Dziś trudno wyobrazić sobie funkcjonowanie firmy bez odpowiedniej reklamy. A może ona przybierać przeróżne formy i to właśnie ona w dużym stopniu kształtuje wizerunek firmy, zwłaszcza w oczach osób, które nie miały jeszcze przyjemności skorzystać z jej usług. Oczywiście poza reklamą istnieje jeszcze szereg innych elementów mających wpływ na to, jak firma jest postrzegana. Ważne, by pomiędzy tymi wszystkimi elementami – które służą do identyfikacji wizualnej – panowała jedna naczelna zasada: muszą być one ze sobą spójne i ujednolicone. Jest to podstawowa reguła biznesu, która nakazuje tworzenie spójnego wizerunku.
Na które elementy przede wszystkim należy zwrócić uwagę, budując spójny wizerunek firmy:
a) grafika strony internetowej
b) logo firmy
c) ulotki reklamowe
d) papier firmowy
e) wizytówki
f) gadżety firmowe
g) wystrój placówki
h) ubiór pracowników
Projektując wszystkie te elementy, należy przyjąć jednolitą kolorystykę. Takie same elementy graficzne i czcionka powinny znajdować się na ulotkach, wizytówkach, na stronie www, nawet na firmowych strojach pracowników powinno znajdować się to samo logo firmowe. Warto zwrócić na to uwagę zwłaszcza podczas projektowania strony www, gdzie często odchodzi się do zasady spójnego wizerunku. Obowiązkowym elementem powinna być tu obecność logo oraz kolorystyka i grafika, którą spotyka się na materiałach informacyjnych dotyczących danej firmy. Na takich prostych ustaleniach tworzy się bowiem spójny i trwały wizerunek firmy.
Jakie korzyści przynosi w biznesie wyżej wspomniany spójny wizerunek?
Þ dana marka jest lepiej zapamiętywana przez klientów. Klient uczy się szybko rozpoznawać miejsca, ulotki czy stronę internetową i przyporządkowywać je do danej firmy;
Þ firma zyskuje większy prestiż i staje się bardziej profesjonalna, również pod kątem marketingu;
Þ im dłużej firma istnieje, zachowując jeden spójny wizerunek, tym większą zyskuje przez lata popularność, poważanie i uznanie wśród klientów.
Zasadę spójności można jednak odrzucić, gdy z różnych powodów dążymy do zmiany i do odświeżenia wizerunku firmy. Wówczas dobrze jest zerwać z dotychczasową kolorystyką oraz schematami, a warto zacząć ten proces od odmienienia wizerunku strony internetowej, co będzie dla klienta pierwszym ważnym sygnałem ciekawych zmian.