Logotypy są wszędzie – na produktach, których używamy, na ubraniach, które nosimy, na samochodach, którymi jeździmy. Projektowanie logo nie jest łatwą sprawą. Wiele firm, nawet tych dobrze prosperujących, posiada logo dalekie od ideału. Taki znak firmowy nie zapadnie w pamięć potencjalnemu klientowi, nie będzie należycie kojarzony z firmą, którą ma prezentować i tym samym już od samego początku będzie źle komunikował. Oto kilka najczęściej popełnianych błędów przy projektowaniu logo:
1. Zrób to sam
Każdego dnia powstaje wiele złych logo, gdyż właściciele firm próbują projektować je samemu lub zlecają stworzenie logotypu znajomemu lub komuś z rodziny, bo ponoć się tym zajmuje. Czas nagli, trzeba stworzyć znak firmowy szybko, nie przemyślawszy wszystkiego do końca. Weźmy przykład gabinetu stomatologicznego.
Właściciel zaprojektował logo sam, pracując pod presją czasu i ograniczonych środków pieniężnych na ten cel. Stali klienci tolerowali kiepskie logo, gdyż byli zadowoleni z wysokiej jakości usług firmy, jednak nowi klienci nie traktowali firmy poważnie, rezygnując tym samym z leczenia swoich zębów z obawy przed brakiem kompetencji, higieny oraz solidności.
Ta akurat historia na szczęście dobrze się kończy - ponieważ właściciel odpowiednio zareagował i zwrócił się o ponowne stworzenie logo swojego gabinetu do zawodowych projektantów. Zrewitalizowany znak firmowy został błyskawiczne rozpoznany pośród stałej klienteli, a, jak relacjonuje właściciel, nowi klienci zaczęli pojawiać się w gabinecie już w pierwszym tygodniu po zmianie identyfikacji.
Niestety, nie wszystkie historie kończą się szczęśliwie. Bywa i tak, że nieprofesjonalnie zaprojektowane logo mogą zniszczyć zaufanie potencjalnych klientów i zniechęcać do kupowania towarów czy usług, co wpływa ujemnie na konkurencyjność rynkową firmy oraz jej przychody.
2. Zapominając o kliencie
Wielu właścicieli firm przy wyborze identyfikacji wizualnej dla swojej firmy wybiera logo, które od samego początku ze znakiem firmy ma niewiele wspólnego.
Budowanie swojej marki w oparciu o ikony, cliparty, nieodpowiednio dobrane czcionki oraz krzykliwe kolory, jest założeniem z góry skazanym na niepowodzenie. Każdy grafik przed przystąpieniem do jakichkolwiek prac związanych z projektowaniem, zawsze powinien dowiedzieć się jak najwięcej o swoim potencjalnym kliencie. Dlaczego?
Ponieważ szalenie istotną sprawą jest, kto będzie głównym odbiorcą usług czy produktów oferowanych przez firmę klienta. Czy będą to głównie mężczyźni, czy kobiety? Młodzi czy starzy? Single czy pary? Osoby, które szukają wiarygodności i klasyki czy raczej rozrywki i nowoczesności? Im więcej wiemy na temat swojego przyszłego zleceniodawcy, tym łatwiej możemy stworzyć obraz, który będzie do niego przemawiał, zachęcał i zapadał w pamięć.
3. Tacy sami
Badając konkurencję, dochodzisz do wniosku, że idzie jej świetnie. Dlaczego nie powielić sukcesów innych i opierając się o ich sprawdzoną, sprzedającą się identyfikację wizualną. Dlaczego nie stworzyć podobnej? Otóż dlatego, że nie należy naśladować konkurencji. Tworząc logo, wybierz kształty, kolory, czcionki całkowicie inne niż ma większość. Przecież chodzi tu wyłącznie o Twoją działalność, która bezwzględnie musi charakteryzować się czymś, czego nie mają inni.
Dzięki nadawaniu odmiennych cech swojemu logo, pomożesz klientom łatwo zidentyfikować swoją firmę. Wyobraź sobie teraz sytuację, kiedy klient nie dostrzega różnicy pomiędzy Twoim, a już istniejącym znakiem, który sam dobrze kojarzy. Co wtedy? Logo przypominające już takie istniejące w branży może narazić Cię na krytykę oraz niepotrzebne straty finansowe.
4. Gra w kolory
Ostrożnie z kolorami. Najbardziej znane i rozpoznawalne logo składają się z maksymalnie trzech kolorów. Zbyt duża ich ilość może spowodować, że logo stanie się nieczytelne na różnego rodzaju nośnikach, materiałach czy powierzchniach, na których ma zostać umieszczone. Twoja firma ma kojarzyć się ze świeżością? Rozważ użycie koloru zielonego, który kojarzy się ze zdrowiem i dobrobytem.
Chcesz zwrócić na coś uwagę klienta? Użyj koloru czerwonego, który jest niemożliwy do zignorowania oraz przekazuje odwagę, siłę i emocje. Nic więc dziwnego, że wiele firm decyduje sie na ten właśnie kolor jako barwę wiodącą w całej identyfikacji wizualnej. Logo ma przekazać zaufanie i spokój?
Doskonały będzie kolor niebieski, który reprezentuje władzę, niezawodność i odpowiedzialność. Dlatego można zobaczyć kolor niebieski w logotypach firm ubezpieczeniowych czy firmach związanych z profilem inwestycyjnym.
5. Małe czy duże
Podobnie jak z kolorami, jest z wyborem czcionki. Chcesz, żeby Twoje logo było czytelne, jednak nie wiało od niego z daleka banalnością? Podstawowe czcionki, np. Times New Roman, wykorzystuje się na wiele sposobów, ale umieszczanie ich w logo nie jest dobrym pomysłem. Nie są na tyle oryginalne i niebanalne, aby mogły promować jakąś markę. Istnieją tysiące czcionek do wyboru – eleganckie, śmiałe, nowoczesne czy klasyczne. Wybór czcionki powinien wspierać produkt lub firmę, którą reprezentuje. Być jej nierozerwalną częścią.
6. Od nadmiaru... głowa boli
Na pewno spotkałeś się z firmowym logo, które zawierało kilka elementów. Pamiętasz chociaż dwa szczegóły? Nie? Nic dziwnego. Dlatego projektowanie logo nie jest dla każdego. Profesjonaliści, którzy zajmują się zawodowo tworzeniem logotypów, wiedzą, że prostota niejednokrotnie jest lepsza niż nadmiar szczegółów. Skupiają się na obrazie, szczególe, który klient może łatwo zapamiętać.
Oczywiście jest i druga strona medalu – logo nie może być zbyt proste lub nic nie komunikować. Zdarzają się i takie znaki firmowe. Wibrujące kule, obręcze czy orbity – to logo nijakie, niewiele znaczące i na pewno nie pomagające marce firmy. Profesjonalne i dobrze zaprojektowane logo to takie, które łatwo wpada w pamięć, identyfikuje swoim wizerunkiem daną firmę. Pomyśl o swoich ulubionych markach, o ich logo. Nie pomylisz ich z konkurencją, prawda?
Prawa autorskie: Zamieszczone tutaj nazwy i znaki firmowe są zastrzeżone oraz prawnie należą do ich właścicieli. Zostały tutaj przedstawione jedynie celem przykładu.