Współczesne muzea muszą iść z duchem czasu i sprostać coraz wyższym wymaganiom zwiedzających, którzy oczekują, że każda wizyta będzie dla nich niezapomnianą, a jednocześnie pouczającą przygodą. Niełatwo sprawić, aby muzeum stało się pełnym atrakcji celem rodzinnych wycieczek, zachowując jednocześnie jego edukacyjny charakter i nie przemieniając w zwykły tematyczny park rozrywki.
Najlepsze nowoczesne muzea na świecie aktywnie wykorzystują osiągnięcia techniki. Starają się angażować widza, budują zainteresowanie i zadziwiają. Działając jednocześnie na wiele zmysłów stymulują do samodzielnej eksploracji zbiorów i pogłębiania wiedzy na ich temat. Interaktywne, multimedialne ekspozycje pozwalają zmniejszyć dystans pomiędzy widzami, a eksponatami oraz umożliwiają im bezpośredni kontakt z nauką, historią i sztuką.
Wśród najnowszych trendów światowego muzealnictwa prym wiedzie wykorzystywanie technologii dotykowych. Ekrany MultiTouch, stoły interaktywne, czy infokioski powoli stają się pozycją obowiązkową w najnowszych aranżacjach muzealnych. Swój sukces zawdzięczają ogromnej funkcjonalności – z jednej strony mogą stanowić alternatywę dla tradycyjnych katalogów i etykiet, z drugiej – uzupełniają standardowe ekspozycje, prezentując w multimedialnej formie np. szczegóły dot. eksponatów lub przedmioty, które z różnych powodów w oryginale nie mogą zostać ukazane zwiedzającym. Aplikacje na nośniki dotykowe mogą zostać przygotowane w oparciu o grafiki, filmy czy zdjęcia, a multimedialne prezentacje wzbogacone o efekty dźwiękowe. W odróżnieniu od tradycyjnych eksponatów, zwiedzający mogą dowolnie obracać, dotykać, czy przybliżać materiały udostępnione na nośnikach dotykowych, a w zależności od możliwości aplikacji również wirtualnie testować, czy rozkładać na części – wszystko to bez użycia myszki, czy klawiatury, dotykając jedynie obiektów wyświtlanych na monitorze. O krok dalej idą systemy Gesture Control, które pozwalają na całkowicie bezdotykową interakcję z urządzeniem, co w praktyce oznacza, że nawigacja odbywa się jedynie w oparciu o analizę gestów wykonanych przez osobę stojącą przed ekranem.
Dodatkowym zastosowaniem zainstalowanych monitorów jest możliwość wyświetlania wirtualnych tras zwiedzania, które w zastępstwie za pracowników mogą w łatwy sposób kierować ruchem na terenie większych ośrodków, prezentując jednocześnie ich główne atrakcje, punkty gastronomiczne, czy strefy wypoczynkowe. Oprócz funkcji prezentacyjnej, czy nawigacyjnej, media dotykowe, stanowią niezwykle skuteczne narzędzie marketingowe w rękach kierownictwa danej placówki. Po podłączeniu ich do Internetu goście mogą przesyłać na swój adres e-mail lub profil w mediach społecznościowych interesujące ich fotografie, teksty, czy własnoręcznie przygotowane grafiki, budując jednocześnie bazę adresową, którą w przyszłości muzeum może wykorzystać np. rozsyłając zaproszenia na nowootwierane wystawy.
Kolejną propozycję dla galerii i muzeów XXI w. stanowią projekcje na ścianach, podłogach, ekranach mgłowych (tzw. Fogscreen'ach) lub bezpośrednio na poszczególnych przedmiotach składających się na prezentowaną kolekcję. Mimo że nośniki interaktywne cechuje nieco mniejsza funkcjonalność, to jak żadne inne potrafią budować klimat wokół całej muzealnej ekspozycji. Archiwalne nagrania lub animacje reagujące na ruch, osadzają wszystkie eksponaty w stosownym dla nich kontekście, przenosząc jednoczesnie gości do zupełnie innego świata, związanego tematycznie z główną ideą całej wystawy. Efekty można dodatkowo wzmocnić poprzez integrację rozwiązań i łączenie systemów interaktywnych i dotykowych, tworząc w pełni multimedialne strefy, które z zachowaniem szacunku dla historii i sztuki w nowoczesny, atrakcyjny i jednocześnie przystępny dla każdego zwiedzającego sposób oddadzą proedukacyjny i kulturalny charakter miejsca.
Interaktywne techniki prezentacyjne oraz multimedialne rozwiązania scenograficzne cechuje ogromna elastyczność aplikacyjna, dzięki której raz zainstalowane mogą być w łatwy i niedrogi sposób dostosowane do nowych ekspozycji. Co więcej ich wykorzystanie idealnie wkomponowuje się w trend zakładający wspomnianą wcześniej redefinicję roli muzeum, od ośrodka czysto edukacyjnego, do edukacyjno-rozrywkowego, w którym zwiedzanie odbywa się na zasadach osobistego doświadczenia i uczestnictwa w szczegółowo zaplanowanym scenariuszu.