W każdej z branż istnieją firmy wyróżniające się wynikami sprzedażowymi na tle swoich konkurentów. Firmy te jako „rekiny biznesu” w swojej dziedzinie starają się, aby ich oferty kierowane do Zainteresowanych były jak najbardziej dopasowane do zgłoszonych wymagań, a w szczególności dopracowane w szczegółach. Poradnik ten ma za zadanie wskazać drogę tym firmom, które chciałyby zwiększyć swoje wyniki sprzedażowe, a w przyszłości zostać „rekinami biznesu”.
Chcesz zostać „rekinem biznesu” ? Zastanów się, co możesz zrobić dla swoich Klientów, aby Twoje oferty wygrywały w starciu z innymi propozycjami.
Procedura składania ofert krok po kroku
Krok 1.
Załóż wizytówkę firmy w Internecie – zwiększ swoją wiarygodność.
opisz prowadzoną działalność
zaznacz kategorie produktów
zaznacz obszar działania
podaj link do swojej strony internetowej
pochwal się osiągnięciami firmowymi
dodaj artykuł ekspercki
Krok 2.
Uważnie przeczytaj treść zapytania ofertowego.
Jeżeli posiadasz internetową wizytówkę firmy i/lub własną stronę internetową z pewnością udostępniasz funkcję składania zapytań ofertowych dotyczących proponowanych przez Ciebie produktów. Przeczytaj uważnie treść zapytania ofertowego i zastanów się, czy rzeczywiście jesteś w stanie spełnić oczekiwania Zlecającego.
Przykład. Jeżeli Zlecający podaje cenę maksymalną, jaką jest w stanie zapłacić za dany produkt, a koszt produktu oferowanego przez Twoją firmę znacząco przekracza tę kwotę, możemy być pewni, że odkrycie tego kontaktu okaże się nadaremne.
Krok.3
Umieść w ofercie przesyłanej Zainteresowanemu wszystkie potrzebne informacje.
Po wstępnych propozycjach złożonych przez Internet wskazany jest kontakt telefoniczny ze Zlecającym w celu omówienia oferty. Należy zwrócić uwagę na termin realizacji wskazany w zapytaniu ofertowym. Warto trzymać się zasady, że im wcześniej, tym lepiej. Treść przesyłanej oferty ma kluczowe znaczenie.
Informacje, jakie powinny znaleźć się w ofercie to:
opis propozycji wykonania usługi lub dostarczenia towaru w odniesieniu do wymagań postawionych przez Zlecającego
termin realizacji
cena usługi lub nabycia towaru, a jeśli nie ma możliwości podania dokładnej sumy, to należy podać wstępne oszacowanie
informacja o możliwości wystawienia faktury VAT
telefon i osoba kontaktowa
link do strony internetowej
załączniki ofertowe
Warto pamiętać, że lepiej zamieścić wszystkie wyżej wymienione informacje w treści e-maila, niż przesyłać jedynie odnośnik do ogólnych informacji strony firmowej. W ten sposób Klient będzie czuł, że oferta jest dostosowana do jego potrzeb, a Zleceniobiorcy zależy na jego zadowoleniu.
Po wykonaniu wszystkich powyższych czynności można mieć pewność, że zrobiło się wszystko, aby zadowolić potencjalnego Klienta. Jeżeli nasza oferta nie zostanie wybrana prawdopodobnie oznacza to, że inna firma lepiej dopasowała swoją propozycję do wymagań Klienta i/lub zaproponowała lepszą cenę.