i nie ma tu znaczenia z jaką firmą MLM podejmie się współpracę i jaki produkt lub usługę firma ta ma do zaoferowania.
Jeżeli nie podejdziemy w ten sposób do najistotniejszego elementu współpracy z firmą MLM tj. sprzedaży nigdy nie odniesiemy spektakularnego sukcesu. Błędem strategicznym wielu firm marketingu wielopoziomowego jest maskowanie sprzedaży pod postacią „polecania produktu”, „rekomendowania produktu” itp. określeń. Umiejętności sprzedażowe, oraz rozległa wiedza na temat działania mechanizmów marketingu są najważniejsze i niezbędne do odniesienia sukcesu w tej branży.
Przez wiele lat sprzedaż była uważana za zajęcie drugo a nawet trzeciorzędne. Najważniejsze było wymyślenie produktu i jego wyprodukowanie. Świat jednak zmienił się, postęp technologiczny spowodował, że oferta produktowa jest olbrzymia a różnice między poszczególnymi produktami sprowadzają się najczęściej do szczegółów. Nie jest sztuką wyprodukować „coś”, najtrudniej to „coś” sprzedać. Niezależnie od tego jaką gazetę, zajmującą się gospodarką i ekonomią na świecie, weźmiemy do ręki dowiemy się z niej, że tak naprawdę to wszystkie rynki finansowe – w tym ceny akcji, obligacji, surowców, a także stopy procentowe są zależne od sprzedaży.
Dzisiaj najlepsze na rynku firmy mają najlepsze działy handlowe i zatrudniają najlepszych handlowców, dobre firmy mają dobrych handlowców a firmy drugorzędne znikają z biznesu. Firmy wytwarzając produkty i usługi kreują całość zysków i bogactwa, a ich kondycja stanowi kluczowy wskaźnik standardu i jakości życia ludzi. Nic jednak nie dzieje się dopóki nie dochodzi do sprzedaży. Dlatego najważniejszymi ludźmi w każdym współczesnym przedsiębiorstwie są handlowcy.
Współpraca z firmami MLM to typowa praca handlowca wymaga więc typowych umiejętności, rzetelności i odpowiedzialności. Wymaga również nauczenia się strategii i technik sprzedaży na tyle sprawdzonych i przetestowanych, by wykorzystując je można było osiągać zauważalne postępy i korzyści. Na rynku księgarskim znajduje się sporo pozycji o sprzedaży. Ich autorzy to przeważnie praktycy, którzy dzielą się z czytelnikami swoją wiedzą i najlepszymi pomysłami. Warto sięgać do tych książek, studiować je, sporządzać własne notatki. Warto również korzystać z informacji ukazujących się na najróżniejszych stronach internetowych, blogach, portalach czy platformach.
Wielu współpracowników firm Network Marketingu wydaje się ignorować Internet w swoich planach biznesowych uznając, że ich małe firmy nie są w stanie zaistnieć w sieci. Nic bardziej mylnego. Spotkałem się, też ze stwierdzeniem, że tradycyjny MLM umiera za sprawa rozwoju Internetu ale i ten pogląd nie wydaje mi się prawdziwy. MLM musi nauczyć się wykorzystywać możliwości i narzędzia Internetu do swoich potrzeb, nie zaniedbując równocześnie bezpośrednich relacji sprzedawca-kupujący.
Wpisując w dowolnej wyszukiwarce internetowej hasło MLM pojawia się tysiące, czy nawet setki tysięcy adresów stron, na których ich autorzy oferują najskuteczniejsze, najprostsze, najszybsze, najłatwiejsze, najtańsze sposoby na osiągnięcie sukcesu zawodowego, zapewnienia godnego życia i świetlanej przyszłości. Zapoznałem się z treścią kilkunastu, może kilkudziesięciu takich stron. Najczęściej ich autorom chodzi o złożenie zamówienia na jakiś e-book, jakiś internetowy kurs, jakiś prosty ale podobno bardzo pomocny program itd. Itp. To prawda, ceny oferowanych tam produktów są stosunkowo niewielkie, niekiedy symboliczne, podobnie jak ich wartość merytoryczna. Większe znaczenia dla oferentów ma uzyskanie adresów e-mailowych klientów. Bardzo niewiele jest na tych stronach przydatnych informacji o strategiach i technikach sprzedaży, głownie omawiane są tam internetowe narzędzia marketingu takie jak: programy do zarządzania listami adresowymi, autorespondery, czy kreatory stron internetowych. Niewątpliwie wszystkie te produktu muszą być wykorzystywane w nowoczesnym Multi Level Marketingu ale tylko niektóre z nich mogą być skuteczne na siedmiu kluczowych obszarach rezultatowych sprzedaży.
Tych siedem kluczowych obszarów rezultatowych sprzedaży (w skrócie KOR) to: poszukiwanie potencjalnych Klientów, budowanie relacji, rozpoznawanie potrzeb, prezentacja handlowa, rozwiewanie wątpliwości, zamykanie sprzedaży oraz zdobywanie dalszych zamówień i referencji.* Wyniki i skuteczność w każdym z tych kluczowych obszarów decydują o ogólnym sukcesie i wysokości dochodów uzyskiwanych ze współpracy z każdą firmą MLM.
* Por. Brian Trace, PSYCHOLOGIA SPRZEDAŻY. Podnieś sprzedaż szybciej i łatwiej, niż kiedykolwiek uznałeś za możliwe; MT Biznes Sp. o.o. Warszawa 2010; str. 23