Każdego dnia oglądamy około kilkudziesięciu znaków firmowych. Prawie każdy z nas, patrząc na logo danej firmy czy organizacji, jest w stanie bliżej określić, z czym mu się ono kojarzy. Znak firmowy bez dwóch zdań tworzy swoistą „windę” czy „trampolinę” dla firmy lub instytucji, którą reprezentuje. 

Data dodania: 2013-02-07

Wyświetleń: 1918

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym jest logo?

Logo ma za zadanie przedstawiać dany produkt czy usługę, jednocześnie będąc niepowtarzalnym, unikatowym i zapadającym w pamięć odbiorcy znakiem. Pomyśl, z czym kojarzy Ci się żółta, łukowato wygięta litera M lub trzy równe paski na dresowych spodniach... nieskomplikowane, prawda? Co ciekawe, jeżeli tylko identyfikacja oglądanego znaku przebiegnie w naszych głowach pomyślnie, to niemalże natychmiast przed oczami pojawia się oferta danej firmy lub jeszcze szybciej to, czego w danej chwili potrzebujemy.  

Zatem nasuwa się pytanie – czy projektowanie logo jest łatwe? Projektanci odpowiedzialni za tworzenie takiego znaku muszą zwrócić uwagę na kilka ważnych szczegółów, o których możesz przeczytać poniżej.


Mów do mnie zrozumiale

Prostota. Często nie jest to łatwa rzecz do osiągnięcia, ponieważ trzeba balansować na granicy dobrego smaku i oszczędności elementów, aby nie przesadzić ze złożonością znaku towarowego. Takie „przeładowane” grafiką logo, pełne nierzadko zbędnych dodatków czy ozdobników, nie jest charakterystyczne, nie bedzie przyciągać uwagi, a co za tym idzie – nikt go nie zapamięta. 


Ukryty sens czy kawa na ławę?

Kolejnym, ważnym szczegółem przy projektowaniu logo jest angażowanie odbiorców. Dobry projekt to taki, który nie jest dosłowny, nie taki, z którego „czyta się jak z otwartej książki”. Odbiorca powinien sam poznać sens, intencję czy przesłanie logo. Znak towarowy powinien być niejednoznaczny, a odkrycie „co autor miał na myśli” może być niejednokrotnie niezapomnianym i zabawnym doświadczeniem. Spójrz, proszę, na ten obrazek. Teraz już wiesz, co mam na myśli.

Inwestycja w przyszłość

 Następny, istotny punkt przy projektowaniu logo, to jego długowieczność. Warto wyobrazić sobie własną firmę za kilka lub kilkanaście lat i pomyśleć, czy dalej będzie oferować te same produkty czy usługi. Świetny znak firmowy może, a nawet powinien reprezentować firmę od jej początku do... bardzo odległej przyszłości.

 Często instytucje istniejące już dobrych kilka lat decydują się na rewitalizację, odświeżenie logo, które już posiadają. Niby inny znak graficzny, a jednak z tym samym przesłaniem. Przykład? Całkiem niedawno kilka subtelnych zmian poczyniło w swoim logotypie duże towarzystwo ubezpieczeniowe czy znana i powszechnie lubiana stacja radiowa. 

Oczywiście małe, rozpoczynające dopiero co swoją działalność firmy powinny mieć na uwadze fakt, że w przyszłości ich oferta czy asortyment znacznie się powiększy, a co za tym idzie, może zdarzyć się, że potrzebne będzie zaprojektowanie nowego logo. Myślę, że już dostrzegasz fakt, że projektowanie logo jest sztuką, która wymaga odpowiedniej uwagi, poświęcenia oraz czasu zarówno ze strony zamawiającego, jak i wykonawcy.


