Jeśli pracujesz w stałych warunkach, to doskonale wiesz, czego możesz się spodziewać. Znając warunki i miejsce pracy możesz zapobiegać ich negatywnym skutkom.

Data dodania: 2010-07-07

Wyświetleń: 4677

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

 WARUNKI PRACY TELEMARKETERA - KLUCZ DO SUKCESU SPRZEDAŻY.

Problem pojawia się, gdy otoczenie Twojej pracy często się zmienia, gdy nie wiesz gdzie i w jakim otoczeniu będziesz musiał używać swojego głosu. Dlatego zawsze, na tyle, na ile to jest możliwe, staraj się to otoczenie poznać i maksymalnie przystosować, podobnie jak swoje zachowanie, do wymogów zdrowej pracy głosem. Co możesz zawsze zrobić? Na co warto zwrócić uwagę?

TEMPERATURA, CZYSTOŚĆ I WILGOTNOŚĆ POWIETRZA

Chroń głos przed gwałtownymi zmianami temperatury i przeciągami. Zmiany w temperaturze powietrza są niekorzystne, ponieważ powodują zmiany w przepływie krwi do mięśni i zmieniają warunki głosowe:

- zimne powietrze (także zimne napoje, kąpiele) chłodzi błony śluzowe, zwęża naczynia krwionośne i zmniejsza przepływ krwi do mięśni; w efekcie głos staje się matowy, a krtań i gardło pod wpływem wdychania przez usta zimnego powietrza są narażone na infekcje i stany zapalne.

- ciepłe powietrze i wszystko to, co rozgrzewa ciało, rozszerzają naczynia krwionośne i zwiększają przepływ krwi - powoduje to, że silniej wydziela się śluz, a zbyt duża jego ilość (zwłaszcza gęstego) utrudnia pracę głosem, m.in. prowokując do ciągłego oczyszczania gardła, odchrząkiwania.

Staraj się utrzymać stałą, dogodną dla Ciebie temperaturę i często wietrz pomieszczenie, w którym pracujesz (optymalna temperatura to 18-21 stopni Celsjusza).

Unikaj klimatyzacji, a jeśli jesteś na nią skazany, postaraj się dostosować temperaturę tak, by wyjście z pomieszczenia nie powodowało szoku termicznego; w czasie pracy głosem pij więcej niegazowanej wody, ponieważ klimatyzowane powietrze bardzo wysusza błony śluzowe.

Unikaj mówienia, śpiewania, krzyku na otwartej przestrzeni, na dworze, zwłaszcza w przypadku niskich temperatur lub silnego wiatru (nigdy niemów i nie śpiewaj „pod wiatr"). W miarę możliwości zadbaj o właściwe nawilżenie powietrza:

- przy temperaturze powietrza ok. 20 stopni Celsjusza wilgotność powietrza powinna wynosić 60- 0 % . Nawilżanie powietrza jest niezmiernie ważne w okresie grzewczym , gdyż ciepło wytwarzane przez kaloryfery mocno wysusza i drażni błony śluzowe gardła, krtani i nosa.

By zwiększyć wilgotność powietrza możesz używać nawilżaczy powietrza (najlepiej ultradźwiękowych, bez dodatków olejków eterycznych - zwłaszcza, jeśli jesteś alergikiem) albo umieszczać na kaloryferach pojemniki z wodą lub mokre ręczniki (skuteczność wprawdzie niewielka, ale lepsze to niż nic). Najprostszą i najmniej wymagającą rzeczą, którą możesz zrobić, jeśli nie możesz wpłynąć na odpowiednią temperaturę i wilgotność otoczenia jest wypijanie większej ilości niegazowanej wody, zwłaszcza popijanie jej w czasie pracy głosem.

KURZ

Suche i zanieczyszczone powietrze podrażnia błony śluzowe, zwłaszcza gardła i krtani, dlatego jeśli możesz zadbaj o czystość podłóg, wykładzin, firan, zasłon i wszystkiego, co sprzyja nadmiernemu gromadzeniu się kurzu.

WIELKOŚĆ POMIESZCZENIA

Dostosuj siłę głosu i jego natężenie do wielkości pomieszczenia, w którym pracujesz. W dużych pomieszczeniach unikaj krzyku, korzystaj z aparatury nagłaśniającej, a jeśli jest to niemożliwe zbliż się do odbiorców.

HAŁAS

Dbaj o to, by środowisko Twojej pracy było wolne od hałasu - unikniesz obciążenia aparatu głosowego. Hałas oprócz tego, że negatywnie wpływa na narząd słuchu, powoduje ból głowy i zmęczenie. Przyczynia się także do tego, że nieświadomie podnosisz głos, mówisz nie tylko głośniej, ale i wyżej oraz zwiększasz wysiłek mięśni krtani. Zadbaj o ciszę, zanim zaczniesz mówić, śpiewać. Nie próbuj przekrzykiwać innych - spróbuj klasnąć, wykonaj gest, zacznij mówić bardzo cicho. Odcinaj się od hałasu ulicznego i drażniących dźwięków dochodzących z zewnątrz.

DIETA A GŁOS

W tej części chcę zwrócić Twoją uwagę na to, jak dieta może wpływać na głos i jego funkcjonowanie. Wprawdzie to, co jemy i pijemy nie trafia bezpośrednio do naszej krtani i położonych w niej fałdów głosowych, to jednak produkty, które spożywamy nie pozostają bez wpływu na nasz organizm i warunki, w jakich pracuje krtań. Najważniejsze, aby nasza dieta była zbilansowana i dostarczała jak najwięcej korzyści naszemu organizmowi, a co za tym idzie - aparatu głosowemu. Wskazane są drób, ryby, warzywa, owoce (poza cytrusami), herbaty ziołowe. Obserwuj jak wymienione punkty wpływają na Ciebie i Twój głos. Stwórz własną listę produktów, które wywołują największy dyskomfort. Reakcja organizmu na poszczególne produkty jest cechą indywidualną , ale jeśli zależy Ci na zdrowym i pięknym głosie, staraj się przestrzegać przynajmniej dwóch pierwszych punktów podanych poniżej. 

1. WODA I NAPOJE

Przede wszystkim pij więcej niegazowanej wody mineralnej, woda nawadnia cały organizm, co korzystnie wpływa na błony śluzowe i fałdy głosowe oraz na ogólne funkcjonowanie ciała. Brak odpowiedniego nawilżenia błon śluzowych może przyczyniać się do uszkodzenia fałdów głosowych w czasie ich drgań, wibracji (czyli podczas tworzenia głosu). Jeśli fałdy głosowe nie są odpowiednio nawodnione, nie mogą poprawnie realizować swojej głosotwórczej funkcji i nie są wówczas należycie chronione przez ochronną warstwę śluzu. Często wskutek braku odpowiedniego nawodnienia, przy wysiłku głosowym fałdy głosowe puchną, dochodzi do ich przekrwienia i nieprawidłowego zwierania. W ciężkich postaciach (jeśli łączy się to również z brakami technicznymi) może prowadzić do polipów czy guzków głosowych lub innych schorzeń narządu głosowego. Pamiętaj - odpowiednia ilość wypijanych płynów gwarantuje Ci dobrą jakość Twojej pracy głosem oraz komfort jego tworzenia. Ilość dziennie wypijanej wody musisz dostosować do:

trybu życia: jeśli prowadzisz aktywny tryb życia musisz wypijać większą ilość wody, bo zdecydowanie więcej jej tracisz.

stanu zdrowia: jeśli masz problemy zdrowotne (zwłaszcza z nerkami) skonsultuj się z lekarzem.

Pij wodę nie tylko zanim rozpoczniesz pracę głosem, ale także w czasie jej trwania i po jej zakończeniu. Zwróć uwagę na temperaturę wypijanych napojów, unikaj napojów mrożonych (zwłaszcza latem, przy dużych różnicach temperatur) oraz napojów bardzo gorących.

2. UŻYWKI

Kawa, mocna herbata i alkohol to potencjalni wrogowie Twojego głosu. Unikaj w nadmiarze tych używek. Natomiast palenie papierosów to zdecydowanie największy wróg Twojej krtani.

KAWA

Jedną filiżankę kawy dziennie możesz wypić bez wyrzutów sumienia, przed kolejną zastanów się, czy na pewno musisz; inna opcja to kawa bezkofeinowa, zbożowa czy niezbyt mocna zielona herbata. Powinniśmy unikać nadmiaru kofeiny ze względu na jej drażniące i wysuszające działanie. Zwróć także uwagę na napoje z kofeiną i ogranicz do minimum ich spożywanie.

HERBATA

Unikaj picia bardzo mocnej herbaty (zwłaszcza czarnej), herbaty bardzo długo parzonej (jest doskonałym „wysuszaczem" błon śluzowych) i uważaj na herbatę czerwoną, która może działać silnie odwadniająco.

ALKOHOL

Zachowaj rozsądek w piciu wszelkich postaci alkoholu; a na pewno unikaj jego większej ilości bezpośrednio lub na kilkanaście godzin przed „występem" (tym bardziej jeśli nie wiesz, jak zareagujesz na daną dawkę alkoholu). Oprócz tego, że alkohol przyczynia się do wysuszenia błon śluzowych, powoduje także zwolnienie tempa pracy mięśni oraz obniżenie poziomu energii koniecznej do wytworzenia dźwięku o dobrej jakości brzmieniowej. Skutki tych używek w postaci wysuszenia błon śluzowych i zwiększenia produkcji gęstego śluzu, możesz odbierać jako duży dyskomfort w pracy głosem. Zwłaszcza śluz jest czymś, co przeszkadza, uwiera, siedzi w gardle i czego chcesz się natychmiast pozbyć. Utrudnia on właściwą pracę fałdów głosowych. Dzieje się tak, ponieważ zarówno kawa, herbata jak i alkohol w większej ilości powodują odwadnianie organizmu, a co za tym idzie Twoje błony śluzowe ulegają wysuszeniu, co możesz wyraźnie odczuć. W ramach ich ochrony organizm zaczyna produkować bardziej gęsty śluz, którego próbujesz się pozbyć przez odchrząkiwanie. Nawykowe odchrząkiwanie jest niebezpieczne dla fałdów głosowych, ponieważ zmusza je do bardzo agresywnego kontrataku, zwarcia niezgodnego z fizjologią. Jeśli znasz dobrze ten problem, staraj się pić więcej wody.

PAPIEROSY

Jeśli zależy Ci nie tylko na Twoim zdrowiu, ale i na zdrowym narządzie głosowym i pełni jego możliwości przez wiele lat - zrezygnuj z palenia papierosów i unikaj biernego palenia. Palenie - mówiąc w sposób obrazowy - „wędzi" Twoje fałdy głosowe, wysusza i odwadnia je; podobnie działa „bierne palenie". Dym tytoniowy wnika do organizmu i przedostaje się prosto do jamy krtani, drażni fałdy głosowe ciepłem i związkami chemicznymi. Wskutek palenia Twój głos może stać się matowy, mało elastyczny, jego skala często się obniża, a czynność oddechowa zostaje upośledzona.

3. NABIAŁ

Istnieje teoria, że spożywanie nabiału powoduje wzmożoną produkcję śluzu (jest to związane z procesem trawienia), co dla osób pracujących głosem jest szczególnie niekorzystne. Zaobserwuj, jak Twój organizm reaguje przede wszystkim na mleko i jego przetwory. Jeśli zauważasz zwiększoną ilość gęstego śluzu, unikaj tych produktów co najmniej na 2 godziny przed rozpoczęciem pracy głosem i oczywiście w czasie jej trwania.

4. PRODUKTY KWASOTWÓRCZE

Produkty zawierające kwasy w swoim składzie mogą przyczyniać się do zwiększonej produkcji śluzu w organizmie.

5. CUKIER

Ogranicz ilość spożywanego cukru, zwróć uwagę na ilość zjadanych słodyczy. Nadmiar cukru może przyczynić się do pojawienia zbyt dużej ilości flegmy i konieczności częstego odchrząkiwania; czekolada może też wywoływać podrażnienie gardła i powodować uczucie jego „zaklejenia". Jeśli chorujesz na cukrzycę bezwzględnie przestrzegaj zaleconej przez lekarza diety.

6. PRZYPRAWY

Ogranicz ilość spożywanych przypraw. Ich nadmiar skutecznie wysusza błony śluzowe, może powodować pieczenie i dyskomfort w jamie ustnej i gardłowej oraz przyczynić się do refluksu żołądkowo-przełykowego.

7. CZERWONE MIĘSO I POTRAWY CIĘŻKOSTRAWNE

Wskazane jest ich unikanie zwłaszcza przed rozpoczęciem pracy głosem, bowiem powodują one, że cała energia organizmu zostaje skierowana na ich strawienie (a nie na pracę mięśni). Wskutek tego czujemy się ociężali, ospali pozbawieni witalności, swobody oddechu i technicznej możliwości tworzenia pięknego, zdrowego dźwięku.

8. GUMA DO ŻUCIA

Odradzam częste i długotrwałe żucie gumy z prostej przyczyny. Żucie gumy powoduje zwiększenie ilość produkowanej śliny, podobnie jak kwaśne napoje czy owoce. Poza tym, jeśli masz tendencję do szczękościsku, to częste czy systematyczne żucie, poprzez zaciskanie szczęki i żuchwy, będzie szczękościsk utrwalać.

