0
głosów
- +

Zarządzanie czasem

Autor:

Aktualizacja: 01.09.2007


Kategoria: Rozwój Osobisty / Zarządzanie Czasem


Artykuł
  • 0 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 4829 razy czytane
  • 5 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Zarządzanie czasem (ang. time management) to podstawowa umiejętności jaką musi opanować mężczyzna w biznesie. Polega na podnoszeniu skuteczności działania poprzez efektywniejsze wykorzystywanie czasu. Terminu używa się najczęściej w kontekście pracy czy kariery, jednak zasady time menagementu można ...


Zarządzanie czasem (ang. time management) to podstawowa umiejętności jaką musi opanować mężczyzna w biznesie. Polega na podnoszeniu skuteczności działania poprzez efektywniejsze wykorzystywanie czasu. Terminu używa się najczęściej w kontekście pracy czy kariery, jednak zasady time menagementu można stosować do wszystkich sfer życia.

Najogólniej mówiąc chodzi o właściwe wykorzystywanie czasu, dzięki czemu można więcej zrobić i tym samym zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu.

Podstawową sprawą jest wyznaczenie sobie celu, do którego będziemy dążyć. Dobre sformułowanie zamiarów jest konieczne do skutecznego działania.

Badania wykazały, że ludzie, którzy wyznaczają sobie jasne cele (jest to niestety tylko 3% populacji) osiągają największe sukcesy.

Cechy dobrze sformułowanego celu określa zasada SMARTER nazwana tak od pierwszych liter angielskich słów określających te cechy:

S – specific - konkretny
M – measurable - mierzalny
A – ambitious - ambitny
R – realistic - realistyczny
T – time oriented - określony w czasie
E – exciting - ekscytujący
R – recorded - zapisany

Tak więc dobrze sformułowany cel powinien być na tyle rzeczowy, żeby było wiadomo, co chcesz konkretnie osiągnąć. Powinien być mierzalny- trzeba określić kiedy będzie wiadomo, że cel został osiągnięty. Warto także narzucić sobie ramy czasowe, plany podzielić na długo- i krótkoterminowe. To, że cel jest ambitny i ekscytujący ma zwiększać nasza motywację. I wreszcie cel musi być możliwy do zrealizowania, bo jak twierdzi Graham Greene, angielski dramaturg,: „Rozpacz to cena, jaką płacimy za postawienie sobie nieosiągalnego celu”.

Hierarchizacja działań


W pierwszej kolejności należy zająć się rzeczami ważnymi i pilnymi, w drugiej kolejności czas należy poświęcić na rzeczy ważne, choć mniej pilne. Istotnym elementem dobrego wykorzystywania czasu i efektywnego działania jest planowanie, – więc po wyznaczeniu celu (oczywiście zgodnie z zasadami Smarter) należy większe zadania (cele długoterminowe lub też złożone projekty) rozbić na zadania mniejsze, tak, aby nawet w przypadku odległych planów, już dziś móc zacząć działać w kierunku ich realizacji.

Dobra organizacja pracy

Podstawą dobrej organizacji pracy jest prawidłowo sporządzony plan. Opracowanie planu to coś więcej niż wypisanie listy rzeczy do zrobienia. Zadania trzeba zapisywać w odpowiedni sposób i również w odpowiedni sposób na bieżąco uzupełniać plan. Można to zrobić następująco:

- spisz zadania - lista musi być wyczerpującą, choć w formie
krótkich notatek. Trudno pracować z bardzo rozbudowanym
planem.
- oszacuj jak najdokładniej czas, jaki zajmie wykonanie
każdego zadania.
- dodaj czas na nieprzewidziane wypadki - zazwyczaj wszystko
zajmuje więcej czasu, niż oszacowano. Uwzględnij również
powtarzające się czynności, które wykonujesz codziennie
na bieżąco.
- ustal priorytety- to kluczowy, niezwykle istotny aspekt
zarządzania czasem.

Pokonanie „barier mentalnych”

Wielu osobom dobre zorganizowanie kojarzy się ze sztywnością i drętwością, choć w rzeczywistości właśnie lepsze panowanie nad swoim czasem daje swobodę i możliwość odprężenia. Przeszkadzać może także negatywna samoocena, której skutkiem bywa niewiara w możliwość zmiany i opinia o własnej niekompetencji, oraz ograniczające poglądy, że takie cechy jak spóźnianie czy roztargnienie są stałą i niepodlegającą zmianie właściwością danej osoby.

To także nie jest prawdą, ponieważ wiadomo, że człowiek jest w stanie zmieniać swoje nawyki, pod warunkiem, że tego bardzo chce. Tymczasem, wydaje się, że głównym źródłem nieefektywności jest opór przed zmianą swoich nawyków, jako że zawsze wymaga to dyscypliny i wysiłku.

Podobał Ci się artykuł?
0
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.
Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij