Rozwiązania digital signage odważnie weszły na polski rynek reklamowy. Początkowe analizy wróżyły im dynamiczny rozwój, a branżowi specjaliści śmiało ogłaszali zmierzch tradycyjnych mediów.

Data dodania: 2011-11-08

Wyświetleń: 2022

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Potem, może na skutek kryzysu gospodarczego, a może po prostu po opadnięciu pierwszych emocji związanych z cyfrową reklamą wzrost wydatków na DS przyhamował, przekreślając jednocześnie szanse na osiągnięcie prognozowanych przez CR Media Consulting w 2009 roku wyników. Jako, że aktualnych, krajowych badań nt. branży DOOH wciąż brakuje, aby choć w przybliżeniu przewidzieć kierunek jej rozwoju musimy posiłkować się zagranicznymi publikacjami. Wydany w 2010 roku przez Digital Signage Association raport 'Digital Signage Future Trends' jednoznacznie wskazuje na dalszy rozwój tego sektora – z jednej strony ponad 50% przebadanych respondentów planuje zwiększyć swoje budżety przeznaczone na cyfrową reklamę, z drugiej - 80% dostawców zamierza rozbudować swoje sieci o nowe nośniki.

Wśród powodów, dla których firmy decydują się na zwiększenie inwestycji w zakresie DS, oprócz tak oczywistych zalet jak oszczędność kosztów, ogromna elastyczność w zakresie kontentu, czy możliwość wyróżnienia się na tle konkurencji, ponad 50% badanych wskazała na doznania, jakich doświadcza klien podczas kontaktu z przekazem marketingowym. Reklama na nośnikach cyfrowych, jak żadna inna potrafi nie tylko przyciągnąć jego uwagę, ale również wciągając w interakcję, zatrzymać na tyle długo, aby stworzyć odpowiednią atmosferę dla skutecznej komunikacji. Naszym zdaniem to właśnie ta cecha, tj. łatwość budowania zaangażowania odbiorcy, najbardziej wpłynie na kierunek rozwoju nośników DS. Jest to opinia w pełni spójna z tezami raportu DSA, według którego głównymi czynnikami mającymi zyskać na znaczeniu w kontekście reklamy cyfrowej w najbliższym czasie są interaktywność oraz technologia wielodotykowa.

Z całej gamy rozwiązań pozostających do dyspozycji reklamodawców wymienić można chociażby: podłogi i ściany interaktywne oraz ekrany MultiTouch i stoły dotykowe. Pierwsze działają w oparciu o czujniki podczerwieni lub kontrolery wykrywające ruch, dzięki czemu wyświetlane na ekranach (np. LCD czy LED) reklamy reagują na przechodzące osoby animując się w określony sposób. Każdy może samodzielnie odsłonić lub pokolorować promocyjne zdjęcie, poodbijać wirtualne, ruchome logo lub włączyć projekcję spotu reklamowego przechodząc tylko obok ekranu. Nośniki te doskonale sprawdzają się również jako interaktywne gry, w których widzowie mogą kopać piłkę, łapać spadające przedmioty lub odbijać animowanego ping-ponga, a wszystko z odpowiednio dopasowaną do konkretnej firmy grafiką. Ekrany i stoły MultiTouch to urządzenia, które doskonale sprawdzają się w przypadku obszerniejszych prezentacji firmowych, lub produktowych. Nośniki te dają użytkownikom możliwość przeglądania wysokiej jakości fotografii i filmów, przestrzennych schematów, opisów i stron www. Niezwykle intuicyjna nawigacja sprawia, że kontakt z reklamą staje się dla użytkownika zabawą i interesującym doświadczeniem. Dzięki rozwiązaniom dotykowym, klient aktywnie angażuje się w przekaz i sam dobiera interesujące go treści, co skutkuje większą uwagą i zainteresowaniem. Permisywny charakter nośników wykorzystujących technologię MultiTouch czyni tą formę promocji mniej inwazyjną i natrętną, a tym samym wpływa na jej pozytywną ocenę w oczach konsumentów.

Z naszego doświadczenia wynika, że systemy wciągające odbiorców w zabawę i umożliwiające interakcję z nośnikiem, czy to poprzez ruch czy dotyk znacząco poprawiają zapamiętywalność prezentowanych treści. Zmieniając odbiorcę reklamy w jej aktywnego i zaangażowanego uczestnika możemy wpłynąć na skuteczność oddziaływania komunikatu reklamowego.

Potwierdzają to badania przeprowadzone na przełomie maja i czerwca 2010 r. przez niezależny instytut badawczy Business Process Institute na grupie ponad 800 respondentów – klientów sieci Multikino wychodzących z seansów filmowych. Blisko 67% z nich deklarowała, że widziała reklamy animowane na podłodze interaktywnej, podczas gdy reklama on-screen została zauważona jedynie przez 50% badanych. Dla porównania - żadna inna forma promocji obecna w kinie (roll-upy, plakaty, reklama przy kasie, itp.) nie osiągnęła wyniku większego niż 16%. Z udzielonych przez respondentów odpowiedzi wynika również, że reklamodawcy obecni na interaktywnej podłodze byli najczęściej zauważani spośród wszystkich promujących się w tym czasie w kinie. Nazwa marki promującej swoją ofertę na interaktywnej reklamie podłogowej była spontanicznie wymieniana przez 43% respondentów w sytuacji, gdy na nośniku obecny był tylko jeden reklamodawca oraz przez 33% respondentów, jeśli wyświetlano reklamy trzech firm. Świadomość wspomagana w analogicznych warunkach wzrasta do niemal 90% oraz 50%.

Kończąc statystyki należy zaznaczyć, że zdecydowana większość respondentów wyraziła pozytywną ocenę interaktywnej reklamy – na pytanie o opinie na temat takiej formy promocji, ponad 80% badanych udzieliło odpowiedzi 'podoba mi się' lub 'bardzo mi się podoba'. Oznacza to, że konsumenci zwyczajnie lubią reklamę na interaktywnych nośnikach DS, co w kontekście informacji o wszechobecnym clutterze czy rekordowo wysokich wskaźnikach irytacji reklamą jest niezwykle istotne. Na rynku reklamy poszukuje się mediów dobrze dopasowanych i angażujących, publikę, a taki właśnie jest DOOH.

Rekordowo wysoką popularność nośników DOOH wśród konsumentów dodatkowo możemy tłumaczyć podstawową marketingową regułą: aby produkt odniósł sukces musi dostarczyć odbiorcom realnej korzyści. W przypadku Digital Signage, korzyść ta może przyjąć postać nie tylko aktualnej informacji, atrakcyjnej kreacji, czy też doznań emocjonalnych (wywołanych np. poprzez wyświetlane na interaktywnych nośnikach gry i zabawy) - w odróżnieniu od tradycyjnego outdooru współczesny Digital Signage to nowoczesne instalacje udostępniające użytkownikom porty ładujące telefony komórkowe, darmowy dostęp do Wi-Fi, kamery oraz aplikacje łączące się z portalami społecznościowymi. Integracja rozwiązań DS z innymi multimedialnymi kanałami, takimi jak wspomniane social media, Internet czy marketing mobilny to naszym/moim zdaniem kolejny umacniający się trend.

Ogromne zainteresowanie największych reklamowdawców interaktywnym i dotykowym DOOH, upowszechnianie się tych rozwiązań oraz adaptowanie ich przez inne niż reklamowa branże (m.in. eventową, muzealną, gastronomiczną), może dawać nam nadzieję na dalszy postep w zakresie wykorzystywanych rozwiązań. Cyfryzacja przekazu reklamowego, informacyjnego, czy edukacyjnego wydaje się być nieuchronna, a biorąc pod uwage tempo zmian zachodzących w technologicznym świecie może nastąpić szybciej niż nam się wydaje.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena