Ukształtowane w potoku dziejów realia wolnorynkowe panujące w naszym kraju i na świecie w jakim egzystujemy, gwarantują nam równość i wolność. Te „impulsy myślowe” przyświecają zarazem podmiotom zaangażowanym w sytuacje, jakie wiążą się ze ściąganiem zaległych wierzytelności. Firmy biją się bowiem o to, co im się z ustrojowej przesłanki normalnie należy. Z tej też przyczyny windykacja i faktoring, mimo chwiejnej dość cezury natury moralnościowej, są naturalnym fragmentem rynku.
Windykacja stanowi proces, który ma za zadanie – przynajmniej teoretycznie – pomaganie jednej z instancji w ściągnięciu należnych wierzytelności. Jest to rozwiązanie niejednokrotnie stosowane przez instytucje finansowe w stosunku do osób zalegających z zobowiązaniami bądź niespłacających ich na czas. Jednak to, że windykacja kojarzy się w pierwszej kolejności z aktywnością na przykład banków, nie jest wyrazem naraz, iż jest związana wyłącznie z tą sferą biznesu. Na planie obowiązującego prawa jest ona bowiem takim narzędziem, które wykorzystywać jest w stanie każdy podmiot gospodarczy.
Faktoring to natomiast hasło, pod którym kryje się kupowanie długów – postać finansowania operacyjnego działania przedsiębiorstwa. Tym przedsięwzięciem zajmują się specjalistyczne agencje o profilu prawno-finansowym, które – w przypadku, gdy należność usługobiorcy nie zostanie unormowana w terminie – za pomocą „miękkiej” windykacji (a następnie – windykacji prawnej) dochodzą swoich praw do honorariów w związku ze sprzedażą towarów czy usług. Faktoring to usługa coraz powszechniejsza przez wzgląd na powiększenie szans utrzymania płynności finansowej przez faktoranta, co w obecnych czasach stanowi kwestię kluczową.
Windykacja polubowna, zwana także windykacją miękką, to metoda odzyskiwania należności, która opiera się na negocjacjach i ugodowych rozwiązaniach pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem. Jest to coraz bardziej popularny sposób odzyskiwania długu, ponieważ pozwala na uniknięcie kosztownych i czasochłonnych postępowań sądowych, a także zachowanie dobrych relacji biznesowych.