Briefing
Jest mało prawdopodobne, że kupując coś drogiego w sklepie, nie sprawdzisz w pierwszej kolejności informacji na temat danej firmy, modelu, cen np. w Internecie. Po co? Otóż po to, że posiadając pewien zasób wiedzy, możesz dokonać lepszego wyboru i może się zdarzyć, że wybierzesz zupełnie inny przedmiot aniżeli dotychczas. Dokładnie tak samo możesz potraktować briefing dotyczący zaprojektowania logo firmowego.
Odpowiedzi w nim zawarte mają posłużyć Tobie jako drogowskazy oczekiwań klienta (tak, zgadza się, nawet jeśli stworzysz coś unikalnego, a co nie przypadnie do gustu zleceniodawcy, to leżysz). Tak więc, wysyłając formularz zainteresowanej współpracą osobie, zawsze proś ją o odpowiedź na jak największą ilość pytań zawartych w formularzu. Motywuj to tym, że dzięki poprawnie i rzetelnie wypełnionemu formularzowi, osoba projektująca przyszłe logo staje się jakby wieloletnim pracownikiem firmy, dokładnie zaznajomionym z profilem działalności firmy, jej usługami oraz przyszłymi celami.
Analiza konkurencji
Tworzenie logo bez rzucenia okiem na konkurencję? To możliwe, jednak staraj się możliwie angażować w ten etap, który pomoże Ci w zrozumieniu oraz lepszej ocenie tego, co zaczniesz niebawem tworzyć. Brief, o którym napisano wcześniej, również powinien zawierać pytanie „Czy podobają się Państwu innego logo i dlaczego?”.
Jednak, uwaga, analiza konkurencji nie ma na celu wyłonienia zwycięzcy w plebiscycie "to logo najbardziej podoba się mojemu klientowi i na tym będę się wzorował, projektując moje", lecz raczej uświadomienie sobie, jakie jest otoczenie branżowe Twojego klienta i co należy zrobić, aby jego działalność odróżniała się od tych już istniejących, od tych już znanych i kojarzonych.
Burza mózgów i gra w skojarzenia
Weź kartkę papieru i długopis. Gra w skojarzenia to nic innego jak wymyślanie słów, wyrażeń oraz zdań zdolnych w odmienny sposób wyrazić ideę, którą chcemy rozwinąć. Dla przykładu posłużmy się działalnością gospodarczą związaną z leczeniem zaburzeń u zwierząt, czyli zoopsychologią. Notuj wszystkie myśli, które napływają Ci do głowy. Stwórz mapę swoich myśli. Niech mapa będzie obszerna niczym dorodne drzewo mające wiele głównych odgałęzień.
Choć ten etap może wydać Ci się najbardziej nudny, miej na uwadze, że warto poświęcić mu odrobinę więcej uwagi niż dotychczas. Jest wysoce prawdopodobne, że nie uda Ci się stworzyć całej mapy myśli ot, tak! To normalne. Nie zniechęcaj się tym faktem i powoli realizuj swój cel, wracaj co jakiś czas do niego. Pamiętaj, mając rzetelnie uzupełnioną mapę, możesz mieć pewność, że przyszły projekt jest już gdzieś w „koronie drzewa”.
Szkicowanie wstępnych koncepcji
Nim dalej cokolwiek przeczytasz, to zapamiętaj, proszę, że na tym etapie żaden pomysł nie jest złym pomysłem i nie należy lekceważyć żadnego, nawet tego najdziwniejszego. Ocenę tego, co tworzysz, odłóż sobie na później. Czytaj zatem i analizuj breif, spoglądaj na stworzoną mapę myśli i szkicuj. Co masz szkicować? Dobre pytanie. Wracając do naszego przykładowego modelu klienta, to zoopsychologia na pewno kojarzy się z naszymi młodszymi przyjaciółmi, więc możliwe jest, że klient oczekuje projektu bezpośrednio nawiązującego do motywu zwierząt.
Jeżeli właśnie tego chce zamawiający, to skup się na tworzeniu postaci zwierząt. Jak jednak przedstawić coś znanego i oklepanego w ciekawy sposób? Jest jeden unikalny sposób, ale na ten krok musi przystać Twój klient. Jeżeli wyrazi zgodę i będzie chciał mieć logo komunikujące przyjaźnie, ciepło i z odrobiną pozytywnego humoru, to możesz odejść całkowicie od utartych schematów. Co jeśli oczekuje czegoś innego? Czegoś poważnego, nietuzinkowego, czegoś, z czym sam jeszcze się nie spotkał?
Wydaje się czasem, szczególnie na początku szkicowania, że wszystko już zostało wymyślone. To oczywiście nie prawda i tylko osoba słabo czująca się w projektowaniu logo może tak stwierdzić, będąc sfrustrowana tym, że nie może niczego innego wymyśleć. Nie załamuj się jednak i rysuj dalej. Pomysły powstają nieoczekiwanie, będąc pewnego rodzaju wypadkową napisanych w briefie i na mapie myśli treści oraz znaków graficznych, które tworzysz. Tak naprawdę rezultaty pojawiają się czasem dopiero po zarysowaniu 1 kartki A4 grafikami o wielkości 3x3 cm.
Akceptacja = wektoryzacja
Na akceptację projektu przez klienta mają wpływ:
- Twój najlepszy pomysł na nowe logo firmowe,
- merytoryczny opis stworzonego projektu.
Sam proces wektoryzacji nie jest tak naprawdę sztuką i osoba zaznajomiona z podstawowymi funkcjami programu jest w stanie dokładnie odwzorować projekt na ekranie komputera.
Opis merytoryczny
Wspomniano o nim wcześniej, ponieważ jest to bardzo istotny czynnik. Nie możesz bagatelizować jego siły, ponieważ tutaj ujmujesz swój najlepszy pomysł w ramy słowa. Postaraj się wyjaśnić, dlaczego decydujesz, że właśnie ten projekt będzie najlepszym z możliwych rozwiązań. To, co przedstawisz w tych kilku zdaniach, powinno przypieczętować Twoje wszystkie dotychczasowe działania. Zrób tak, aby klient poczuł zadowolenie ze współpracy, aby mógł z czystym sumieniem ponownie w przyszłości coś u Ciebie zamówić, aby mógł wystawić Ci życzliwe, szczere referencje oraz ze spokojnym sumieniem mógł polecić Twoje usługi innym swoim bliższym i dalszym znajomym.
Od autora:
Widzisz już teraz zatem, że tworzenie logo to proces dość skomplikowany, wymagający czasu, poświęcenia oraz nietuzinkowego myślenia, ale dający sporo satysfakcji przy końcowej jego akceptacji :-)
Programy do grafiki wektorowej:
1. Adobe Illustrator serii CS
2. Corel Draw Graphic Suite X6
3. Inkscape