9. LODY

Unikaj lodów, zwłaszcza w czasie upałów; jak już wiesz, gwałtowne zmiany temperatury są niekorzystne dla Twojego głosu.

Zadbaj o higienę jamy ustnej.

Wylecz choroby zębów i dziąseł. Konsekwencją zaniedbań w tym obszarze jest stan zapalny w organizmie i większe ryzyko chorób górnych dróg oddechowych. Ubieraj się tak, aby czuć się swobodnie i na luzie, unikaj takich rzeczy, które blokują lub spłycają oddech. Unikaj przeciągów oraz przegrzewania szyi, gardła. Pracując w studio zwróć uwagę na panujący mikroklimat i działanie klimatyzacji; pamiętaj, by odpowiednio nawadniać organizm.

Zwróć uwagę na:

lekarstwa

Jeśli chorujesz lub stale zażywasz określone lekarstwa, zapoznaj się z ich skutkami ubocznymi; niektóre leki działają moczopędnie (wówczas musisz pić więcej wody), inne działają uspokajająco lub nadmiernie pobudzają; bez wątpienia może to wpłynąć na jakość Twojej pracy głosem; zwróć uwagę na kondycję głosu, jeśli przyjmujesz leki antyhistaminowe czy aspirynę; także tabletki antykoncepcyjne mogą powodować zmiany w elastyczności głosu, dlatego skonsultuj się z lekarzem.

alergie

Uważaj zwłaszcza na kurz i pyłki jako silne alergeny w środowisku Twojej pracy; pozostań pod opieką lekarską i zapoznaj się z ubocznymi skutkami leków, które przyjmujesz.

basen i pływanie

Wprawdzie pływanie jest jedną z form aktywności najbardziej korzystnych dla osób pracujących głosem, to jednak musisz uważać, jeśli jesteś osobą szczególnie wrażliwą lub alergikiem - chlorowana woda może podrażnić błony śluzowe nosa, a także jamy ustnej. Jeśli zaobserwujesz wysuszenie błon śluzowych - pij więcej wody mineralnej i doraźnie pomóż sobie sprayami nawilżającymi.

saunę

Korzystanie z sauny ma wiele korzyści, jednak pamiętaj o tym, że takie seanse bardzo odwadniają organizm - dbaj o odpowiednią ilość płynów, a gdy to nie pomaga zrezygnuj z wizyt w saunie lub ogranicz ich częstotliwość.

nawilżacze gardła i jam nosa

Nie nadużywaj sprayów, które są jedynie środkami doraźnej pomocy.Korzystaj z nich w sytuacjach, które tego wymagają, a nie jako zamiennika wody mineralnej. Stosowane na dłuższą metę mogą osłabić działanie naturalnych mechanizmów, powodować dysfunkcje i dyskomfort. Zawsze mów spokojnie (ale nie monotonnie!), w odpowiednim, spokojnym tempie:

- będziesz bardziej zrozumiały

- oszczędzisz głos

- unikniesz tendencji do twardego atakowania dźwięku

Kieruj głos w stronę słuchawki / mikrofonu. Różnicuj dźwięki, by nie mówić jednostajnie, monotonnie. Zapanuj nad tendencją do mówienia zbyt wysoko Unikaj nawyków niszczących głos, takich jak:

- czyszczenie gardła, odchrząkiwanie przed rozpoczęciem frazy - nawyk ten nadweręża struny głosowe, przyczynia się do szybkiego zmęczenia i znużenia mięśni krtani;

- wstrzymywanie powietrza

- zbyt szybkie tempo mowy; zwolnij tempo swojej normalnej mowy (możesz kontrolować tempo nagrywając i odsłuchując swoją mowę, porównując tempo), pomyśl o tym, jakbyś chciał, aby do Ciebie mówiono

- wydawanie dźwięków typu uuuu, aaaa, eee, yyy;

- zbytnie napinanie mięśni całego ciała

POZNAJ I ZMIEŃ SWOJE NAWYKI

Bądź szczery i uczciwy wobec siebie i nie bój się zmian. Rezygnacja z tego, co dla Twojego głosu jest złe, nie oznacza życia w ascezie. Eliminacja pewnych nawyków lub ich zmiana może być początkowo bardzo trudna, ale pomyśl, że stawką jest Twój głos - jego zdrowie, siła i jakość na długie lata Twojej pracy. Potraktuj to jako nowe wyzwanie. Wkrótce Twój głos Ci za to podziękuje.

 www.saleshunter.pl

szkolenia sprzedażowe, coaching,telemarketing.

 

 

Licencja: Creative Commons