Chcesz zacząć przygodę z e-commerce? Świetnie! Zapewne jesteś bardzo podekscytowany faktem otwarcia swojego pierwszego, samodzielnego biznesu. Musisz jednak wiedzieć, że zanim zaczniesz zarabiać czeka Cię sporo ciężkiej pracy…

Data dodania: 2010-10-11

Wyświetleń: 1585

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nie chcę Cię w żaden sposób zniechęcać… wręcz przeciwnie… ten tekst jest po to, żeby pomóc Ci w organizacji Twojego sklepu internetowego i krok po kroku przeprowadzić Cię przez kolejne etapy jego tworzenia.

 

1)POMYSŁ – jeśli już zdecydowałeś, że chcesz sprzedawać w sieci czas na to byś  zastanowił się co będziesz sprzedawał. Wbrew pozorom nie jest to taka prosta sprawa. Wybór asortymentu oraz grupy docelowej to bardzo istotne aspekty, od których będzie zależał sukces lub porażka Twojego e- sklepu.

 

Nie podam Ci gotowej recepty na to jakie produkty sprzedają się najlepiej, tak na prawdę w sieci można sprzedać wszystko. Oferta internetowych sprzedawców jest zaskakująco szeroka. By odpowiedzieć sobie na pytanie „Co sprzedawać” musisz określić swoje biznesowe otoczenie, które stanowią:

 

- grupa docelowa, zastanów się kim będą Twoi klienci, im dokładniej sprecyzujesz swój target tym lepiej,

- konkurencja, przejrzyj strony popularnych sklepów on-line, porównaj oferty i ceny

- klienci – zastanów się czego brakuje w ofertach konkurencji, na co Ty jako klient zwróciłbyś uwagę i spróbuj im dać to czego nie mają inni

2)REALIZACJA – wiesz już co, teraz musisz odpowiedzieć sobie na pytanie jak? Tzn. czy sam będziesz dostarczał produkty do klientów, czy chcesz to zlecić firmie kurierskiej. Drugie rozwiązanie wydaje się być wygodniejsze – zwłaszcza jeśli wybrałeś szeroki asortyment i dużą grupę docelową.

Konieczne będzie nawiązanie kontaktu z dostawcami. Potrzebne informacje znajdziesz korzystając z wyszukiwarki i informacji zawartych na specjalistycznych blogach. Niech uczciwi dostawcy, krótki czas realizacji i przystępne ceny staną się wizytówką Twojego sklepu.

3)FORMALNOŚCI – Jeśli chcesz sprzedawać w sieci musisz liczyć się z koniecznością założenia własnej działalności gospodarczej. Nie ma żadnej możliwości na ominięcie tej procedury, no chyba, że masz już działalność gospodarczą – wtedy formalności do załatwienia jest trochę mniej. Szerzej będę o tym pisać następnym razem, teraz tylko wspomnę, że jeśli prowadzisz jakąkolwiek działalność handlową musisz liczyć się z obowiązkiem płacenia podatków oraz ubezpieczenia.

4)KOSZTY – prócz jednorazowych kosztów związanych z założeniem własnej działalności gospodarczej czy wykupu domeny musisz liczyć się z innymi kosztami stałymi jak np. Comiesięcznymi wydatkami związanymi z prowadzeniem obsługi księgowej Twojego sklepu. Jeśli chcesz korzystać z usług biura rachunkowego musisz liczyć się z wydatkiem od 100 zł wzwyż. Oczywiście jeśli czujesz się na siłach możesz sam dbać o sprawy księgowości – jeśli jednak nie masz w tym doświadczenia – stanowczo odradzam. Musisz także wziąć pod uwagę konieczność płacenia 22% podatku od sprzedanych towarów, oraz koszty wysyłki zamawianych towarów, czy prowizji za przelewy na konto.

5)OPROGRAMOWANIE – Musisz pomyśleć o wyborze oprogramowania, na którym założony będzie Twój sklep internetowy. Do wyboru masz trzy opcje:

- dzierżawę gotowego oprogramowania sklepu wraz z usługą hostingową,

- wykupienie oprogramowania sklepu bez utrzymania na serwerach lub

- zamówienie indywidualnego oprogramowania sklepu

Najlepszym rozwiązaniem będzie opcja numer jeden. Za niewielką, uiszczaną co miesiąc opłatę otrzymujesz bowiem kompletne oprogramowanie, nie musisz więc ponosić dużych kosztów już na samym początku. Wybór dwóch kolejnych opcji odradzamy także tym którzy nie mają doświadczenia w administrowaniu tego typu stronami.

6)PROMOCJA – Chcesz zarabiać? – musisz promować się na wszystkie możliwe sposoby. Jeśli chcesz by klienci Cię znaleźli nie możesz być niewidoczny. Jest to o tyle ważne zagadnienie, że już na samym początku powinieneś sprecyzować kanały za pośrednictwem których będziesz starał się dotrzeć do klienta, oraz przewidzieć koszty z tym związane. Strona internetowa twojego sklepu to rzecz oczywista. Będzie ona wizytówką Twoją i twojego sklepu dobrze więc by była profesjonalnie przygotowana. Licz się z kosztami rzędu kilku tysięcy zł. Zastanów się czy będziesz chciał się reklamować tylko w internecie, czy interesuje Cię także reklama w tradycyjnych mediach ( prasa, radio, telewizja).

Tak w dużym uproszczeniu wygląda proces przez jaki musisz przejść jeśli zamierzasz działać na rynku sprzedaży on-line. W kolejnych artykułach będziemy szerzej omawiać każde z zagadnień by maksymalnie ułatwić Ci Twój start na polu sprzedaży on – line.

Licencja: Creative Commons