Jest popyt jest i podaż – działają firmy pozycjonerskie, których celem jest aby twoja witryna znalazła się w pożądanym top10. Pozycjonowanie strony składa się z trzech elementów tj:
· poprawa kodu źródłowego strony,
· modyfikacja treści oraz
· zdobycie wartościowych linków.
Jak widać sporo pracy trzeba włożyć, aby działać profesjonalnie a co najważniejsze spojrzeć później klientowi w oczy i z czystym sumieniem odebrać wynagrodzenie za pracę. Z moich obserwacji wynika że większość stron małych i średnich firm wymaga głębokich zmian – są zaśmiecone, nieaktualizowane, wiele jest takich robionych na darmowych (śmieciowych) generatorach, a wpadają też i takie robione na tabelkach. Czy w takim przypadku pozycjonowanie jednorazowe ma sens? Czy przynosi pożądane skutki?
Z reguły NIE, bo konkurencja też działa i to niejednorazowo, ale w sposób stały. Nie oczekujmy, że wydamy 1/10 tego co oni – a i tak będziemy przed nimi. Klient musi sobie zdawać sprawę, że nie może spodziewać się świetnych efektów za 9,99 zł czy nawet 99,9 zł/rok. To już jest zadanie dla profesjonalnych (sic!) firm pozycjonerskich aby jasno krok po kroku przedstawić i objaśnić zakres prac. A co jest z tego najważniejsze? – nigdy po takim działaniu nie obiecuje klientowi konkretnych pozycji, bo nikt nie jest w stanie ich określić. Jeżeli komuś zależy na wymiernych efektach musi się liczyć, że nie zdobędzie ich od ręki – to trwa, a czas jest dla każdego cenny.
Jeżeli ktoś składa Ci konkretne obietnice przy pozycjonowaniu jednorazowym to dopij kawę, pożegnaj się i szukaj dalej. Efekty profesjonalnego pozycjonowania widać dopiero po 2-3 miesiącach, a często trwa to nawet 6 miesięcy. Owszem, efekty mogą być od razu – doda się stronę do 1000 spamerskich katalogów, kilka anchorów na stronach z wysokim PR, ale różnych tematycznie, dopalimy to SWL i zanim Google zorientują się że coś jest nie tak, Twoja strona skoczy w górę. Do tego może jeszcze dojść jakaś krótka kampania google adwords i efekt może być natychmiastowych. Ale po krótkim czasie następuje weryfikacja i wtedy powinieneś się cieszyć jeżeli Twoja strona tylko poleci w dół o kilkanaście/kilkadziesiąt pozycji, bo filtr i Ban bez wątpienia się należą.
Pozycjonowanie jednorazowe to ciekawe rozwiązanie w przypadku gdy strona posiada już jakąś historię w Google, jest moderowana, a fraza nie jest bardzo konkurencyjna. Często wystarczy tylko odpowiednio dopasować kod źródłowy – zadbać o zmienny dla każdej podstrony znacznik title, wstawiać różne metatagi oraz zdefiniować kilka znaczników H1 oraz H2. Często daje to fajne rezultaty.
Trzeba pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem indywidualnym i do każdej strony należy opracować unikalną strategię dojścia do celów. Pozycjonowanie jednorazowe –TAK, ale rozsądnie i uczciwie.