspólnie zarządzać swoim niebem. Mają na tym skorzystać tak linie lotnicze, jak i pasażerowie. Będą mogli oni liczyć na niewiele, ale jednak tańsze bilety lotnicze.

Protesty

Komisja Europejska nie narzuca żadnego obowiązku przekazywania zarządzania częścią ich przestrzeni powietrznej innym krajom. Mimo to polscy kontrolerzy buntują się przeciw zasadom współpracy Polski i Litwy. Są zdania, że planem polskiego rządu jest oddanie Litwinom zarządzania w części segmentem polskiej przestrzeni powietrznej, mając na myśli północno-wschodni fragment naszego kraju, obejmujący część przestrzeni nad naszą stolicą i Radomiem. W odpowiedzi resort transportu infrastruktury i gospodarki morskiej stwierdza, iż w sprawie tej nie zostały podjęte żadne decyzje.

Taniej i lepiej przy zachowaniu suwerenności

FABy mają być na podzielonym granicami europejskim niebie sposobem, dzięki któremu zwiększy się efektywność ruchu lotniczego. Najważniejszymi ich celami jest zdobycie maksymalnej pojemności i wydajności nieba, co ma doprowadzić do obniżenia kosztów świadczonych usług i skrócenia długości tras lotniczych. Korzyścią jest też oszczędność paliwa lotniczego i zmniejszenie emisji spalin do środowiska. Cele zostaną osiągnięte dzięki poprawie wydajności kosztowej instytucji i zachowaniu wysokiego poziomu bezpieczeństwa. Umowa o powołaniu FABu została już podpisana przez Polskę i Litwę. Do 4 grudnia mają to uczynić pozostałe kraje Unii Europejskiej. Porozumienie nie jest w żadnym stopniu zamachem na suwerenność przestrzeni powietrznej. Z braku jednolitego nieba, koszty przewoźników rocznie wynoszą ok. 2 mld euro. Nie jest możliwe bez Wspólnego Nieba sprostanie rosnącemu na lotnicze podróżowanie popytowi, który cały czas rośnie.

Wspólne i podzielone

Niezależnych przestrzeni powietrznych na terenie UE mamy 27, a każda z nich zarządza według swoich praw. Mimo tego polsko-litewskie FAB wzbudza wiele kontrowersji. Specjaliści akcentują, iż jedyną możliwością na zwiększenia natężenia ruchu lotniczego jest ujednolicenie przestrzeni powietrznej. Szczegóły umowy negocjują rządy. Polsko-litewski FAB podzielony będzie na sektory, którymi będą zarządzać poszczególne kraje. Wspólne przedsięwzięcie ma za zadanie wspólne usprawnienie ruchu na niebie, poprawę bezpieczeństwa, punktualność i niezawodność lotów.

Polska - Litwa

Litwa posiada duże zaplecze turystyczne i trzy międzynarodowe porty lotnicze w Wilnie, Kownie i Połądze. Obsługują je zarówno regularne, jak i tanie linie lotnicze, a wśród nich największe jak Ryanair, Wizz Air i Norwegian. Polacy najczęściej odwiedzają Wilno może dlatego, że właśnie z nim mamy połączenie lotnicze z Lotniska Kraków liniami lotniczymi EuroLOT i z Lotniska Warszawa PLL LOT-em.

Licencja: Creative Commons