Ministerstwo Finansów stworzyło system e-Deklaracje, żeby ułatwić rozliczenie roczne PIT wielu podatnikom. Po złożeniu PITu przez Internet każdy otrzymuje urzędowe poświadczenie odbioru, czyli UPO. To dokument, który gwarantuje, że deklaracja PIT została złożona i dokumentuje termin jej wysłania, a PIT 2011 rozliczenie zostało złożone w terminie.
Banki nie uznają UPO
Banki jednak kwestionują wartość UPO i nie uznają ePITu za tak samo wiarygodny, jak deklaracja złożona tradycyjnie w skarbówce lub wysłana pocztą. Wiele przypadków potwierdza, że ci, którzy złożyli PIT drogą elektroniczną, mają problem z otrzymaniem kredytu. Bank, mimo UPO, żąda papierowego zaświadczenia o rozliczeniu podatku dochodowego, z pieczęciami urzędu skarbowego. Zabawne, bo urzędowe poświadczenie odbioru wygenerowane przez system e-Deklaracje i tradycyjny dokument potwierdzający rozliczenie PIT wydany przez urząd mają dokładnie taką samą wartość.
Uwierzytelniony odpis zeznania podatkowego
Ministerstwo Finansów uważa wątpliwości banku za nieuzasadnione. Fiskus postanowił zapewnić podatnikom jeszcze jeden dokument potwierdzający wiarygodność e-deklaracji: uwierzytelniony odpis zeznania podatkowego. Dzięki temu podatnicy rozliczający PIT przez Internet mają dodatkowy dokument specjalnie dla banku.
Ministerstwo podkreśla, że nie ma wpływu na wewnętrzne procedury banku i wymogi dotyczące dokumentów warunkujących otrzymania kredytu. Jednak KNF i ZBP twierdzą, że już zostały podjęte procedury, które umożliwią podatnikom potwierdzenie terminowego złożenia rozliczenia rocznego PIT za 2011 rok tylko przez UPO.
Miejmy nadzieję, że w najbliższym czasie faktycznie wszystkie banki zaczną akceptować UPO i rozliczający PIT przez Internet będą tak samo wiarygodni jak inni klienci. Podatnicy natomiast powinni pamiętać, że formularze PIT 2011 złożone drogą elektroniczną muszą zostać potwierdzone przez UPO. Ten dokument trzeba koniecznie wydrukować i przechowywać razem z innymi dokumentami przynajmniej przez 5 lat.