Przejrzystość ponad wszystko

Kolejny ważny szczegół to wybór techniki tworzenia logo. Szala zwycięstwa przechyla się tu zdecydowanie w stronę techniki wektorowej. Czyste, ostre linie i nieprzesadzone kolory są prawie zawsze bardziej charakterystyczne i skuteczniejsze od złożoności ilustracji 3D czy grafiki rastrowej, które mienią się kolorami i niezliczonymi efektami. 
Dobrze zaprojektowany w technice wektorowej znak firmowy powinien przedstawiać prostotę, kontrast i równowagę, które są tak istotne przy tworzeniu logo. Wtajemniczeni wiedzą, że w technice wektorowej również można uzyskać efekty trójwymiarowości lub przestrzeni bez utraty czytelności, charakteru oraz równowagi projektowanej grafiki. 


Uniwersalność popłaca

Kolejny punkt, o którym nie można nie wspomnieć, to zdolności przystosowawcze, czyli szeroko pojęta gotowość do zmian. Logo powinno być wystarczająco elastyczne i tak stworzone, aby można je dostosować do każdej sytuacji, jaka może nastąpić w biznesie. Np. producenci książek czy oprogramowań często umieszczają na swoich produktach tylko sygnet logo – sam znak bez czcionki. 
Zdecydowanie nie jest to podyktowane brakiem miejsca na umieszczenie całego logo, raczej tym, że z czasem naprawdę duże brandy bardzo dobrze radzą sobie z rozpoznawalnością swoje znaku pośród społeczeństwa. Przykład? Białe lub srebrne jabłko z tyłu klapy laptopa... bez nazwy, a większość z nas wie, co to za firma. 

Niesłychanie ważnym i kolejnym elementem w tworzeniu znaków towarowych jest odpowiedni dobór kolorów. Dobrze zaprojektowane logo ogranicza się do wyboru dwóch lub trzech barw. Zbyt wiele kolorów może spowodować, iż znak firmowy będzie trudny do odtworzenia, nieczytelny oraz może spowodować wzrost kosztów jego powielania na różnego rodzaju materiałach, nośnikach czy mediach. 


Sama interpretacja koloru może się różnić w zależności od wieku, płci, demografii kulturowej odbiorcy, więc dobór barw należy dokładnie rozważyć w zależności od rynku docelowego. Również kolory wydają się podążać za trendami, podobnie jak w modzie. Tak więc nowoczesna firma może wyrazić chęć śledzenia aktualnych trendów, natomiast np. bank będzie chciał zatrzymać się w bardziej konserwatywnym zestawie kolorów. 


Tego błędu nie popełniaj!

Następny punkt to unikalność znaku firmowego. To powinno być oczywiste. Przed rozpoczęciem projektowania należy uważnie zbadać rynek docelowy.

Trzeba dobrze poznać wspólne cechy branży oraz upewnić się, że tworzony logotyp nie jest podobny do istniejącego już znaku firmowego. Plagiat jeszcze nikomu nie przyniósł korzyści, a logo „podpatrzone” u konkurencji może – zamiast pomóc – zaszkodzić wizerunkowi klienta, a projektanta postawić w bardzo niekorzystnym świetle. 

Wszechstronność przekłada się na ilość

Na koniec przyjrzyjmy się jednej z najważniejszych cech dobrego projektu logo, czyli wszechstronności. W dzisiejszych czasach każda szanująca się firma stawia na spójność we wszystkich swoich materiałach reklamowych – począwszy od ulotek, poprzez papier firmowy, wizytówki, banery, billboardy, a na witrynach internetowych skończywszy. Często zdarza się, że skomplikowany i rozbudowany graficznie projekt logo dobrze prezentuje się na stronie internetowej, ale pomniejszony na potrzeby małej filiżanki staje się nieczytelny.

Na czym polega wszechstronność znaku firmowego? Na tym, iż dobrze prezentuje się na wszystkich materiałach, nośnikach, mediach jak również w pełnym kolorze, odcieniach szarości czy kontrastowej czerni lub bieli. Mam nadzieję, że już wiesz, dlaczego ważnym jest, aby projektowanie logo przebiegało zawsze z zachowaniem wszystkich tych zasad, o których napisano powyżej. 

 
Prawa autorskie: Zamieszczone tutaj nazwy i znaki firmowe są zastrzeżone oraz prawnie należą do ich właścicieli. Zostały tutaj przedstawione jedynie celem przykładu.

Licencja: Creative Commons