0
głosów
- +

Meble biurowe jako inwestycja

Autor:

Aktualizacja: 07.09.2011


Kategoria: Biznes i Ebiznes / Wyposażenie i infrastruktura


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 1201 razy czytane
  • 1 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Dobrze dobrane meble biurowe mogą przynieść poprawę efektywności pracy. Te tanie i przypadkowe doprowadzić do degeneracji kapitału ludzkiego. Dlaczego?


Teoretycznie decyzje dotyczące kupna wyposażenia biura powinny być oparte na racjonalnych przesłankach. Takich, które pozwalają zmaksymalizować zwrot z inwestycji w długim okresie. Tyle, że meble biurowe wybierane są najczęściej bez związku z tymi założeniami.

Miesiąc dodatkowego urlopu

Jednym z czynników, który ma decydujący wpływ na taki stan rzeczy, jest nadmierne przekonanie o tym, że najważniejsza jest cena. To kryterium unieważnia wszystkie pozostałe, w wyniku czego kupujący meble biurowe przestają zwracać uwagę na ich wpływ na wydajność pracowników. A ta może być duża.

Z badań prowadzonych przez brytyjskich naukowców wynika na przykład, że niewygodne miejsce pracy może obniżać efektywność pracy o kilkanaście procent. A to oznacza, że źle dobrane meble biurowe działają tak, jak dodatkowy miesiąc płatnego urlopu. Który pracodawca zaproponowałby taki interes swoim pracownikom?

Trzeba także pamiętać o tym, że w odróżnieniu od urlopu, w czasie którego następuje regeneracja sił, obniżona efektywność związana z niewygodnym miejscem pracy nie ma żadnych pozytywnych skutków.

Kogo choroba się nie ima?

Co więcej, to mniejsza wydajność nie jest jedynym negatywnym skutkiem niewłaściwego doboru mebli. Trzeba bowiem pamiętać o tym, że ludzki organizm jest konstrukcją dość delikatną. Długie godziny spędzone na nieergonomicznym krześle mogą prowadzić do zaburzeń w jego funkcjonowaniu.

Problemy z kręgosłupem, bóle głowy, coraz częstsze zwolnienia lekarskie to tylko niektóre przykłady tego, do czego może prowadzić przesadna oszczędność. Meble biurowe wpływają na pracowników nawet wtedy, gdy oni sami o tym nie wiedzą. 

Ludzie idą tam, gdzie lepiej

Warto przy tym wspomnieć o dodatkowej kwestii. Otóż pracownik o obniżonej wydajności, zmagający się z kiepskim samopoczuciem i coraz mniej zadowolony ze swojego miejsca pracy będzie miał większą skłonność do jej zmiany.

A im cenniejszy dla firmy pracownik, tym lepsza jego pozycja na rynku pracy. Co to oznacza? Że w długim okresie dobrzy ludzie zostaną zastąpieni przez tych, którzy nie są w stanie znaleźć sobie lepszego pracodawcy. Co negatywnie wpłynie na ostateczny wynik przedsięwzięcia.

Złe, niewygodne i nieergonomiczne meble biurowe prowadzą więc do sytuacji, w której rzekome oszczędności zmieniają się w koszty. Koszty, które w ostatecznym rozrachunku mogą nawet pogrążyć przedsiębiorstwo.

Wszystko przez bezrobocie...

Dlaczego więc wybierane są meble tanie, kiepskiej jakości i nie gwarantujące dostatecznego komfortu pracy? Przede wszystkim ze względu na niską świadomość wybierających. Ale także z powodu braku dostatecznych bodźców ekonomicznych.


Ostatnie dwadzieścia lat to w Polsce dominacja pracodawcy. Rynek pracy nie daje większości pracowników szans na szybką zmianę zajęcia. Są więc oni w stanie zaakceptować gorsze warunki pracy, byle tylko utrzymać posadę.

… i korzystny klima inwestycyjny

Także zwrot z inwestycji jest na tyle duży, że kwestie spadku efektywności schodzą na dalszy plan. Z badań prowadzonych przez dużą firmę doradczą wynika, że zysk z każdego euro wydanego na zatrudnienie wyższy jest jedynie w Rosji. Polska przoduje pod tym względem w Unii Europejskiej.

Innymi słowy, ciągle jeszcze nie opłaca się inwestować w lepsze warunki pracy. Wystarczy utrzymywać poziom, uznawany przez większość za przyzwoity. Pytanie, czy rzeczywiście?

Na dłuższą metę inwestycja się opłaca

Nawet bowiem na rynku, na którym zyski są szczególnie duże można być na czele lub na końcu stawki. Akumulacja kapitału daje przewagę konkurencyjną, którą firma może wykorzystać, gdy czasy będą gorsze.

Przekonali się o tym liczni przedsiębiorcy w latach 2007-2009 gdy na moment bezrobocie spadło do w miarę niskich poziomów. Korzystali ci, którzy odpowiednio wcześnie zadbali o zadowolenie swoich pracowników.

Kto kupuje meble biurowe powinien brać to pod uwagę. Długoterminowy sukces przedsięwzięcia zależy od bardzo wielu czynników i wyposażenie biura nie należy do tych kluczowych, jednak nie pozostaje bez znaczenia. Warto trzymać się kilku prostych reguł.

Na co zwracać uwagę?

Takich, jak choćby zapewnienie pracownikom możliwości dostosowania krzeseł biurowych do kształtu własnej sylwetki. Albo zachowanie wymagań ergonomii. A także taki dobór mebli, który nie będzie kłócił się z podstawowymi zasadami estetyki.

Dobrze jest też skorzystać z doświadczeń krajów zachodnich, które coraz częściej odchodzą od klasycznego umeblowania biura. Stawiają natomiast na przestrzenie bardziej naturalne i przyjazne. Znika typowy open space zastąpiony przez mniejsze pomieszczenia i uzupełniony o przestrzenie wspólne.

Zamiast przy biurkach, pracownicy mogą też siadać przy niby-kawiarnianych stolikach, rozkładać się na kanapie czy stać przy komputerze. Ich wybór, ich decyzja. Ale inicjatywa pracodawcy.

Duży może więcej

Wśród dużych, międzynarodowych koncernów działających w Polsce takie podejście zaczyna być coraz bardziej popularne. Wprawdzie większość z nich ciągle jeszcze trzyma się klasycznego doboru mebli do biura, ale coraz więcej jest także tych, którzy wybierają inaczej.

Prekursorzy tego rodzaju mają nad polskimi firmami sporą przewagę. Po pierwsze, mogą przenosić na nasz grunt doświadczenia z innych krajów. Mają więc know-how. Po drugie, mają też zasoby finansowe pozwalające opłacić nowe wyposażenie biur.

Dla firm polskich takie wydatki mogą być ciągle zbyt duże. A jednak ich menedżerowie powinni zastanowić się nad tym. W przeciwnym razie międzynarodowe giganty podkradną im najlepszych ludzi, a bez nich niemożliwa będzie skuteczna konkurencja.

Lista Tagów: meble, wnętrza

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij