Wypowiedzi pisemne to jedne z obowiązkowych elementów nauczania języków. Odnoszą się nie tylko do języka rodzimego, ale też do języków obcych. Zapoznanie się ze słowem pisanym i samodzielne konstruowanie tekstów pozwala na podświadome zapamiętanie niektórych struktur.
Czasem taki sposób nauczenia się gramatyki, stylistyki i ortografii jest o wiele łatwiejszy niż suche wkuwanie regułek. Nic dziwnego, że nauczyciele języków przykładają tak dużą wagę do czytania książek oraz do pisania wypracowań. W tym wszystkim znajduje się również miejsce na to, za czym uczniowie wyjątkowo nie przepadają.
Chociaż interpretacja wiersza pozwala nam na rozbudzenie kreatywności, to jednak dla wielu jest stratą czasu. A szkoda - bo wystarczy poznać ogólne zasady, by zrozumieć, że to ic straszne i że analizowanie wiersza może być czystą przyjemnością! Mimo wszystko, analiza słów autora jest bardzo ważna. Śledząc każde zdanie i słowo w utworze uczniowie mimowolnie poznają zasady języka. Widzą, jak powinno się budować zdania. Dodatkowo wzbogacają swoje słownictwo poznając nowe wyrazy.
Niejednokrotnie są to archaizmy, lecz ich znajomość to zagłębianie się w kulturę, więc jest równie wartościowa, co poznanie współczesnego języka. Interpretowanie poezji pozwala też na rozwój wyobraźni i wrażliwości. Oprócz tego, mając regularną styczność z lekturami szybciej nauczymy się, jak pisać wypracowania. Unikniemy powolnego zapamiętywania reguł rządzących budowaniem zdań, gdyż automatycznie będziemy zapamiętywali konkretne zwroty i gotowe powiedzenia.
Zanim więc zaczniemy narzekać na nudny program nauczania, zastanówmy się nad korzyściami, jakie z niego wyniesiemy.