Nie wszyscy wiedzą, że René Goscinny ma polskie korzenie – jest synem Stanisława „Simkha” Gościnnego, inżyniera chemika z Warszawy, i Anny Bereśniak-Gościnnej z Chodorkowa (obecnie na Ukrainie). Urodził się on czternastego sierpnia 1926 roku w Paryżu. Po dwóch latach jego rodzice przeprowadzają się do Buenos Aires w Argentynie. Ucząć w francuskiej szkole, swoją wrodzoną nieśmiałość rekompensował rolą błazna, który rozmieszał wszystkich uczniów. Od młodości lubił rysować.
Dla René Goscinnego ciężkie czasy nadchodzą wraz z śmiercią jego ojca. W wieku 17 zmuszony jest podjąć pracę jako asystent księgowego. Po roku dostaje się na stanowisko rysownika w malutkiej agencji reklamowej.
W 1945 roku Goscinny razem z matką udaje się do swojego wujka w Nowym Yorku. Nie na długo jednak. Aby uniknąć służby wojskowej w USA, udaje się do Francji, gdzie służy w 141 Alpejskim Batalionie Piechoty. Tutaj znowu daje o sobie znać jego talent rysownika, w wojsku zajmuje się głownie rysowaniem plakatów.
Po zakończonej służbie wojskowej próbuje zatrudnić się w studiu Walta Disneya, bezskutecznie. Bezrobotny i bez środków do życia, aż wreszcie zaczyna pracować w małym studiu gdzie poznaje Willa Eldera, Jacka Davisa oraz Harveya Kurtzmana – przyszłych założycieli magazynu Mad. Ich satyryczny sposób widzenia świata pasuje do charakteru Goscinnego.
Georges Troisfontaines szef agencji World Press przekonuje René do pracy w Paryżu. Okazuje się to być przełomem w jego życiu, gdyż poznaje tam Alberta Uderzo. Znajomość zamienia się w przyjaźń. Pracując razem nad rubryką savoir-vivre'u w Bonnes Soirées, stworzyli postacie Jehana Pistoleta i Luca Juniora dla Libre Junior, niedzielnego dodatku do Libre Beligique. W 1951 tworzą postać Indianina Umpa-pa. Opowieść pełna humoru, niestety nie cieszyła się ona popularnością.
Z Morrisem (Maurice de Bevere) Gościnny w 1955 roku tworzy pierwszy komiks o przygodach Lucky Lucka. Seria o przygodach najszybszego kowboja na dzikim zachodzie, stanie się jednym z najpopularniejszych i najlepiej sprzedającym się komiksem w Europie.
Rok później z pod pióra Goscinnego wychodzi powieść o Mikołajku – zabawna i pełna humoru opowieść o małym chłopcu mieszkającym w Franci w latach 50 XX wieku. Rysunki do niej tworzy Jean-Jacques Sempé. „Mikołajek” staje się klasyczną książką dla dzieci, o niesłabnącej popularności świadczy niedawna ekranizacja.
W 1956 roku Goscinny, Charlier i Uderzo, chcąc promować interesy swojej grupy zawodowej, stworzyli kontrowersyjną Kartę Artystów, za co wylądowali na ulicy - a także na czarnej liście każdego domu wydawniczego. Na szczęście spotykają Jeana Hébrarda, który finansuje założenia agencji wydawniczej Edifrance. Razem z Radiem Luxemburg tworzą magazyn „Pilot”.
Na jego łamach dochodzi do historycznego wydarzenia – pojawia się postać Asterixa – wspólne dzieło René Goscinnego Alberta Uderzo. Początkowo Asteriks miał wyglądać jak duży, spasiony wojownik. Jednak René miał inną wizję. Chciał, żeby Asteriks był sprytnym i przebiegłym, drobnej budowy ciała bohaterem. Nie włada wielką siła, ale inteligencją. Uderzo stwierdza jednak, że mały gal, potrzebuje kompana o odmiennych cechach – dużego, silnego, ale niezbyt inteligentnego. Tak powstaje Obeliks.
Komiksy o galach zdobywają wielką popularność. W 1965 roku pierwszy francuski satelita zostaje nazwany Asteriks. Te pisane oryginalnie w języku francuskim komiksy, zostały przetłumaczone w ponad 103 językach (w tym łacina i esperanto). Sprzedano je na całym świecie w liczbie niemal 300 milionów egzemplarzy.
Na ich postawie powstaną filmy animowane jak i fabularne z największymi gwiazdami kina.
Goscinny jako redaktor naczelny „Pilot” pozwala zabłysnąć debiutantom, którzy wyrosną na prawdziwe sławy komiksowe, np.: Bila, Gotlib, Reiser, Cabu, Brétécher, Mandryka, F'Murr.
W tymże magazynie pojawia się seria o Inzogud – o podłym, niegodziwym, chciwym i dwulicowym wezyrze. Główny bohater staję się jednym z najbardziej rozpoznawalnych, francuskich anty-bohaterów.
W 1974 Dargaud, Goscinny i Uderzo stworzyli Les Studios Idéfix. Spełniły się ich marzenia - mogli robić filmy animowane, w których tworzą animowane ekranizacje komiksów o Asteriksie i Obeliksie. Gościnny ma w swoim dorobku także kilka filmów fabularnych (m.in. "Szczury Paryża" i "Dożywocie").
Twórca przygód dwóch galów umiera w 1977 roku na atak serca. Gościnny jest jednym z najczęściej tłumaczonych autorów na świecie. Łącznie wykonano 1800 tłumaczeń jego dzieł. Zmienił całkowicie odbiór komiksów – to dzięki niemu zaczęto myśleć o komiksach jako dziełach sztuki. Pozostawił posobnie niezapomnianych bohaterów – Asteriksa, Obeliksa, Lucky Lucka czy Mikołajka.