We współczesnym świecie produkt idealny, dostosowany do potrzeb klienta, pięknie wyglądający i funkcjonalny nie istnieje, jeśli jego potencjalny nabywca o nim nie wie. Gdy więc produkt twój się nie sprzedaje, może oznaczać to, że budżet przeznaczony na reklamę, lub ogólnie rzecz biorąc marketing, był niewystarczający.

Data dodania: 2007-12-13

Wyświetleń: 3638

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

We współczesnym świecie produkt idealny, dostosowany do potrzeb klienta, pięknie wyglądający i funkcjonalny nie istnieje, jeśli jego potencjalny nabywca o nim nie wie. Gdy więc produkt twój się nie sprzedaje, może oznaczać to, że budżet przeznaczony na reklamę, lub ogólnie rzecz biorąc marketing, był niewystarczający. Nie przeznaczyłeś żadnego kapitału na promocję marki? Nic bardziej błędnego!

Podstawową funkcją reklamy jest jej informacyjność. Świadczy o tym etymologia słowa. Łacińskie clamo, clamare to nic więcej jak tylko 'głośno wołać', 'krzyczeć'. Jednak reklama oprócz tego że informuje, podaje najważniejsze wiadomości na temat produktu, zachęca również do jego kupna. Ta druga funkcja języka umieszcza reklamę wśród komunikatów perswazyjnych: sama reklama jest tworzona głównie po to, aby przekonać do zakupu towaru lub skorzystania z proponowanej usługi. Pełni ona zatem funkcję czysto użytkową: ma na celu takie przedstawienie produktu, by potencjalny klient zapragnął stać się jego właścicielem. Próbując więc zdefiniować reklamę, można powiedzieć, iż jest ona rodzajem komunikatu perswazyjnego, którego walory artystyczne podporządkowane są ściśle celowi, jakiemu służy.

Obecnie reklama w ogromnym stopniu zdominowała rynek i nasze życie. Nie można przejść ulicą, by nie zobaczyć billboardów reklamujących proszki do prania, otworzyć gazety w której nie byłoby ani jednej reklamy, a tym bardziej skorzystać z internetu, by nie zostać zaskoczonym przez bannery informujące o nowych promocjach sieci komórkowych. Wszystko kręci się wokół wzbudzania i zaspokajania potrzeb konsumentów. Jedynie dostosowanie się do tego trendu przynosi sprzedawcom korzyści.

Samo pojęcie reklamy jest ściśle związane z hasłami „marketing”, „promocja”. Reklama jest jedną z form promocji, obok promocji sprzedaży, sprzedaży osobistej i public - relations. Umożliwia realizowanie funkcji marketingowych w przedsiębiorstwie. Promocja jest jednym z elementów marketingu - mix, obok produktu, ceny i dystrybucji. Elementami kampanii promującej daną markę mogą być: spoty reklamowe (emitowane w telewizji), billboardy, gadżety reklamowe (tzw. gifty) wręczane osobiście klientom jak długopisy czy podstawki pod gorące napoje. W tej kategorii zawierają się również inne artykuły reklamowe jak odzież reklamowa, tzw. smycze, konkursy z możliwością wygrania wycieczki.

Coraz częściej równie popularną formą rozpowszechniania marki jest ubieranie sportowców lub innych znanych osób w odzież z logo danej firmy. Ponadto wielkie korporacje ustalają zasady, według których odzież robocza ich pracowników ma mieć jeden z góry narzucony wygląd. W ten sposób ubrania robocze służą w dużym stopniu do kreowania spójnego wizerunku firmy. Jak dzieje się to choćby w przypadku sieci restauracji lub stacji benzynowych, gdzie zunifikowana odzież ochronna pracowników staje się formą promocji i reklamy firmy. Zatem i owa odzież ochronna i robocza może pełnić funkcję reklamową: dzięki stałym barwom i logo pomaga utrwalić wizerunek firmy w umysłach konsumentów, co w praktyce może się nawet przełożyć na zwiększenie liczby klientów bądź też częstotliwości korzystania z usług.

Po reklamę sięgają również organizacje charytatywne, chcąc na szeroką skalę rozpropagować daną kampanię. Reklama może być bowiem nie tylko komercyjna, ale i społeczna – wtedy już nie przedstawia danego produktu w celu uzyskania korzyści materialnej, lecz promuje daną ideę. Jednakże powszechny jest tzw. sponsoring, czyli finansowe wsparcie określonej organizacji czy instytucji w zamian za ujawnienie tego związku. Stwarza to ogromne spektrum możliwości wielkim korporacjom i małym firmom, by pozytywnie zapisać się w konsumenckich umysłach. Począwszy od wspierania lokalnej szkoły, którą zaopatrzyć można w artykuły biurowe, podręczniki czy choćby sfinansować szkolenie BHP, a skończywszy na uczestnictwie w kampaniach organizowanych przez PAH. Niektóre firmy sponsorują także szkolenia pracownikom służby zdrowia, wyjazdy na kongresy, zaopatrują ich także w fartuchy medyczne i inne artykuły BHP (czego nie można mylić jednak z formą łapówki!).

Widoczne staje się zatem, że reklama przybiera bardzo różne formy. Zawsze jednak konstruowana jest tak, by trafić do jak najszerszego kręgu odbiorców, wzbudzić w konsumentach potrzebę oraz umożliwić im jej zaspokojenie. A ponadto poprzez różnego rodzaju kampanie utrwalić wizerunek swojej marki. Od siły promocji i reklamy zależy to, czy produkt się sprzeda, tak więc potrzebuje jej niemal każdy. Jedynie małe sklepiki mogą z niej zrezygnować. Do nich docierają ich lokalni konsumenci, którzy zadowoleni z obsługi i asortymentu rozreklamują sklepik wśród swoich znajomych. To może być ich własny program lojalnościowy.
Licencja: Creative Commons
0 Ocena