Wartość produktów w coraz większej mierze zależy od ich wartości kulturowej: atrakcyjnego designu opakowania, symboliki zakorzenionej w naszej kulturze, nowoczesnych form oddziaływania na zmysły.Sektor kultury, wcześniej zaliczany do sfery generującej wyłącznie koszty, a nie korzyści ekonomiczne, zaczyna przenikać się ze światem biznesu i technologii, zwiększając produkt krajowy brutto i tworząc nowe miejsca pracy. Obroty przemysłów opartych na kulturze w Europie przewyższają obroty sektora motoryzacyjnego. Uznaje się, że w skali kraju każda złotówka zainwestowana w sferę prawidłowo zarządzanej kultury daje zwrot w postaci pięciu złotych. Przekonanie, że kultura nie tylko poprawia jakość naszego życia, lecz także przynosi zyski wybrzmiało podczas zeszłorocznego Kongresu Kultury Polskiej. Wówczas Bogdan Zdrojewski, Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego zaproponował hasło „Kultura się liczy”, które stało się punktem wyjścia kampanii społecznej Narodowego Centrum Kultury.
Kampania Kultura się Liczy ma na celu promowanie inwestowania w obszarach opartych na kulturze, opartego na kreatywności indywidualnej, lecz czerpiącego inspiracje i wzorce z ogólnonarodowego dorobku kulturowego. Zadanie to wymaga wzajemnego zrozumienia dwóch, niegdyś odrębnych, teraz zaś przenikających się sfer: biznesu i kultury.
Celem kampanii jest także zwiększenie społecznego zrozumienia dla materialnych i emocjonalnych korzyści jakie długofalowo niesie za sobą dostęp do szeroko rozumianej Kultury. Badania pokazały, że dzieci pozbawiane do 8 roku życia dostępu do różnych form Kultury tracą w zasadzie szansę na wyróżnienie się wielkim talentem. Brak dostępu do Kultury skutkuje także uboższymi interakcjami z innymi ludźmi. W tym kontekście zapewnienie szerokiego dostępu do Kultury możemy widzieć zarówno jako przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu, jak i działania budujące narodowy kapitał innowacyjności.
27 maja, w Sali Notowań Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie będzie miała miejsce wspólna debata ludzi biznesu i kultury pod hasłem „Komu opłaca się finansowanie kultury?” Wśród zaproszonych gości są m. In. Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Bogdan Zdrojewski, Michał Boni, Członek Rady Ministrów, Ludwik Sobolewski, Prezes Zarządu GPW, Lech Pilawski, Dyrektor Generalny PKPP Lewiatan, Martin Oxley, Dyrektor Generalny Brytyjsko-Polskiej Izby Handlowej i inni znaczni przedstawiciele biznesu i Kultury
Transmisję online zrealizuje TVIP na blogu kampanii www.kulturasieliczy.pl
Zapraszamy 27 maja 2010 r., o godzinie 15.30