Na dyrektorze szkoły ciąży obowiązek wprowadzenia zasad i procedur kontroli zarządczej oraz prowadzenie monitoringu jej realizacji. Elementem kontroli zarządczej jest identyfikacja i analiza ryzyka, czyli wskazanie obszarów, które występują lub mogą się pojawić w szkole.

Data dodania: 2011-02-04

Wyświetleń: 3172

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Czym jest kontrola zarządcza?

Kontrolę zarządczą stanowi ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy. Celem kontroli zarządczej jest zapewnienie, iż działalność jednostki prowadzona będzie skutecznie oraz zgodnie z przepisami prawa.

Prowadzenie kontroli zarządczej ma również na celu zwiększenie wiarygodności danych wykazywanych we wszystkich rodzajach sprawozdań. Kolejnym celem jest ochrona zasobów, a także rzetelność i skuteczność przepływu informacji. Natomiast w odniesieniu do pracowników kontrola zarządcza ma zapewnić przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania.

Standardy kontroli zarządczej

Zgodnie z art. 69 ust. 3 ustawy o finansach publicznych minister finansów ogłosił w formie komunikatu standardy kontroli zarządczej.
Standardy te nie są aktem prawa powszechnego, stanowią jednak wskazówki i wytyczają kierownikom jednostek kierunki w budowaniu systemu kontroli zarządczej w swojej jednostce.

Standardy zebrane zostały w grupy:
• A – Środowisko wewnętrzne,
• B – Cele i zarządzanie ryzykiem,
• C – Mechanizmy kontroli,
• D – Informacja i komunikacja,
• E – Monitorowanie i ocena.

W grupie A znajdują się cztery standardy odnoszące się do personelu tworzącego środowisko wewnętrzne jednostki. Właściwa struktura organizacyjna, odpowiedni podział obowiązków oraz właściwe kompetencje pracowników mają zasadniczy wpływ na jakość i skuteczność realizowanych przez jednostkę zadań.

Zebrane w tej grupie standardy to:
• przestrzeganie wartości etycznych,
• kompetencje zawodowe,
• struktura organizacyjna,
• delegowanie uprawnień.

Standardy z grupy B mają pomóc w ustaleniu hierarchii celów i zadań oraz pozwolić na efektywne zarządzanie ryzykiem. Należy prowadzić coroczną identyfikację ryzyka, jego analizę oraz podejmować działania w celu minimalizacji danego ryzyka.

W grupie tej znajdują się następujące standardy:
• misja,
• określenie celów i zadań, monitorowanie i ocena ich realizacji,
• identyfikacja ryzyka,
• analiza ryzyka,
• reakcja na ryzyko.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena