Budowę kolejki wąskotorowej rozpoczęto w 1898 roku. Cztery lata później oddano do użytku pierwszy odcinek trasy. Połączyła ona Poznań ze Środą Wielkopolską. Tory miały rozstaw 1000mm. Kolejka pracowała na siebie wożąc ludzi i towary. W latach pięćdziesiątych rozpoczęto przebudowę torowiska na rozstaw 750mm, powstały także nowe odcinki.
W latach sześćdziesiątych, za rządów PKP kolejka podupadła. Konkurencyjny transport samochodowy przyczynił się do spadku popularności kolejki wąskotorowej. Dzisiaj Średzka kolejka to zabytek. Jednak wesołe parowozy wciąż jeżdżą po trasie Środa Wlkp. - Zaniemyśl. W letnie weekendy można przejechać się dymiącą ciuchcią i pozwiedzać okolice. Zabawa przednia nie tylko dla dzieci ale i dla ich rodziców. Kolejka wąskotorowa sprawia, że wymiary parowozów i wagonów są mniejsze od tradycyjnych. Ciuchcia sprawia przez to wrażenie niemal zabawki i wzbudza sympatię wszystkich.
W skład taboru Średzkiej Kolei Wąskotorowej wchodzą dwa parowozy typu Px48. Do tego dochodzi kilkadziesiąt wagonów osobowych i towarowych. Dodatkowo na wyposażeniu znajduje się lokomotywa spalinowa, drezyny, cysterny i inne zabytkowe pojazdy. Jest co oglądać i fotografować. Miejscowe towarzystwo przyjaciół kolejki BANA dba by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Zapraszam zatem do Środy Wielkopolskiej na letnie przejażdżki parową lokomotywą wszystkich fanów zabytków i turystów. Nie pozwólmy by taki wspinały zabytek został zapomniany.