Nazwa domeny będzie pierwszą rzeczą, z jaką zetkną się internauci szukający o nas informacji, będzie też stanowić część skojarzeń z nami związanych u naszych klientów. Oto garść, wg nas najistotniejszych, zaleceń, które doskonale sprawdzają się w naszej działalności w tym zakresie.

Data dodania: 2010-06-12

Wyświetleń: 3619

Przedrukowań: 1

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons


Wybierz nazwę jak najkrótszą

Krótszą nazwę domeny łatwiej jest zapamiętać i umieścić na wizytówce, ulotce czy katalogu. Mniej prawdopodobne jest popełnienia błędu w trakcie wpisywania takiego adresu, lepiej się ją zapamiętuje i przekazuje w rozmowie (szczególnie przez telefon). Nic więc dziwnego w tym, że wszystkie możliwe bardzo krótkie kombinacje (do 3 liter) dla krajowych domen .pl są już zajęte!
Nie należy jednak postrzegać tego stanu rzeczy jako problem - popatrzmy na prosty przykład: czy lepsza będzie (zajęta już) domena hfr.pl czy TwojaNazwaFirmy.pl? Naturalnie ta druga. Pierwsza, mimo że bardzo krótka, to ani nic nie znaczy ani nie brzmi dobrze dla ucha.

Niech będzie nieskomplikowana

Nie należy używać słów trudnych do wypowiedzenia, napisania czy zapamiętania ani tym bardziej zbitek liter nic nie znaczących i jednocześnie trudnych do wymówienia (sam brak jakiegoś znaczenia wprost danej nazwy nie musi być wadą - za chwilę powiemy o nazwach własnych i pospolitych).

Nazwa własna czy pospolita ? - oto jest pytanie !

Zobaczmy najpierw kilka przykładów nazw reprezentujących duże sukcesy biznesowe: allegro.pl - nie aukcje.pl. merlin.pl - nie tanieksiazki.pl, agito.pl - nie elektronika-i-komputery.pl.
Na dłuższą metę nasza nazwa to nasza marka - jesteśmy z nią kojarzeni. Dlatego lepiej użyć NazwaFirmy.pl niż ogrodzenia-bramy.pl. Nazwa to nie skrótowa reklama, nazwa reprezentuje nas i naszą firmę, która jest przecież unikalna, ma zajmować wyraźne i odrębne miejsce na rynku.
Zatem:
nazwy własne - nazwy unikalne, niekoniecznie o znaczeniu słownikowym lub ogólnym, np nazwy firm lub dowolne "zgrabne" i dźwięczne połączenia głosek, np. allegro, merlin, amazon itd.
nazwy pospolite - nazwy zawierające słowa używane ("pospolicie") w języku, obecne w słownikach, np. taniesoczewki, najlepszeogrodzenia itp.

Skąd tyle nazw pospolitych w internecie ?
Zapewne to ciągle pozostałość z okresu "dziecięctwa" internetu - kiedyś, gdy wyszukiwarki i katalogi nie były jeszcze wystarczająco rozwinięte - chcąc znaleźć oferujących dany produkt, wpisywało się w polu adresu np. ksiazki.pl lub ogrodzenia.pl. Ten okres jest już jednak za nami i obecnie korzysta się z wyszukiwarek (głównie Google) oraz katalogów branżowych - w obu przypadkach otrzymujemy wyniki wyszukiwań, które uwzględniają treść tych stron a nie nazwy ich domen.
Ponadto, do pewnego czasu panowało bardzo silne przekonanie , że nazwa zawierająca słowa kluczowe (słowa związane z treścią strony) ma duże znaczenie przy pozycjonowaniu (tj wpływa na pozycję, licząc od góry, w wynikach wyszukiwania określonych fraz). Obecnie większość analityków i ekspertów uważa ten wpływ za marginalny.

Dlaczego nazwa własna jest lepsza ?
Cała siła nazw własnych skupia się w tym, że są unikalne - łatwo je odróżnić od innych, mogą reprezentować markę lub konkretną firmę.
Weźmy przykład - jeśli kupiłem coś w twoim sklepie mojesoczewki.pl to, jeśli będę chciał wrócić po kolejne zakupy (i nie dodałem twojej strony do zakładek), to, po wyszukiwaniu w Google odwiedziłem właśnie twojesoczewki.pl, taniesoczewki.pl i inne.
Natomiast po wpisaniu w Google nazwy własnej zwykle odnajdujemy ją na pierwszej pozycji - właśnie ze względu na unikalność i odmienność od pospolitych fraz odnajdywanych w słowniku.
Co gorsza, jeżeli masz np. sklep esoczewki.pl i po pewnym czasie pojawia się konkurencyjna firma z nazwą e-soczewki.pl, to może np. korzystać z dobrej opinii o Tobie lub, będąc sama nierzetelna, podkopać zaufanie do Twojej firmy.

Zalety aliteracji - mocy przybywaj !

Na koniec rozważmy użycie w nazwie aliteracji, czyli, definiując na nasz użytek, powtórzenia głoski lub grupy głosek wewnątrz nazwy (natomiast wg ścisłej definicji językoznawczej, aliteracja to powtórzenie jednej lub kilku głosek na początku lub w akcentowanych pozycjach kolejnych wyrazów tworzących zdanie).
Nasz umysł operuje dźwiękami a nie znakami - dlatego łatwiej (i chętniej!) zapamiętamy nazwę dźwięczną, rytmiczną, a więc zawierającą powtórzenie głoski lub grupy głosek. Wzmocnienie efektu dodatkowo otrzymamy jeśli powtórzenie ma miejsce na samym początku i samym końcu nazwy.
Efekt ten w istocie dość rzadko da się wykorzystać - niewiele interesujących i dobrych, z wcześniej wymienionych przyczyn, nazw, zawiera aliterację. Warto jednak pamiętać o tej dodatkowej możliwości podniesienia wartości naszej nazwy.
Przykłady: Intel Inside, Twix Mix, Era Tak-Tak, Coca-Cola, amica, opineo, omiko

Możesz nam zlecić utworzenie jak najlepszej nazwy domeny dla Twojej strony zamawiając » Opracowanie nazwy domeny

Licencja: Creative Commons
2 Ocena