Marka czy produkt? Jak je czasami rozgraniczyć? To marki nadają produktom odpowiednią jakość i rangę. Ale przecież zdarza się, że niektóre firmy upadają, a ich produkty przejmują inni, nadając im swój znak firmowy. A mimo to nadal są one gwarancją stabilności.

Data dodania: 2010-07-08

Wyświetleń: 2277

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Marka czy produkt? Jak je czasami rozgraniczyć? To marki nadają produktom odpowiednią jakość i rangę. Ale przecież zdarza się, że niektóre firmy upadają, a ich produkty przejmują inni, nadając im swój znak firmowy. A mimo to nadal są one gwarancją stabilności. Zdarza się również tak, że po upadku danej organizacji marka żyje dalej własnym życiem. Wszystko to rozgrywa się za pomocą symbolu w świadomości klienta, który automatycznie kojarzy dany znaczek z wysoką pozycją rynkową. Dzieje się tak, gdyż spełnia on odpowiednie funkcje – daje poczucie oryginalności i wyróżnienia się z tłumu, wzmacnia wrażenie kobiecości bądź męskości, pokazuje odpowiedni status społeczny i ekonomiczny. Dzięki temu marki zdobywają kolejnych klientów na lata, którzy pozostają im wierni i kupują produkty, wierząc w wypróbowaną wcześniej przez tysiące użytkowników rzetelność. Zdarza się i tak, że zaufanie społeczne do danego znaku firmowego jest tak wysokie, że produkty bądź oferty wybierane są spośród całej gamy im podobnych mimo braku wcześniejszych doświadczeń z daną marką. Musi ona jednak nadążać za potrzebami klientów, których gusta się zmieniają. Dobrym przykładem mogą być firma Parker, która znana jest z wysokiej jakości piór do pisania. Musiała się jednak przystosować, gdy rynek zajęły długopisy, które wyparły pierwotne przybory do pisania. Aby nie wypaść z interesu, Parker zaproponował wysokiej jakości długopisy. Dzięki obu wyrobom udało się zachować pozycję i prestiż. Mimo dostępu do tańszych odpowiedników posiadanie „Parkera” nadal świadczy o zamożności i dobrym guście. Jednak aby tak się stało, potrzeba było wielu lat starań nad budową marki, które zaowocowały jedną z najlepszych pozycji rynkowych w tej dziedzinie i zagnieździły się na stale w świadomości odbiorców. Warto dodać, że w tym przypadku nazwa własna produktu złączyła się w jedno w mowie potocznej ze znakiem firmowym.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena